I media har det förts en debatt kring sammanslagningar av intresse- och branschorganisationer i kommunikationsbranschen. Detta sedan Sveriges Marknadsförbunds vd Francesca O’Brien Apelgren lyft fram förslaget.

Sveriges Annonsörer ser gärna mer samarbete organisationer emellan. Ett exempel är arbetet med #metoo/#sistabriefen där totalt elva organisationer över hela kommunikationsbranschen gick samman för att ta fram branschgemensamma lösningar. Vi ser positivt på att samarbeta i fler frågor som de olika branschorganisationerna har gemensamt, om vi kan bli en starkare kraft.

Men, en sammanslagning av samtliga organisationer ser vi inte som aktuellt.

– På Sveriges Annonsörer företräder vi annonsörerna i alla lägen och jag tror att det är ett bra upplägg för att driva verklig förändring. I en större organisation finns risken för otydlighet, säger Tobias Eltell, tf.vd på Sveriges Annonsörer.

Läs samtliga artiklar här:

https://www.resume.se/nyheter/artiklar/2019/02/08/vill-sla-ihop-branschorganisationerna/

https://www.resume.se/nyheter/artiklar/2019/02/08/splittrade-asikter-kring-forslaget-om-gemensam-branschorganistion/

https://www.resume.se/nyheter/artiklar/2019/02/11/avhoppen-bakom-francesca-obriens-utspel/

https://www.resume.se/nyheter/artiklar/2019/02/11/nej-till-ett-stort-mischmasch-under-marknadsforbundets-ledning/

Relaterade artiklar

Idag öppnar bidragsinlämningen till 100-wattaren 2023 – välkommen att tävla med din kommunikation som gett effekt!

Från och med idag går det att skicka in bidrag till 100-wattaren 2023, tävlingen som belönar kommunikationsinsatser med bevisad effekt. Tävlingsbidragen i 100-wattaren bidrar även till forskning för att fördjupa kunskapen om marknadsföring…

Lagom mix skapar bäst effekt: visar ny forskningsrapport

Sveriges Annonsörer och NoA Consultings genomför varje år en studie för att hitta gemensamma nämnare hos kampanjer som har skapat bäst effekt i Sverige och som visat detta genom att tävla i 100-wattaren.…

Vill du engagera dig i något av våra branschinitiativ?  

Vi öppnar nu upp för fler medlemmar att engagera sig i något av våra branschinitiativ inom Sveriges Annonsörer. Läs mer om initiativen, vad vi jobbar med och vem du ska kontakta om du…

Nu börjar Digital Services Act att gälla för de största plattformarna – ger användare bättre trygghet och transparens 

Från och med nu måste sjutton mycket stora plattformar som Facebook, Linkedin, Google Play, Youtube, med flera samt de två större sökmotorerna Bing och Google search uppfylla sina skyldigheter enligt DSA – Digital…
Fler artiklar