Pressmeddelande 22 september 2021
I dag, 22 september klockan 12.00, öppnar reklamtävlingen 100-wattaren sin bidragsinlämning. Årets jury presenteras och nya kategorier tänds. 100-wattaren har sedan 1990 belönat kommunikation som fungerar, det vill säga kommunikation som gett bevisad effekt.
I samband med öppnandet offentliggörs också årets jury som består av 70 branschexperter. Tillsammans ska juryn granska bidrag och kora de kommunikationsinsatser som har skapat mest effekt. Till årets tävling sker även vissa förändringar i de 10 tävlingskategorierna.
En nyhet för i år är kategorin Samhälle & Opinion som bryts ut från Ideellt och bildar en egen kategori. Här tävlar kommunikation för opinionsbildning, skolor/universitet eller samhällsinformation som har till syfte att påverka opinion och attityder.
Kategorin 100-fattaren uppdateras och får en tydligare koppling till FNs Globala mål (SDG, Sustainable Development Goals). I 100-fattaren belönas bidrag som skapat effekt genom kommunikation som bidrar till ett öppnare, mer hållbart och positivt samhällsklimat. Där kommunikationen tydligt bryter eller utmanar gängse negativa schabloner och fördomar. Det kan gälla en företeelse, grupp, attityd eller ett beteende där kommunikationen på något sätt påverkar åsikter och beteende i positiv riktning.
Employer Branding & Rekrytering får ett tydligare fokus på att stärka det egna varumärket som arbetsgivare och bli en mer attraktiv arbetsplats, till exempel genom att öka medarbetarnas engagemang, underlätta rekrytering och/eller minska personalomsättningen.
Sist men inte minst slås Konsument ihop till en kategori (tidigare Konsument Multi och Singel). Här tävlar bidrag som har till syfte att bygga varumärke, generera försäljning/intäkter och skapa ökad affärsnytta/lönsamhet.
– Vi jobbar kontinuerligt med att förbättra 100-wattaren för att säkerställa att den hänger ihop med vårt effektarbete samt följer utvecklingen av marknadsföringen. I år har vi fokuserat på att skapa en större tydlighet i de olika kategorierna samt vidareutvecklat det nya formatet med frågeformulär som lanserades förra året. Vi är också otroligt stolta över att presentera årets kompetenta jury och hoppas att de kommer få många bidrag att granska, säger Hanna Riberdahl, vd på Sveriges Annonsörer som arrangerar tävlingen 100-wattaren.
Tävlingskategorier 100-wattaren 2021
- Konsument
- Företag
- Employer Branding & Rekrytering
- Samhälle & Opinion
- Ideellt & Välgörenhet
- 100-fattaren
- Internationellt
- Framsiktigt
- Långsiktigt
- Strategisk Design
100-wattsjuryn 2021
Konsument
Stina Liljekvist, Chef Strategisk Kommunikation & Marknad, Skandia (ordförande)
Sofia Söderqvist, Chief Marketing Officer, Adlibris
Mark Robinson, Director Group Brand & Marketing, Lantmännen
Joakim Holmstrand, Kommersiell chef, MIO
Karl Wikström, Global Creative Director, Frontify (fd Åkestam Holst)
Erika Fondin, Planner, Forsman & Bodenfors
Lina Lindén, VD, Wavemaker Sverige
Åsa Sohl, Affärsutveckling/Kreativitet, Scream
Mats Wester, Senior Advisor, Kantar Sifo
Katarina Jerndal, VD, Marketing Clinic
Internationellt och Strategisk Design
Peter Jannerö, Chief Brand & Marketing Officer, Zound Industries International (ordförande)
Louise von Gussich, Country Head Group Marketing Sweden, Nordea
Katarina Adamson, Consumer Experience, Brand & Communications Director, Volvo Cars
Saba Khotar, Inclusion & Diversity Project Lead, H&M Group
Oskar Lübeck, Founder & Chief Creative Officer, Bold Scandinavia
