Mångfaldsarbetet i den svenska marknads- och kommunikationsbranschen får lågt betyg av de egna. I en ny, global undersökning från Kantar och The World Federation of Advertisers (WFA) anser knappt hälften av de svenska respondenterna (43%) att arbetsgivaren gör tillräckligt mycket på området, vilket kan jämföras med det globala snittet på 60 procent.

– Vår bransch har länge pratat om vikten av mångfald, rättvisa och inkludering och den här undersökningen är en viktig temperaturmätare på hur det arbetet går, i Sverige men också internationellt. Det är tydligt att många löften förblir just löften och att vi inte har gjort tillräckligt. Nu behöver vi lägga mycket större fokus på konkreta åtgärder och handling som driver förändring, säger Karin Grohman, projektledare hos Sveriges Annonsörer som samordnar undersökningen i Sverige. 

Undersökningen, som är världens första globala studie av mångfald och inkludering i marknads- och kommunikationsbranschen, omfattar över 10 000 respondenter från 27 länder varav 479 från Sverige. Syftet är att få in ett stort och konkret underlag till fortsatta förbättringsåtgärder i branschen.  

Resultatet visar att många yrkesverksamma i marknads- och kommunikationsbranschen världen över är kritiska till mångfaldsarbetet, eller snarare bristen på det. I Sverige är missnöjet mer utbrett än i många andra länder. Endast 43 procent av svenskarna anser att deras arbetsgivare jobbar aktivt för att skapa medvetenhet och vidta åtgärder inom området, vilket kan jämföras med det globala genomsnittet på 60 procent.  

När det gäller ”känslan av tillhörighet” ligger Sverige dock bäst till i den internationella jämförelsen. Hela 76 procent av de svenska respondenterna uppger att de känner tillhörighet på sin arbetsplats, jämfört med det globala genomsnittet på 68 procent.  

Av undersökningen framgår att det främst är familjesituation och ålder som ger upphov till diskriminerande behandling på arbetsplatser i marknads- och kommunikationsbranschen, globalt sett. Drygt var fjärde anställd (27%) anser att familjesituationen, exempelvis att ha småbarn, leder till orättvis behandling på jobbet. I Sverige är motsvarande andel klart lägre, 17 procent. Globalt anser var fjärde anställd (27%) att åldern är en diskriminerande faktor. I Sverige är motsvarande andel något lägre, 23 procent. 

– Sverige är en framstående reklamnation och vi vill vara ett föredöme även när det kommer till inkludering och mångfald. Vi ska betrakta resultatet som ett underlag för diskussion och som en utgångspunkt för att kunna jobba aktivt och målinriktat med frågan. Komm! och Sveriges Annonsörer kommer gemensamt med branschen verka för att föra mångfaldsarbetet framåt och startar nu upp branschöverskridande arbetsgrupper, säger Linda Nilsson, vd för Komm! 

Trots att marknads- och kommunikationsbranschen har stora utmaningar visar Kantars undersökning att man ligger bra till jämfört med andra branscher. På undersökningsföretagets ”inkluderingsindex” ligger marknad/kommunikation i topp med 64 procent, följt av hälso- och läkemedelsbranschen på 60 procent. 

Ytterligare insikter från undersökningen (Sverige): 

  • 77 procent av kvinnorna känner tillhörighet på arbetsplatsen. Motsvarande andel bland männen är 84 procent. 
  • 69 procent av kvinnorna tror att deras kollegor skulle rapportera olämpligt beteende till ledningen. Motsvarande andel bland männen är 85 procent. 
  • 26 procent av kvinnorna menar att familjesituationen kan vara ett hinder för att göra karriär på arbetsplatsen. Motsvarande andel bland männen är 21 procent. 

FAKTA undersökning: 

Studien omfattar drygt 10 000 respondenter och genomfördes i juni/juli 2021 av Kantar, på uppdrag av The World Federation of Advertisers (WFA). I Sverige har undersökningen samordnats av Sveriges Annonsörer med stöd från Komm!, All of Us, Berghs School of Communication, IAB Sverige, Resumé, Sveriges Mediebyråer, SES Sponsrings- & Eventsverige, Swedish Content Agencies och Swedma. 

Övriga länder som deltagit är Belgien, Brasilien, Kanada, Colombia, Frankrike, Grekland, Bahrain, Kuwait, Oman, Qatar, Saudiarabien och Förenade Arabemiraten, Hong Kong (SAR), Kina, Indien, Irland, Japan, Malaysia, Nederländerna, Nya Zeeland, Pakistan, Portugal, Singapore, Sydafrika, Spanien, Sverige, Turkiet och USA. Resultatet bildar underlag för WFA:s och de lokala branschorganisationernas handlingsplaner för mångfald och inkludering. Undersökningen kommer att genomföras på nytt för att mäta utveckling och eventuella framsteg. 

Ladda ner hela rapporten här

För ytterligare information, vänligen kontakta:  

Karin Grohman, projektledare, Sveriges Annonsörer  
[email protected]sverigesannonsorer.se 
Tel: 0761-80 55 13 

Relaterade artiklar

Influencer-profiler tar ställning mot orealistiska skönhetsideal – slutar retuschera

Inom ramen för initiativet Riktlinjer för Positiv Påverkan har några av Sveriges största influencer-profiler gemensamt arbetat fram riktlinjer för att motverka orealistiska skönhetsideal och kroppshets. Syftet är att minska de negativa effekterna av…

Fame-kampanjer är ett vinnande koncept: det visar ny forskningsrapport

Sveriges Annonsörer och NoA Consulting har tillsammans studerat vilken typ av kommunikation som driver maximal effekt. I en delrapport presenterades insikter som pekade på att kreativitet har flera positiva effekter på kampanjer. Nu…

”Du får konkreta verktyg för bättre varumärkesarbete av en av Sveriges främsta inom området”

Intervju med Carmen Wargborn, Brand and Content Manager Sweden på Ramboll, som gick Campus program Varumärkesstrategi med Erik Modig hösten 2022.

Branschen går samman – nu lanseras GARM Nordic 

För första gången går annonsörer, intresseorganisationer, medieföretag och representanter från de största digitala plattformarna i Norden samman i en kraftsamling mot skadligt och hatiskt innehåll och tryggare annonsköp på digitala plattformar. Sverige är först…
Fler artiklar