Verksamhetsberättelse 2023

Ett stort fokus under 2023 har varit att paketera och förtydliga vårt kunskapserbjudande. Vi har allt från faktabaserade artiklar, inspirerande webinar, e-learning för självstudier, individuella utbildningar, företagsutbildningar samt certifieringar av Sveriges Annonsörer standards…
Verksamhetsberättelse 2023

Senaste nytt

Verksamhetsberättelse 2023

Ett stort fokus under 2023 har varit att paketera och förtydliga vårt kunskapserbjudande. Vi har allt från faktabaserade artiklar, inspirerande webinar, e-learning för självstudier, individuella utbildningar, företagsutbildningar samt certifieringar av Sveriges Annonsörer standards…

Vad händer om mitt varumärke hamnar i en ordbok? 

Vad behöver du tänka på som varumärkesinnehavare när du använder ditt varumärke? Är det bra eller dåligt om varumärket hamnar i en ordbok och blir en del av språket. I den här artikeln…

CommToAct förstärks – två nya branschorganisationer ansluter och initiativet får EU-stöd

CommToAct, det gemensamma initiativet för att driva hållbarhetsfrågor relevanta för marknads- och kommunikationsbranschen, tar nu nya kliv framåt med beviljat EU-stöd och ytterligare två tongivande branschorganisationer. Sveriges Kommunikatörer och Swedma ansluter till initiativet.…

Nya EU-regler för politisk reklam 

EU-kommissionen presenterade i slutet av 2021 ett förslag till nya regler för politisk reklam och förslaget har nu antagits av EU-parlamentet och rådet. Den slutligt förhandlade regeltexten har publicerats i EU:s officiella tidning…

Nu lanseras Effektsystemet för offentlig sektor

Sveriges Annonsörer lanserade i juni 2021 ”Effektsystemet” – en svensk branschstandard för hur marknadsförare ska redovisa effekterna av marknadsföring och i september 2023 lanserades Effektsystemet 2.0 med uppdateringar. Sedan lanseringen har över 2 500…
Fler Aktuellt

Sveriges Annonsörer om sammanslagningar av organisationer

Sveriges Annonsörer om sammanslagningar av organisationer. I media har det förts en debatt kring sammanslagningar av intresse- och branschorganisationer i kommunikationsbranschen.

Branschen kräver ökad transparens – ny guide för digital annonsering

8 av 10 negativa till att kändisar gör spelreklam

CASE: Medarbetare i reklamen: ”Vår personal är sanna hjältar. Trovärdigare än så kan det inte bli.”

CASE: Medarbetare i reklamen: ”Vår personal är sanna hjältar. Trovärdigare än så kan det inte bli.”

Varumärkena som var i medias rampljus 2018

Effekt är lika mycket en fråga om uthållighet som kreativitet

Effekt är lika mycket en fråga om uthållighet som kreativitet. Prisutdelningen i 100-wattaren sammanfaller med tiden då Sverige börjar lysas upp av allahanda julbelysningar.

Så tacklar barnen klimatutmaningen – här är vinnarna i Media Genier

Årskurs 5 Fridaskolan i Mölnlycke har landets reklamsmartaste elever

Mellanstadielever från Uppsala bland landets reklamsmartaste

Mellanstadielever från Linköping bland landets reklamsmartaste

Här är reklamen som fungerar – alla vinnarna i 100-wattaren 2018

Analystjänsterna: 24-30 procent fejkföljare på svenska Twitter-konton

Nästan varannan negativ till reklam på engelska

Vad är äkta i en låtsasvärld?

Vad är äkta i en låtsasvärld? Annonsörer storsatsar i sociala medier. Men hur mycket av investeringarna når fram till riktiga människor? Vi beslöt oss för att djupdyka i ämnet.

Påminnelse: Inbjudan att bevaka 100-wattsgalan – tävlingen för kommunikation som fungerar

Julhandeln förlängs – var femte planerar julklappsinköp under ”Black Friday”

”Det kommer att vara en konkurrensfördel att jobba med de här frågorna”

”Det kommer att vara en konkurrensfördel att jobba med de här frågorna”. Det började med ett samtal. Slutade med ett avtal. ”Tele2-klausulen” var Tele2:s egna agerande efter metoo-uppropet.

Inbjudan att bevaka 100-wattsgalan – Sveriges största tävling för kommunikation som fungerar