Pressmeddelande 3 oktober 2022

Idag presenterar vi juryn för 100-wattaren 2022. Tävlingen är öppen för bidragsinlämning, sista dag att tävla är 26 oktober 2022. 100-wattaren har sedan 1990 belönat kommunikation som gett bevisad effekt.

Årets namnstarka jury ska granska bidrag och kora de kommunikationsinsatser som har skapat mest effekt. Juryn består av branschexperter från annonsörer, reklambyråer, mediebyråer och undersökningsföretag. Tävlande bidrag är inte bara med och tävlar om årets utmärkelser, utan bidrar även till forskning för att fördjupa kunskapen om reklam och marknadsföring kopplat till effekt.   

– Vi är otroligt stolta och glada över årets kompetenta jury och hoppas att de får många spännande bidrag att utvärdera och bedöma. Vi vet från tidigare år att många i juryn tycker att det är otroligt inspirerande att ha en konkret diskussion om vad som faktiskt är bevisad effekt. Med det händelserika år vi haft bakom oss och intresset för effektfull kommunikation tror vi att årets juryarbete kan nå nya nivåer. Diskussionen har också gått varm i branschmedier och vi har certifierat ca 1000 personer i Effektsystemet vilket gör att 100-wattaren känns mer relevant än någonsin, säger Sveriges Annonsörers vd Hanna Riberdahl

Årets tävlingskategorier: 

Konsument 
Företag 
Employer Branding & Rekrytering 
Samhälle & Opinion
Ideellt & Välgörenhet 
100-fattaren 
Internationellt 
Framsiktigt 
Långsiktigt 
Strategisk Design 

Här är juryn för 100-wattaren 2022: 

Konsument         

Gina Azaric, CMO Head of Marketing, Telia (ordförande) 
Jessica Ståhlbom, Marknadsdirektör, Mastercard  
Patrik Söder, Marknadschef, SBAB 
Robin Jacobsson, Business Development Director, K.W. Bruun (Peugeot, Opel, Mitsubishi, Citroën, DS Automobiles) 
Klas Lusth, CEO & Executive Creative Director, Perfect Fools 
Jonas Touqan, Creative Director, Avantime 
Johan Van Der Schoot, Copywriter och partner, Garbergs 
Ragnar Tingström, Partner & Founder, Scream Mediabyrå 
Anna Lindqvist, Market and Insight Advisor, Bizkit Havas 
Helen Borgardt, Affärsområdeschef för Marknad och Media, Demoskop 

Internationellt och Strategisk Design         

Caroline Letsjö, Head of B2C Marketing, EasyPark (ordförande) 
Erica Samuelsson, Brands and Marketing Strategy, St1 Group 
Jenny Berggren, Media Marketing Director, The Walt Disney Company Nordic 
Paul Morel, Brand Campaign Manager, Vattenfall 
Petra Winberg, Strategy Lead, Silver 
Johan Hesslefors, Head of Strategy, Brand Union 
Sophia Emms, Planner, Stendahls – part of iO 
Eva Grabe, Head of Analytics & Insights, Mindshare 
Fredric Thunholm, Strategy Director, Wavemaker 
Johan Wilberg, Head of Analytics, Infomedia 

Långsiktigt         

Staffan Ekstam, Marknadschef, McDonald´s (ordförande) 
Marie Bark, Marknadschef, Preem 
Gabriella Goldman, Kommunikationsdirektör, Lidl Sverige 
Johan Bryngelson, Head of Brand & Marketing, Swedbank 
Andreas Dahlqvist, VD/kreativ chef, NORD DDB 
Jenny Kaiser, VD, Åkestam Holst 
Daniel Sjöstrand, Head of Strategy, Forsman & Bodenfors 
Mikael Christenson, Chief Growth Officer, Mindshare 
Emma Thorp, VD, Publicis Groupe 
Cecilia Perlind, Senior Director Market & Client, Kantar 

