Pressmeddelande 9 december 2022

I år lyckades 51 bidrag ta sig igenom juryns nålsöga och är nominerade i 100-wattaren 2021, tävlingen som belönar kommunikation som ger effekt.

100-wattaren har arrangerats sedan 1990 och belönar kommmunikationsinsatser som skapar påvisbart värde genom att påverka målgruppens beteende, och därmed uppdragsgivarens verksamhet, i önskad riktning.

I år har juryn, bestående av 70 kunniga personer från marknadsföringsbranschen, sållat fram 51 nominerade tävlingsbidrag fördelat på nio kategorier.

Vilka som vinner presenteras på årets 100-wattsgala och prisutdelning den 10 februari 2022 i Stockholms stadshus.
Läs mer om galan och köp biljetter på 100wattaren.se.

Nominerade i 100-wattaren 2021:

Ideellt & Välgörenhet

Call Girls, Talita, Åkestam Holst NoA
Hemligheten, Göteborgs Stadsmission, Dear Friends
Tillsammans Igen, Cancerfonden, KING
Ursäktsarkivet, Svenska Röda Korset, Åkestam Holst NoA

Employer Branding & Rekrytering

Chronicles of the blue sphere, Qamcom Research and Technology AB, Insert Coin AB
Vad ska du göra?, Försvarsmakten, NORD DDB Stockholm
Årets Säljare, Situation Sthlm, The&Partnership
Öppna dörren för Sveriges unga, McDonald’s, NORD DDB Stockholm

Konsument

BookBeat – Nothing Beats A Good Book, BookBeat, Åkestam Holst NoA
Bullfesten, Felix/Orkla, Åkestam Holst NoA
Byt inte bostad, byt bank, Skandia, Tillsammans
Det nya kolivet, Arla, Åkestam Holst NoA
Gissa Loas efterträdare, ICA, KING
Göteborg Film Festival – Isolated Cinema, Göteborg Film Festival, Stendahls
Nu stannar vi på marken, SJ, Forsman & Bodenfors
Prata pengar med barn, Swedbank, Forsman & Bodenfors
På väg till dig, PostNord, Åkestam Holst NoA
Sounds of Lust, RFSU, Valtech Radon
Trevligt, 3, INGO, Brand Union Stockholm & Tre Creative Agency
Vad ska du göra?, Försvarsmakten, NORD DDB Stockholm
What’s happening, Vattenfall, NORD DDB Stockholm
Öppna dörren för Sveriges unga, McDonald’s, NORD DDB Stockholm

Samhälle & Opinion

Call Girls, Talita, Åkestam Holst NoA
En flagga värd att försvara, Försvarsmakten, NORD DDB Stockholm
Hela Sverige plockar skräp, Håll Sverige Rent, First Lady Agency
Livsviktiga Snack, Suicide Zero, Åkestam Holst NoA
Stoppa bostadskaoset, Hyresgästföreningen, DET
Öppna dörren för Sveriges unga, McDonald’s, NORD DDB Stockholm

Internationellt

Designed for Living, IKEA, Åkestam Holst NoA
Göteborg Film Festival – Isolated Cinema, Göteborg Film Festival, Stendahls
What’s happening, Vattenfall, NORD DDB Stockholm

Strategisk Design

Det ledande pensionsbolaget som skapar trygghet för generationer, Skandia, Essen International
Mathem Rebranding, Mathem, Bold NoA
PLOQ, St1 Sverige AB, Open Studio/Garbergs
Redesign av Stockholms Handelskammare, Stockholms Handelskammare, Brand Union Stockholm
We deliver your world to you, PostNord, Bold NoA

Framsiktigt

@NetflixSverige, Netflix Nordic, F&B Daily
Boendeekonomi är jättekul!, SBAB, SBAB Inhouse
Call Girls, Talita, Åkestam Holst NoA
McDo, McDonald’s, NORD DDB Stockholm
VISA Chatvertising, VISA, Publicis Groupe

Företag

Gör det enklare att vara småföretagare, Telia, Forsman & Bodenfors
Hur är läget?, Skandia, Tillsammans
Sanningen om visma.net, Visma, Knowit Experience Stockholm AB
Trevligt, Tre Företag, INGO, Tre Creative Agency & Brand Union Stockholm

Långsiktig

Fossilfritt liv inom en generation, Vattenfall, NORD DDB Stockholm
Henke & Shoulders, Procter & Gamble, Jung Relations
ICA Långsiktigt, ICA, KING
Inget kan stoppa dig nu, Jula, Garbergs
Smoooth, Klarna, NORD DDB Stockholm
Stora nog att göra skillnad, McDonald’s, NORD DDB Stockholm

Läs mer om alla nominerade bidrag på 100-wattaren.se.

För mer information kontakta:

Ulrika Strallhofer
Projektledare event
08-545 252 30
[email protected]

Relaterade artiklar

100-wattaren 2024 söker kommunikation som gett effekt – nu öppnar tävlingen

Från och med idag går det att skicka in bidrag till 100-wattaren 2024, tävlingen som belönar kommunikationsinsatser med bevisad effekt. Tävlingsbidragen i 100-wattaren bidrar även till forskning för att fördjupa kunskapen om marknadsföring…

Humor och premiumkänsla ger bäst effekt – visar ny rapport

Kreativ kommunikation driver effekt, men vilken typ av kreativt innehåll fungerar egentligen bäst? Sveriges Annonsörer och NoA Consulting har tillsammans studerat vilken typ av kommunikation som driver maximal effekt. Nu presenteras Kommunikation som…

Marknaden följer inte 7a § prisinformationslagen – Ny rapport från Konsumentverket

Marknaden står inför fortsatta utmaningar med missvisande prisnedsättningar visar ny rapport från Konsumentverket. Den 1 september 2022 trädde en ny bestämmelse i prisinformationslagen i kraft.

GARM läggs ner, men vi fortsätter arbetet med brand safety och brand suitability 

Den 8 augusti fick Sveriges Annonsörer information från vår moderorganisation WFA att man väljer att lägga ned GARM pga. den stämning som X (tidigare Twitter) har riktat mot WFA, GARM och några av…
Fler artiklar