Nya allmänna råd om marknadsföring av spel till konsumenter

Den 1 september 2025 börjar Konsumentverkets nya allmänna råd om marknadsföring av spel till konsumenter att gälla.
Nya allmänna råd om marknadsföring av spel till konsumenter

Senaste nytt

Nya allmänna råd om marknadsföring av spel till konsumenter

Den 1 september 2025 börjar Konsumentverkets nya allmänna råd om marknadsföring av spel till konsumenter att gälla.

Ny checklista för köp av annonsering via influencer  

I dag, den 25 juni, lanserar Sveriges Annonsörer en checklista för köpare av influencer marketing. Checklistan syftar till att ge stöd i att navigera genom vanliga juridiska och praktiska utmaningar före, under och…

Today’s best – Cannes Lions 2025

Varje år samlas några av världens mest inspirerande röster inom marknadsföring, kreativitet, affär och kultur på Cannes Lions – och 2025 ser ut att bli ett riktigt intressant år. Det är en unik…

Konsumentverket får regeringsuppdrag som sätter fokus på influencer marketing 

Den 5 juni fattade regeringen beslut om att ge Konsumentverket i uppdrag att redovisa och förstärka sitt arbete när det gäller marknadsföring via influencers. Uppdraget ska slutredovisas till Regeringskansliet 31 januari 2026.  

Snart kan även dalahästen skyddas av EU-regelverk om geografiska beteckningar 

Redan idag finns det särskilda regler om skydd för vissa geografiska beteckningar. Det gäller för spritdrycker, livsmedel, jordbruksprodukter och vin. Däremot har motsvarande hitintills inte gällt för hantverks- och industriprodukter. Detta ändras nu…
Fler Aktuellt

”Nya tävlingsupplägget är det bästa som hänt sen skivat bröd!”

Bidragsinlämningen i 100-wattaren 2020 är i full gång och våra jurymedlemmar väntar ivrigt på att få utse den kommunikation som skapat bäst effekt. Vi har snackat med Tobias Clewemar, varumärkeschef på Telenor och…

Köp biljetter till EFFDay – tre inspirerande Keynote Speakers

Brinner du för att skapa effekt? Missa inte EFFDay den 6 november! Våra tre Keynote Speakers Nick Milne, Fran Cassidy och Sorin Patilinet kommer att dela med sig av mängder av insikter och…

”100-wattaren är navet i en kunskapsresa för hela branschen”

”Nu blir det mer fokus på verkliga resultat”

Bidragsinlämningen i 100-wattaren är i full gång och våra jurymedlemmar väntar ivrigt på att få utse den kommunikation som skapat bäst effekt under året. Vi har snackat med Marie Wedin, marknadsdirektör på Coop…

”Vinnaren ska inspirera andra till att våga vara modiga”

100-wattaren 2020 är öppen för bidragsinlämning och nedräkningen inför 100-wattaren 2020 är igång! vi har snackat med Canan Yasar, creative director för PR-byrån Obeya och juryordförande i kategorin ”100-fattaren". "Att jag jobbar med…

”Utgå från att ingen känner till din bransch, ditt företag eller din utmaning”

Bidragsinlämningen i 100-wattaren 2020 har öppnat och de 70 jurymedlemmarna väntar ivrigt på att få utse den kommunikation som skapat bäst effekt under året. Vi har snackat med Per Carleö, marknadsdirektör på Volvo…

”Ett viktigt steg mot tryggare annonsmiljöer”

Häromveckan skrev Facebook, YouTube and Twitter på ett historiskt avtal med WFA med målsättningen att skapa tryggare annonsmiljöer. Tillsammans med annonsörer och byråer ska plattformarna ta fram gemensamma, globala riktlinjer för filtrering och…

Sveriges Annonsörer breddar byråvalsrådgivningen

Kommunikationsbehovet hos Sveriges Annonsörers medlemmar är under ständig utveckling. Med hänsyn till att kommunikationsbranschen är i stor förändring och branschglidningen är ett faktum har vi sett ett behov av att bredda vårt erbjudande…

Här är juryn som ska kora årets mest effektskapande kommunikation

I dag, den 16 september, öppnar nya 100-wattaren 2020 för inlämning av tävlingsbidrag. I samband med öppnandet offentliggörs också årets jury som består av 70 branschexperter från annonsörer, reklambyråer, mediebyråer och undersökningsföretag. Tillsammans…

Nyhet! Marknadsrapporten 2020 – nu är den här!

Så investerar, agerar och resonerar marknadsförare i Sverige. Läs hur marknadsförare tänker och arbetar, vilka utmaningar och hot de ser samt vad de tänker om framtiden i Marknadsrapporten 2020.

Nytt tävlingsupplägg i Sveriges största effekttävling 100-wattaren

Inför 100-wattaren 2020, som öppnar för anmälan den 16 september, lanserar Sveriges Annonsörer ett nytt, standardiserat tävlingsformulär. Syftet är att förenkla för tävlande och jurymedlemmar samt att fördjupa kunskapen om vilken marknadsföring som…

EFFDay – årets effektevent!

Save the date: 6 november 2020. Som en del av Effektinitiativet arrangerar Sveriges Annonsörer, Swedma och KOMM för första gången EFFDay. Under en halvdag samlar vi branschen för att diskutera hur vi får…

Så jobbar vi för att vända utvecklingen – Hanna Riberdahl om den eskalerande reklamtröttheten

Sex av tio svenskar är negativa till reklam, och andelen som är mycket “mycket negativa” ökar. Läs intervjun med Hanna Riberdahl om resultatet och hur Sveriges Annonsörer jobbar för att vända utvecklingen.

Reklamtröttheten större än någonsin – sex av tio svenskar negativa till reklam

Google begränsar livsmedelsannonsering riktad mot minderåriga

I oktober uppdateras Google Ads-policyn för livsmedelsannonsering för produkter med högt fett-, socker- eller saltinnehåll (HFSS). Den nya policyn gäller för EU och Storbritannien och träder i kraft den sjätte oktober.

Läs höstens första Marknadsinsikter

Läs om Share of Search, som kan svara på viktiga frågor i det nya medielandskapet, årets BrandZ 100 – värdet av starka varumärken blir sällan tydligare än i kriser och om forskning som…

”Måste vi köpa så mycket media? Vi har ju våra egna kanaler”

Du har säkert fått frågan. Men hur svarar man så att ledningsgruppen förstår? I tredje avsnittet av poddinarserien ”Snacka om effekt!” går vi igenom vanliga frågor och påståenden och hur man bemöter dem.

Nytt Poddinar: Snacka om effekt – Svar på tal

I tredje avsnittet "Svar på tal" ger vi dig användbara svar för några vanliga frågor och påståenden om kommunikation som du kan stöta på internt. Ett samtal mellan Emma Widerberg, varumärkesstrateg på Pyramid…