Det är inte lätt att sammanfatta ett helt år. Tur att jag ”bara” behöver sammanfatta en del av året då det var i april jag klev in på kontoret på Sveriges Annonsörer.

Vi satte direkt igång under våren med det insiktsarbete som skulle vara grunden för vår nya strategi och fokus framåt. Och samtidigt var det stort fokus på spelreklam och frågan om behov av lagstiftning eller ej.

Efter sommaren landande vi in i vår nya strategi och fokus. Vårt viktigaste uppdrag framöver är att öka marknadsföringens kvalitet och effekt. Vi ser en negativ utveckling av effekten av investeringarna globalt och reklamtröttheten ökar markant i Sverige. Konsumenterna blir alltmer frustrerade och irriterade på reklam och vidtar aktivt åtgärder för att slippa se den. Sveriges Annonsörers övertygelse är att trenden kan vändas genom åtgärder för att stärka effekten av och förtroendet för marknadsföring.

De största utmaningarna för våra medlemmar är tid, kompetens och pengar. Vi kommer erbjuda bättre stöd, vassare argument och arbeta för att öka förståelsen i företaget för marknadsföringens roll och hur de får ut störst effekt av sina reklaminvesteringar på lång sikt.

Men vi behöver hjälpas åt då en hel del av utmaningarna gäller hela branschen. Vi behöver skapa ordning och reda, ökad transparens och tydlighet. Därför startade vi under hösten även igång två branschinitiativ med fokus på effekt och ökad transparens.

1. Effekt

– grunden för att öka marknadsföringens effekt utifrån insikter, strategi, implementering och uppföljning.

2. Cross Media Measurement

– öppna, tydliga och relevanta definitioner och mätningar av räckvidd och kvalitet.

Hösten har varit intensiv med att börja implementera de förändringar vi vill genomföra:

  • Vi beslutade, som ett led i ökad transparens och tydlighet, att avyttra KIA- och Poddindex till Kantar Sifo vid årsskiftet.
  • Vi har knutit närmare samarbete med vårt globala nätverk och WFA.
  • Vi har lanserat vår nya hemsida
  • Vi har lanserat vår första nya tjänst ”Marknadsinsikter” i samarbete med Carin Fredlund
  • Vi har börjat erbjuda en ny kunskapsbank i form av webinars för att underlätta för våra medlemmar att ta del av inspiration och kunskap
  • Vi har genomfört tävlingen 100-wattaren med en fantastisk gala i Stadshuset den 28 november

Jag har dessutom haft ett stort antal inspirerande möten – med medlemmar, med medierna, med byråer och med våra kollegor inom andra branschorganisationer.
Och jag ser verkligen fram emot 2020 då vi fortsätter vår resa mot att öka effekten av marknadsinvesteringarna. Att återskapa förtroendet för reklam och öka dess effekt som är avgörande för marknadsförarnas framtid, och faktiskt också för marknadsekonomin och samhället i stort.

God jul och Gott nytt år!

Hanna Riberdahl
Vd, Sveriges Annonsörer
[email protected]

Relaterade artiklar

Vi har släppt 6 nya mikrokurser på Campus Marketing Online – plattformen för dig som vill lära dig mer om marknadsföring som ger effekt

Utöver det som ingår i medlemskapet erbjuder vi mikrokurser via vår digitala utbildningsplattform Campus Marketing Online. Våra mikrokurser är avsedda för individuella självstudier och är 15–20 minuter långa. Nu har vi släppt 6…

Nyhet! Marknadsinsikter i poddversion

I samarbete med Bauer Media och Vi hörs! släpper vi vår första podd. Hör Carin Fredlund prata långsiktig varumärkesvård med Bauer Medias försäljningsdirektör Johnny Strömgren och konceptutvecklare Anki Berglund. En gång per kvartal…

Hur ser det ut med mångfald, inkludering, jämställdhet och psykisk ohälsa i marknad- och kommunikationsbranschen?

Nu genomförs den globala studien som undersöker mångfald och inkludering i marknad- och kommunikationsbranschen av The World Federation of Advertisers (WFA) och European Associations of Communication Agencies (EACA). Sveriges Annonsörer går tillsammans med SWEDMA, KOMM, Sveriges…

”Netto noll klimatavtryck” fälls av Patent- och marknadsdomstolen

Arla fälls av Patent- och marknadsdomstolen för sin användning av begreppet ”Netto noll klimatavtryck” på sina mjölkförpackningar. Domen visar hur svårt det är att använda sig av miljöpåståenden i sin marknadsföring.
Fler artiklar