Jacob Norstedt, Brand Director, Silver
Christian Svahn, Founder/Creative, KNAK
Ulrika Celsing, Client Service Manager, Starcom
Sofia Granbom, Digital Strateg, Hear
Cecilia Fritzon, Key Account Manager & Product Owner, RAM
Långsiktigt
Michael Grimborg, Marknadsdirektör, Synsam (ordförande)
Annika Kreipke, Head of Marcom, Telenor
Niklas Jansson, Chief Marketing Officer, fd Zmarta Group
Astrid Odell, Marknadschef, PostNord
Simon Stefansson, Head of Strategy and Planning, INGO
Malin Wikerberg, VD & Copywriter, Garbergs Malmö
Helena Eriksson, VD & Projektledare, Vinter
Lars Bönnelyche, Founder & Partner, Tre Kronor Media
Christine Völcker, Chief Client & Growth Officer, Dentsu Sweden
Robert Beatus, Head of R&D, Nepa
Företag och Employer Branding & Rekrytering
Stina Sandell, Hållbarhets- och kommunikationsdirektör, Holmen (ordförande)
Petter Ekberg, Marknadschef, Brother Sverige
Kerstin Weidstam, Acting Head of Marketing Corporate & Private Customers, SEB
Jonas Nilsson, Marknadschef, KIA
Louise Danckwardt, CEO, Managing Partner, Trygg Sandberg
Anna Stenström, VD, Creative Director & delägare, Mustasch Reklambyrå
David Granath, CEO, Granath
Jenny Leeb, CEO, Bizkit Havas
Madeleine Pontan, Business Director, Publicis
Erik Berling, Senior Consultant, Demoskop
Framsiktigt
Linus Almqvist, Communications & Marketing Director, Ramboll (ordförande)
Linda Gustafsson Neal, Regional Marketing Director Northern Europe, Husqvarna
Julia Grönstedt, Marketing Manager, Brand Creative, Klarna
Christian Dahlborg, CMO, Elon Group AB
Jesper Andersson, Managing Partner & Head of Communications Planning, NORD DDB
Anna Sjövall Hallin, CEO, Markus
Louise Ljungberg, vice VD, Abby Priest
Therese Andersson, Business Unit Director Media, HowCom
Carl Johan Laséen, Digital Director, OMD
Katarina Slotte, Head of Market Strategy & Understanding, Ipsos
Samhälle & Opinion och Ideellt & Välgörenhet
Michel Brygiewicz, Marknadschef, Barncancerfonden (ordförande)
Martin Watsfeldt, Kampanjansvarig, Göteborgs kyrkliga Stadsmission
Ulrika Nilsdotter Brühl, Head of communication, Sverige för UNHCR
Fredrik Kullberg, CMO, Apotek Hjärtat
Cornelia Wangel, Head of Planning, Volt
Per Wilson, Senior Planner, King
Lisa Wouda, Agency Director, Chiffer
Robin Leijonhufvud, Chief Growth Officer, PHD Media
Petter Janbell, Head of Strategy, Carat
Per Fernström, Strategic Advisor, Novus
100-fattaren
Maria Höglund, Marknadschef, SJ (ordförande)
Andreas Drufva, Marknadschef, Svenska Naturskyddsföreningen
Karl Skoog, Chief Marketing & Communication Officer, Hjärnfonden
Anette Otterström, Communication & Brand Manager Nordic, RFSU AB
Nicole Kavander, Co-founder, Speaker and Diversity & Inclusion Consultant, All of Us
Tommy Lindgren, Affärs- och varumärkesstrateg, Speye
Camilla Swahn, Kommunikationsstrateg, Gullers Grupp
Benjamin Holmfred, Nordic CEO, Magna, Mediabrands AB
Anders Wallqvist, Koncernchef, Nowagruppen
Per Davidson, VD & Partner, Xtreme Insight AB
Mer information om tävlingen finns på www.100wattaren.se
Om du har frågor om tävlingen, vänligen kontakta:
Ulrika Strallhofer
Projektledare event
08-545 252 30
[email protected]
Om 100-wattaren:
100-wattaren har arrangerats sedan 1990 och belönar kommunikation som gett bevisad effekt för uppdragsgivaren. 100-wattaren handlar om kommmunikationsinsatser som skapar påvisbart värde genom att påverka målgruppens beteende, och därmed uppdragsgivarens verksamhet, i önskad riktning. Prisutdelningen 2021 sker den 10 februari 2022. Läs gärna mer på 100wattaren.se.