Ny checklista för köp av annonsering via influencer  

I dag, den 25 juni, lanserar Sveriges Annonsörer en checklista för köpare av influencer marketing. Checklistan syftar till att ge stöd i att navigera genom vanliga juridiska och praktiska utmaningar före, under och…
Ny checklista för köp av annonsering via influencer  

Senaste nytt

Ny checklista för köp av annonsering via influencer  

I dag, den 25 juni, lanserar Sveriges Annonsörer en checklista för köpare av influencer marketing. Checklistan syftar till att ge stöd i att navigera genom vanliga juridiska och praktiska utmaningar före, under och…

Today’s best – Cannes Lions 2025

Varje år samlas några av världens mest inspirerande röster inom marknadsföring, kreativitet, affär och kultur på Cannes Lions – och 2025 ser ut att bli ett riktigt intressant år. Det är en unik…

Konsumentverket får regeringsuppdrag som sätter fokus på influencer marketing 

Den 5 juni fattade regeringen beslut om att ge Konsumentverket i uppdrag att redovisa och förstärka sitt arbete när det gäller marknadsföring via influencers. Uppdraget ska slutredovisas till Regeringskansliet 31 januari 2026.  

Snart kan även dalahästen skyddas av EU-regelverk om geografiska beteckningar 

Redan idag finns det särskilda regler om skydd för vissa geografiska beteckningar. Det gäller för spritdrycker, livsmedel, jordbruksprodukter och vin. Däremot har motsvarande hitintills inte gällt för hantverks- och industriprodukter. Detta ändras nu…

Google Privacy Sandbox, träffsäkra målgrupper och transparens för annonsörer 

Google meddelar att de fortsätter att stödja tredjepartskakor i Chrome vilket leder till frågetecken om framtiden för deras – mycket kritiserade - initiativ Privacy Sandbox. I två tidigare artiklar har vi gått igenom…
Fler Aktuellt

Vad är god marknadsföring i kristider?

SAS, Amex och Lush lyftes fram som goda exempel när varumärkesexperterna Mats Rönne, Daniel Collin och Anne Gro Gulla möttes i vårt senaste poddinar för att prata marknadsföring i coronatider.

”Det går inte att hämta hem gapet om du upphör med marknadsföringen”

Vår vd Hanna Riberdahl kommenterar hur svenska marknadsinvesteringar påverkas av coronakrisen i Resumé.

Nytt Poddinaravsnitt! Tre marknadsförings-experters tankar och exempel i coronatider

Hör kloka tankar och inspirerande exempel från Mats Rönne känd varumärkesexpert, Daniel Collin från reklambyrån Vinter och Anne Gro Gulla med erfarenhet från olika internationella marknadsförings- och varumärkesroller.

Agera snabbt – och tänka långsiktigt

Att fatta snabba, svåra beslut i en totalt främmande situation – utan att tappa fokus på strategi och långsiktighet – är marknadschefens nya vardag. I vårt poddinar berättade Michael Grimborg, Stina Liljekvist och…

Sveriges Annonsörer utökar rådgivning med anledning av Corona.

Genom ett samarbete med Advokatfirman Fylgia erhåller medlemmar mycket förmånlig rådgivning avseende frågor som rör krediter, betalningsdröjsmål, obeståndsfrågor, inställda betalningar och konkursfrågor.

Nyhet! Poddinar – tre CMOs samtalar om marknadsföring i coronakrisen

Michael Grimborg – Synsam, Stina Liljekvist – Skandia och Karl-Oskar Tjernström – Samsung delar i vårt första poddinar med sig av sina utmaningar och tankar.

Nu öppnar vi stödlinje för dig som är CMO

Corona-pandemin påverkar oss alla. Den ställer många frågor och skapar behov av akuta åtgärder som kan få stor påverkan. Samtidigt vet vi att marknadsföring behöver finnas även under kris, men mer fokuserat på…

Hur gör vi nu då?

Corona-pandemin påverkar oss alla. Det är svårt att veta hur man ska hantera både problemen för stunden och på längre sikt. Kommunikation i oroliga tider är viktigare än någonsin”, konstaterar Hampus Knutsson, seniorkonsult…

”Generellt sett tror jag att mottagligheten för reklam inte riktigt finns just nu”

Hanna Riberdahl intervjuas i Resumé om hur Coronavirusets spridning ställer svenska företag inför många utmaningar.

Under coronatider – seminarium blir webinar

För att hjälpa till med att förhindra vidare spridning av coronaviruset har Sveriges Annonsörer beslutat att under de kommande veckorna minimera antalet externa besökare på kontoret och inte ha några seminarier eller andra…

Coronavirus och besök hos oss

Med tanke på eventuell smittspridning av coronaviruset ber vi dig som varit i något av nedanstående länder eller har närstående som varit i något av dessa länder att inte, för närvarande, medverka på…

Ladda ner vår app!

Sveriges Annonsörers app är en kanal för medlemmar att ta del av insikter, inspiration och kunskap i. I appen kan du som medlem läsa Marknadsinsikter av Carin Fredlund och även läsa om och…

Bästa YouTube-kampanjerna ska koras – dags att nominera till tävlingen YouTube Works

Nu är Effektinitiativet igång på allvar

Nu är Effektinitiativet igång på allvar. Äntligen var det dags att starta igång Effektinitiativet på allvar med vårt allra första möte med Effektkommittéen.

Nu lanserar vi vår Android-app

Nu lanserar vi vår Android-app. Appen är en ny kanal för dig som medlem att ta del av inspiration och kunskap från oss. Till att börja med finns appen att ladda ner för…

Sveriges Annonsörer ny stödjande medlem till IMM

Sveriges Annonsörer ny stödjande medlem till IMM. - För oss är det naturligt att stödja IMM då korruption är ett hot inte bara mot reklambranschen utan hela samhällsstrukturen. Ett medlemskap gör det lättare…

2019 – vd Hanna Riberdahl summerar ett händelserikt år

2019 – vd Hanna Riberdahl summerar ett händelserikt år. Det är inte lätt att sammanfatta ett helt år. Tur att jag ”bara” behöver sammanfatta en del av året då det var i april…

Placeringen av reklammarkeringen avgörande i ”Kissie-målet”