Pressmeddelande 16 juni 2021
Nu finns ”Effektsystemet” – en svensk branschstandard för hur marknadsförare ska redovisa effekterna av marknadsföring. Standarden omfattar 36 utvalda nyckeltal, hur de definieras samt riktlinjer och vägledning för hur de bör mätas och redovisas. Det innebär att branschen för första gången kan samlas kring gemensamma riktlinjer för vad som definierar marknadsföringseffekt.
– Detta är en milstolpe och ett svar på en av branschens verkligt stora utmaningar. Den här branschstandarden kommer att underlätta rejält för marknadsförare, företagsledningar och samarbetspartners, och ger gemensamma mål att jobba mot. Men framför allt bidrar den till att förstärka kopplingen mellan marknadsföringsinsatser och affärsvärde, vilket är kritiskt för att se marknadsföring som en investering i lönsam tillväxt, och inte bara som en kostnad, säger Hanna Riberdahl, vd Sveriges Annonsörer.
Det stora och ständigt växande antalet nyckeltal – en konsekvens av att marknadsföringen fått allt fler discipliner och kanaler – är ett problem för branschen. Med hundratals olika KPI:er i omlopp riskerar marknadsförare att tappa fokus på målet och blanda ihop effekt med effektivitet. Därför har Sveriges Annonsörer och en arbetsgrupp inom ”Effektinitiativet”, som bildades 2020, utvecklat ”Effektsystemet”, en branschstandard som ska skapa bättre förutsättningar att mäta effekt samt visa en tydlig koppling mellan marknadsföring och lönsam tillväxt. Standarden vänder sig till alla i Sverige som arbetar med marknadsföring, t.ex. marknadsavdelningar, byråer och mediebolag. ”Effektsystemet” utgår från 36 utvalda nyckeltal inom sex olika områden: media/investeringar, digitala mått, kampanjmått, varumärkesmått, ekonomiska mått och relationsmått. Det innehåller även förklaringar till de olika parametrar som styr vilka KPI:er som är viktiga i olika sammanhang, och hur man kan/bör tänka för att välja bland de 36 nyckeltalen.
Den svenska branschstandarden utgår delvis från en modell som den franska annonsörsorganisationen Union des Marques har tagit fram. 24 av de 36 nyckeltalen i den svenska standarden kommer från den franska modellen och resterande 12 nyckeltal har Effektinitiativets arbetsgrupp lagt till.
– Många av de KPI:er som cirkulerar idag är snarare effektivitetsmått eller kanalspecifika mått. Det fanns därför ett stort behov av att rensa upp och välja ut de nyckeltal som bäst mäter effekten av marknadsinvesteringar och förklara hur de bidrar till att utveckla affärsnyttan. Vi tror och hoppas att ”Effektsystemet” kan göra stor skillnad såväl för bolaget som för den enskilda marknadsföraren, säger Mats Rönne, en av Sveriges främsta experter inom effektområdet och den som har lett arbetet med att ta fram branschstandarden.
De 36 nyckeltalen i ”Effektsystemet” är fritt tillgängliga för alla. För att få tillgång till standarden i sin helhet krävs en certifiering som erhålls efter att en eller flera medarbetare i organisationen genomgått en utbildning. Utbildningen ger fördjupad kunskap om KPI:erna och styrande parametrar och säkerställer att standarden används på rätt sätt. Certifieringen öppnar under september.
Se inspelning av webinar 18 juni här
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Hanna Riberdahl, vd Sveriges Annonsörer
0702-29 66 90
[email protected]
Mats Rönne, effektexpert Sveriges Annonsörer
0705-90 50 50
[email protected]