Nya allmänna råd om marknadsföring av spel till konsumenter

Den 1 september 2025 börjar Konsumentverkets nya allmänna råd om marknadsföring av spel till konsumenter att gälla.
Nya allmänna råd om marknadsföring av spel till konsumenter

Senaste nytt

Nya allmänna råd om marknadsföring av spel till konsumenter

Den 1 september 2025 börjar Konsumentverkets nya allmänna råd om marknadsföring av spel till konsumenter att gälla.

Ny checklista för köp av annonsering via influencer  

I dag, den 25 juni, lanserar Sveriges Annonsörer en checklista för köpare av influencer marketing. Checklistan syftar till att ge stöd i att navigera genom vanliga juridiska och praktiska utmaningar före, under och…

Today’s best – Cannes Lions 2025

Varje år samlas några av världens mest inspirerande röster inom marknadsföring, kreativitet, affär och kultur på Cannes Lions – och 2025 ser ut att bli ett riktigt intressant år. Det är en unik…

Konsumentverket får regeringsuppdrag som sätter fokus på influencer marketing 

Den 5 juni fattade regeringen beslut om att ge Konsumentverket i uppdrag att redovisa och förstärka sitt arbete när det gäller marknadsföring via influencers. Uppdraget ska slutredovisas till Regeringskansliet 31 januari 2026.  

Snart kan även dalahästen skyddas av EU-regelverk om geografiska beteckningar 

Redan idag finns det särskilda regler om skydd för vissa geografiska beteckningar. Det gäller för spritdrycker, livsmedel, jordbruksprodukter och vin. Däremot har motsvarande hitintills inte gällt för hantverks- och industriprodukter. Detta ändras nu…
Fler Aktuellt

Nya riktlinjer för ansvarsfull kommunikation om miljö och klimat

Idag lanserar ICC nya riktlinjer för ansvarsfull marknadskommunikation om miljö och klimat som kommer underlätta och förbättra användningen av miljöpåståenden i marknadskommunikation.

GARM – hur navigerar vi i tider av krig när det gäller brand safety och suitability

Mot bakgrund av Rysslands invasion av Ukraina uppmanar Sveriges Annonsörer både annonsörer och annonsplattformar att agera för att se till att digitala annonspengar inte stöder opålitliga aktörer och den ökande användningen av desinformation…

Sveriges Annonsörer & KOMM lanserar nya rekommendationer

Tillsammans lanserar vi Huvudrekommendationer för upphandling av kommunikationsbyrå samt nya Branschrekommendationer & Allmänna villkor för samarbete mellan annonsör och byrå Hör representanter från Sveriges Annonsörer och KOMM berätta om samarbetet och de nya…

Vad behövs för att inhousebyrån ska kunna göra ett riktigt bra jobb?

– Vad ska ni egentligen med en byrå till? är den första självklara frågan vi alltid ställer då vi börjar en byråupphandling. Och frågan är förstås också – vad ska ni egentligen med…

100-wattsgalan flyttas fram till torsdag 21 april 2022

De vinnande bidragen i 100-wattaren 2021 som lyfts fram i rampljuset under en festfylld galakväll får ge sig till tåls ytterligare ett par månader. 

5 frågor till vår nya jurist Ulrika Wendt

Den 10 januari förstärktes vår marknadsjuridiska rådgivning med Ulrika Wendt. Ulrika kommer senast från SAMI där hon arbetat som jurist och public affairs.

”Nu får annonsörer bättre kontroll över sina medieinvesteringar”

Idag lanserar Cross Media Measurement-initiativet en svensk branschstandard som gör det lättare att jämföra, planera och kombinera olika medieköp. Det centrala verktyget i standarden, ”The Advertising Value Chain”, ger total överblick över var,…

100-wattaren 2021 – här är alla nominerade

I år lyckades 51 bidrag ta sig igenom juryns nålsöga och är nominerade i 100-wattaren 2021, tävlingen som belönar kommunikation som ger effekt.

Effektkalendern 2021

Passa på att ta del av värdefulla tips och inspiration för att skapa marknadsföring som ger effekt – varje dag fram till julafton! Låst material kommer att vara tillgängligt även för icke-medlemmar den…

Sveriges Annonsörer lanserar Campus

Efter tät dialog med medlemmar lanserar vi nu utbildningssatsningen ”Campus” med nio lärarledda program och drygt 20 mikrokurser inom bland annat effekt, marknadsrätt, varumärkesstrategi och B2B-marknadsföring.

Boka plats på 100-wattarens nomineringsmingel

Torsdag den 9 december offentliggörs årets nominerade i 100-wattaren. Kom förbi och mingla med branschkollegor hos vår partner Bauer Media, från 08:30 står frukosten uppdukad och klockan 09:00 kör vi igång.

Svart på vitt – ny studie från KOMM om reklamens förmåga att spegla sin samtid

Hur står sig Sverige jämfört med andra länder vad gäller inkludering och representation och hur ser representationen ut jämfört med den svenska befolkningen?

Utbrett missnöje med mångfaldsarbetet i marknads- och kommunikationsbranschen

Mångfaldsarbetet i den svenska marknads- och kommunikationsbranschen får lågt betyg av de egna. I en ny, global undersökning från Kantar och The World Federation of Advertisers (WFA) anser knappt hälften av de svenska respondenterna (43%) att arbetsgivaren gör tillräckligt mycket på området.

Se årets 100-wattsjury – idag öppnar tävlingen och nya kategorier tänds

I dag, 22  september klockan 12.00, öppnar reklamtävlingen 100-wattaren sin bidragsinlämning. Årets jury presenteras och nya kategorier tänds. 100-wattaren har sedan 1990 belönat kommunikation som fungerar, det vill säga kommunikation som gett bevisad effekt.

Oroväckande okunskap om varumärkesbyggande bland svenska företagsledare

Att effekten av marknadsinvesteringar sjunker, och att reklamtröttheten är fortsatt hög vet vi helt säkert. Men för att förstå varför, och hur vi ska kunna vända utvecklingen, krävs djupare analys – på flera…

Färre svenskar negativa till reklam

Varannan svensk (49%) är negativ till reklam, visar Sveriges Annonsörer och Novus årligt återkommande rapport om svenskarnas inställning till reklam. Det är en klar minskning jämfört med förra årets rekordhöga siffror och ett…

Global studie kartlägger mångfald och inkludering i marknads- och kommunikationsbranschen

Svenska branschaktörer går samman och uppmanar alla att delta.

Sveriges Annonsörer och ”Effektinitiativet” lanserar svensk branschstandard för effekt

Nu finns ”Effektsystemet” – en svensk branschstandard för hur marknadsförare ska redovisa effekterna av marknadsföring.