Pressmeddelande 8 september 2022

Som ett resultat av branschinitiativet Cross Media Measurement lanserades i december 2021 en svensk branschstandard för att kunna jämföra, planera och kombinera olika medieköp. Det centrala verktyget i standarden är ”The Advertising Value Chain” och nu lanserar Sveriges Annonsörer en certifiering i Cross Media Measurement.

Syftet med utbildningen är att skapa en grundläggande gemensam kunskap så att alla talar samma språk och använder samma definitioner för vad som planeras, köps och rapporteras. Det är mycket viktigt steg för att få väsentligt bättre ordning och reda på annonsmarknaden.

Genom att samla flera stora annonsörer, utvalda medier, branschorganisationer och undersökningsföretag har vi lyckats skapa en gemensam hållning och språk som tydligt beskriver annonsmarknaden och skillnaden mellan kontakter konton och impressions och var annonser kan befinna sig i värdekedjan.

Den nya branschstandarden utgörs primärt av ”The Advertising Value Chain” som ger en överblick över hela värdekedjan i ett medieköp och förklarar alla begrepp, definitioner och mätmetoder som finns tillgängliga per medieslag. Den tydliggör vilken kategori av annonsleveranser som annonsörer får för sina pengar, gör det möjligt att jämföra medieinvesteringar mellan olika medieslag och tydliggör skillnader mellan olika plattformar.

”Det svenska Cross Media Measurement initiativet samarbetar med det globala arbetet som genomförs av WFA. Stora globala annonsörer vill veta vilken räckvidd och frekvens de har haft på sina kampanjer cross-media. Detta går tyvärr inte idag på grund av att vi köper olika saker som kontakter konton och impressions. Genom att sortera annonsvisningar med vår Advertising Value Chain kan annonsörer, mediebyråer och medier nu tala samma språk och använda samma definitioner för vad som planerades, köptes och levererades.” Peter Mackhé ansvarig för Cross Media Measurement-initiativet.

Genom att certifiera alla som köper och säljer annonser kan vi skapa bättre ordning och reda för hela annonsmarknaden. Utbildningen är en viktig komponent för stora och små företag för att få bättre koll på vilka annonser som köptes och levererades och för att kunna värdera dessa på ett korrekt sätt.

”Cross Media Measurement initiativet är oerhört viktigt eftersom bara annonser som har visats för en person kan ge effekt. Vi har en förvirring på marknaden där man blandar impressions med kontakter, vilket är helt skilda saker och bör värderas olika. Det är skillnad på annonser som har levererats till en device, app, browser och annonser som vi vet har exponerats för en person och som mätts på något vis via en gemensam branschstandard. Genom att sortera marknaden med tydliga definitioner på vad som köptes och levererades i olika kanaler kan jag nu värdera mina medieinvesteringar och sortera ut vad som är vad.” Michael Grimborg CMO Synsam, medlem i Cross Media Measurement-kommittén.

Utbildningen är nu öppen för alla som vill bli Certifierade Cross Media Measurement-köpare, man kan certifiera sig digitalt som enskild individ eller boka en företagscertifiering.

Läs mer om och anmäl dig för certifiering här

Vill ni veta mer kontakta:
Peter Mackhé
[email protected]
Medieexpert och ansvarig för Cross Media Measurement

Relaterade artiklar

100-wattaren 2024 söker kommunikation som gett effekt – nu öppnar tävlingen

Från och med idag går det att skicka in bidrag till 100-wattaren 2024, tävlingen som belönar kommunikationsinsatser med bevisad effekt. Tävlingsbidragen i 100-wattaren bidrar även till forskning för att fördjupa kunskapen om marknadsföring…

Humor och premiumkänsla ger bäst effekt – visar ny rapport

Kreativ kommunikation driver effekt, men vilken typ av kreativt innehåll fungerar egentligen bäst? Sveriges Annonsörer och NoA Consulting har tillsammans studerat vilken typ av kommunikation som driver maximal effekt. Nu presenteras Kommunikation som…

Marknaden följer inte 7a § prisinformationslagen – Ny rapport från Konsumentverket

Marknaden står inför fortsatta utmaningar med missvisande prisnedsättningar visar ny rapport från Konsumentverket. Den 1 september 2022 trädde en ny bestämmelse i prisinformationslagen i kraft.

GARM läggs ner, men vi fortsätter arbetet med brand safety och brand suitability 

Den 8 augusti fick Sveriges Annonsörer information från vår moderorganisation WFA att man väljer att lägga ned GARM pga. den stämning som X (tidigare Twitter) har riktat mot WFA, GARM och några av…
Fler artiklar