I media har det förts en debatt kring sammanslagningar av intresse- och branschorganisationer i kommunikationsbranschen. Detta sedan Sveriges Marknadsförbunds vd Francesca O’Brien Apelgren lyft fram förslaget.

Sveriges Annonsörer ser gärna mer samarbete organisationer emellan. Ett exempel är arbetet med #metoo/#sistabriefen där totalt elva organisationer över hela kommunikationsbranschen gick samman för att ta fram branschgemensamma lösningar. Vi ser positivt på att samarbeta i fler frågor som de olika branschorganisationerna har gemensamt, om vi kan bli en starkare kraft.

Men, en sammanslagning av samtliga organisationer ser vi inte som aktuellt.

– På Sveriges Annonsörer företräder vi annonsörerna i alla lägen och jag tror att det är ett bra upplägg för att driva verklig förändring. I en större organisation finns risken för otydlighet, säger Tobias Eltell, tf.vd på Sveriges Annonsörer.

Läs samtliga artiklar här:

https://www.resume.se/nyheter/artiklar/2019/02/08/vill-sla-ihop-branschorganisationerna/

https://www.resume.se/nyheter/artiklar/2019/02/08/splittrade-asikter-kring-forslaget-om-gemensam-branschorganistion/

https://www.resume.se/nyheter/artiklar/2019/02/11/avhoppen-bakom-francesca-obriens-utspel/

https://www.resume.se/nyheter/artiklar/2019/02/11/nej-till-ett-stort-mischmasch-under-marknadsforbundets-ledning/

Relaterade artiklar

100-wattaren 2024 – se alla nominerade bidrag

I år har 81 bidrag lyckats ta sig igenom juryns nålsöga och nominerats i 100-wattaren 2024, tävlingen som belönar kommunikation som ger effekt.  100-wattaren belönar kommunikationsinsatser som skapar påvisbart affärsvärde genom att påverka…

Effektkalendern 2024

I Effektkalendern 2024 ger vi dig material för att ytterligare utvecklas som marknadsförare. Varje advent får du ny inspiration för att skapa marknadsföring som ger effekt. Du får även ta del av våra…

Nu granskas Temu på EU-nivå

Det har på senare tid varit en del skriver om Temu i media. Nu kritiseras marknadsplatsen även av EU:s konsumentskyddsmyndigheter inom ramen för ett EU-koordinerat granskningsarbete.

Idag firar vi 100 år!

100 år i marknadsförarnas tjänst! Den 15 november 2024 bildades Sveriges Annonsörer på restaurang Gillet i Stockholm. I 100 år har vi engagerat oss för att marknadsförare ska få bästa möjliga effekt av…
Fler artiklar