I media har det förts en debatt kring sammanslagningar av intresse- och branschorganisationer i kommunikationsbranschen. Detta sedan Sveriges Marknadsförbunds vd Francesca O’Brien Apelgren lyft fram förslaget.

Sveriges Annonsörer ser gärna mer samarbete organisationer emellan. Ett exempel är arbetet med #metoo/#sistabriefen där totalt elva organisationer över hela kommunikationsbranschen gick samman för att ta fram branschgemensamma lösningar. Vi ser positivt på att samarbeta i fler frågor som de olika branschorganisationerna har gemensamt, om vi kan bli en starkare kraft.

Men, en sammanslagning av samtliga organisationer ser vi inte som aktuellt.

– På Sveriges Annonsörer företräder vi annonsörerna i alla lägen och jag tror att det är ett bra upplägg för att driva verklig förändring. I en större organisation finns risken för otydlighet, säger Tobias Eltell, tf.vd på Sveriges Annonsörer.

Läs samtliga artiklar här:

https://www.resume.se/nyheter/artiklar/2019/02/08/vill-sla-ihop-branschorganisationerna/

https://www.resume.se/nyheter/artiklar/2019/02/08/splittrade-asikter-kring-forslaget-om-gemensam-branschorganistion/

https://www.resume.se/nyheter/artiklar/2019/02/11/avhoppen-bakom-francesca-obriens-utspel/

https://www.resume.se/nyheter/artiklar/2019/02/11/nej-till-ett-stort-mischmasch-under-marknadsforbundets-ledning/

Relaterade artiklar

Nya allmänna råd om marknadsföring av spel till konsumenter

Den 1 september 2025 börjar Konsumentverkets nya allmänna råd om marknadsföring av spel till konsumenter att gälla.

Ny checklista för köp av annonsering via influencer  

I dag, den 25 juni, lanserar Sveriges Annonsörer en checklista för köpare av influencer marketing. Checklistan syftar till att ge stöd i att navigera genom vanliga juridiska och praktiska utmaningar före, under och…

Today’s best – Cannes Lions 2025

Varje år samlas några av världens mest inspirerande röster inom marknadsföring, kreativitet, affär och kultur på Cannes Lions – och 2025 ser ut att bli ett riktigt intressant år. Det är en unik…

Konsumentverket får regeringsuppdrag som sätter fokus på influencer marketing 

Den 5 juni fattade regeringen beslut om att ge Konsumentverket i uppdrag att redovisa och förstärka sitt arbete när det gäller marknadsföring via influencers. Uppdraget ska slutredovisas till Regeringskansliet 31 januari 2026.  
Fler artiklar