Företag och Employer Branding & Rekrytering         

Fredrik Forsberg, Head of Global Media & SEB MediaLAB, SEB (ordförande) 
Lena Rodin, Marknadschef, Löfbergs 
Sofia Willuhn, Brand/Activation Manager, Mekonomen, Sverige 
Marita Björklund, Marknadschef, CRC 
Louise Leo, VD, JMW Golin 
Jan Lindforss, VD/projektledare, Knak Agency 
Timo Orre, Creative Director, The&Partnership 
Henrik Mathiesen, Investment Director, Omnicom Media  
Johan Alanko, Managing Director, Initiative Sweden 
Ieva Englund, Client Development Advisor Brand & Communication, Novus 

Framsiktigt & Samhälle & Opinion         

Karolina Åhs, Marketing Director Nordic, Plantagen (ordförande) 
Nermin Mohamad Ali, Kommunikationschef, The Coca-Cola Company 
Isabell Seirafi, Marknadschef, Swedavia 
Robert Nygren, Head of Marketing and Communication, Telenor 
Mounes Zandi, Strateg, M&C Saatchi 
Peder Westerberg, CD/Strategic Creative, Hummingbirds 
Simon Le Pluart, PR strateg, Jung 
Tanya Halldin, Senior Strateg, Isobar / Dentsu Creative 
Jon Söderlind, Head of Insight & Strategy, Tre Kronor Media 
Carl-Johan Runer, Business Lead, Odyssey 

Ideellt & Välgörenhet         

Eva Ternström, Marknad och Försäljningschef, Attendo (ordförande) 
Pia Brunn, Enhetschef Insamling & Lojalitet, Plan International 
Anne Bergsten, Kreativ chef, Barncancerfonden 
Pia Dahlén, Kommunikationschef, Svenska Kyrkan 
Linnéa Gardefjord, Art Director, King 
Joakim Ohlsson, PR Manager, Volt 
Susanne Juhlin, Senior Projektledare Creative, Gullers Group 
Sven Boström, VD, SGB Media 
Martin Andreasson, Partner, HowCom 
Thomas Berthelsen, Head of R&D, Nepa 

Läs mer om 100-wattaren och tävla här

För ytterligare information, kontakta:
Ulrika Strallhofer, projektledare event, Sveriges Annonsörer
[email protected]

Om 100-wattaren:
100-wattaren har arrangerats av Sveriges Annonsörer sedan 1990 och belönar kommunikation som gett bevisad effekt för uppdragsgivaren. 100-wattaren handlar om kommunikationsinsatser som skapar påvisbar effekt genom att påverka målgruppens beteende, och därmed uppdragsgivarens verksamhet, i önskad riktning.Prisutdelning 2021 sker den 21 april 2022. Läs gärna mer på 100wattaren.se.

Om forskningen:
Effektdatabasen är ett långsiktigt forskningsprojekt och samarbete mellan Sveriges Annonsörer och NoA Consulting, där en databas samlar samtliga bidrag från 100-wattaren sedan 2020 års tävling. Forskningsansvarig är Dr. Niklas Bondesson från NoA Consulting och Stockholms universitet, och syftet är att ge annonsörer ökad kunskap om best practice för maximal effekt.

Relaterade artiklar

Influencer-profiler tar ställning mot orealistiska skönhetsideal – slutar retuschera

Inom ramen för initiativet Riktlinjer för Positiv Påverkan har några av Sveriges största influencer-profiler gemensamt arbetat fram riktlinjer för att motverka orealistiska skönhetsideal och kroppshets. Syftet är att minska de negativa effekterna av…

Fame-kampanjer är ett vinnande koncept: det visar ny forskningsrapport

Sveriges Annonsörer och NoA Consulting har tillsammans studerat vilken typ av kommunikation som driver maximal effekt. I en delrapport presenterades insikter som pekade på att kreativitet har flera positiva effekter på kampanjer. Nu…

”Du får konkreta verktyg för bättre varumärkesarbete av en av Sveriges främsta inom området”

Intervju med Carmen Wargborn, Brand and Content Manager Sweden på Ramboll, som gick Campus program Varumärkesstrategi med Erik Modig hösten 2022.

Branschen går samman – nu lanseras GARM Nordic 

För första gången går annonsörer, intresseorganisationer, medieföretag och representanter från de största digitala plattformarna i Norden samman i en kraftsamling mot skadligt och hatiskt innehåll och tryggare annonsköp på digitala plattformar. Sverige är först…
Fler artiklar