Pressmeddelande 3 oktober 2022
Idag presenterar vi juryn för 100-wattaren 2022. Tävlingen är öppen för bidragsinlämning, sista dag att tävla är 26 oktober 2022. 100-wattaren har sedan 1990 belönat kommunikation som gett bevisad effekt.
Årets namnstarka jury ska granska bidrag och kora de kommunikationsinsatser som har skapat mest effekt. Juryn består av branschexperter från annonsörer, reklambyråer, mediebyråer och undersökningsföretag. Tävlande bidrag är inte bara med och tävlar om årets utmärkelser, utan bidrar även till forskning för att fördjupa kunskapen om reklam och marknadsföring kopplat till effekt.
– Vi är otroligt stolta och glada över årets kompetenta jury och hoppas att de får många spännande bidrag att utvärdera och bedöma. Vi vet från tidigare år att många i juryn tycker att det är otroligt inspirerande att ha en konkret diskussion om vad som faktiskt är bevisad effekt. Med det händelserika år vi haft bakom oss och intresset för effektfull kommunikation tror vi att årets juryarbete kan nå nya nivåer. Diskussionen har också gått varm i branschmedier och vi har certifierat ca 1000 personer i Effektsystemet vilket gör att 100-wattaren känns mer relevant än någonsin, säger Sveriges Annonsörers vd Hanna Riberdahl.
Årets tävlingskategorier:
Konsument
Företag
Employer Branding & Rekrytering
Samhälle & Opinion
Ideellt & Välgörenhet
100-fattaren
Internationellt
Framsiktigt
Långsiktigt
Strategisk Design
Här är juryn för 100-wattaren 2022:
Konsument
Gina Azaric, CMO Head of Marketing, Telia (ordförande)
Jessica Ståhlbom, Marknadsdirektör, Mastercard
Patrik Söder, Marknadschef, SBAB
Robin Jacobsson, Business Development Director, K.W. Bruun (Peugeot, Opel, Mitsubishi, Citroën, DS Automobiles)
Klas Lusth, CEO & Executive Creative Director, Perfect Fools
Jonas Touqan, Creative Director, Avantime
Johan Van Der Schoot, Copywriter och partner, Garbergs
Ragnar Tingström, Partner & Founder, Scream Mediabyrå
Anna Lindqvist, Market and Insight Advisor, Bizkit Havas
Helen Borgardt, Affärsområdeschef för Marknad och Media, Demoskop
Internationellt och Strategisk Design
Caroline Letsjö, Head of B2C Marketing, EasyPark (ordförande)
Erica Samuelsson, Brands and Marketing Strategy, St1 Group
Jenny Berggren, Media Marketing Director, The Walt Disney Company Nordic
Paul Morel, Brand Campaign Manager, Vattenfall
Petra Winberg, Strategy Lead, Silver
Johan Hesslefors, Head of Strategy, Brand Union
Sophia Emms, Planner, Stendahls – part of iO
Eva Grabe, Head of Analytics & Insights, Mindshare
Fredric Thunholm, Strategy Director, Wavemaker
Johan Wilberg, Head of Analytics, Infomedia
Långsiktigt
Staffan Ekstam, Marknadschef, McDonald´s (ordförande)
Marie Bark, Marknadschef, Preem
Gabriella Goldman, Kommunikationsdirektör, Lidl Sverige
Johan Bryngelson, Head of Brand & Marketing, Swedbank
Andreas Dahlqvist, VD/kreativ chef, NORD DDB
Jenny Kaiser, VD, Åkestam Holst
Daniel Sjöstrand, Head of Strategy, Forsman & Bodenfors
Mikael Christenson, Chief Growth Officer, Mindshare
Emma Thorp, VD, Publicis Groupe
Cecilia Perlind, Senior Director Market & Client, Kantar
Företag och Employer Branding & Rekrytering
Fredrik Forsberg, Head of Global Media & SEB MediaLAB, SEB (ordförande)
Lena Rodin, Marknadschef, Löfbergs
Sofia Willuhn, Brand/Activation Manager, Mekonomen, Sverige
Marita Björklund, Marknadschef, CRC
Louise Leo, VD, JMW Golin
Jan Lindforss, VD/projektledare, Knak Agency
Timo Orre, Creative Director, The&Partnership
Henrik Mathiesen, Investment Director, Omnicom Media
Johan Alanko, Managing Director, Initiative Sweden
Ieva Englund, Client Development Advisor Brand & Communication, Novus
Framsiktigt & Samhälle & Opinion
Karolina Åhs, Marketing Director Nordic, Plantagen (ordförande)
Nermin Mohamad Ali, Kommunikationschef, The Coca-Cola Company
Isabell Seirafi, Marknadschef, Swedavia
Robert Nygren, Head of Marketing and Communication, Telenor
Mounes Zandi, Strateg, M&C Saatchi
Peder Westerberg, CD/Strategic Creative, Hummingbirds
Simon Le Pluart, PR strateg, Jung
Tanya Halldin, Senior Strateg, Isobar / Dentsu Creative
Jon Söderlind, Head of Insight & Strategy, Tre Kronor Media
Carl-Johan Runer, Business Lead, Odyssey
Ideellt & Välgörenhet
Eva Ternström, Marknad och Försäljningschef, Attendo (ordförande)
Pia Brunn, Enhetschef Insamling & Lojalitet, Plan International
Anne Bergsten, Kreativ chef, Barncancerfonden
Pia Dahlén, Kommunikationschef, Svenska Kyrkan
Linnéa Gardefjord, Art Director, King
Joakim Ohlsson, PR Manager, Volt
Susanne Juhlin, Senior Projektledare Creative, Gullers Group
Sven Boström, VD, SGB Media
Martin Andreasson, Partner, HowCom
Thomas Berthelsen, Head of R&D, Nepa
Läs mer om 100-wattaren och tävla här
För ytterligare information, kontakta:
Ulrika Strallhofer, projektledare event, Sveriges Annonsörer
[email protected]
Om 100-wattaren:
100-wattaren har arrangerats av Sveriges Annonsörer sedan 1990 och belönar kommunikation som gett bevisad effekt för uppdragsgivaren. 100-wattaren handlar om kommunikationsinsatser som skapar påvisbar effekt genom att påverka målgruppens beteende, och därmed uppdragsgivarens verksamhet, i önskad riktning.Prisutdelning 2021 sker den 21 april 2022. Läs gärna mer på 100wattaren.se.
Om forskningen:
Effektdatabasen är ett långsiktigt forskningsprojekt och samarbete mellan Sveriges Annonsörer och NoA Consulting, där en databas samlar samtliga bidrag från 100-wattaren sedan 2020 års tävling. Forskningsansvarig är Dr. Niklas Bondesson från NoA Consulting och Stockholms universitet, och syftet är att ge annonsörer ökad kunskap om best practice för maximal effekt.