Google ger upp försöken att fasa ut tredjepartskakor  

Googles VP för initiativet Privacy Sandbox, Anthony Chavez, skriver i dagarna på deras webbsida att Google har tagit beslut om att inte fasa ut tredjepartkakor i Chrome. Vad vi förstår är detta inte…
Google ger upp försöken att fasa ut tredjepartskakor  

Senaste nytt

Google ger upp försöken att fasa ut tredjepartskakor  

Googles VP för initiativet Privacy Sandbox, Anthony Chavez, skriver i dagarna på deras webbsida att Google har tagit beslut om att inte fasa ut tredjepartkakor i Chrome. Vad vi förstår är detta inte…

Meta ger sig in i Principal Media 

Principal Media handlar om att mediebyråer ska kunna köpa annonser för olika priser för byrån och kund som man handlar medieutrymme för. Detta finns idag redan inbyggt i stor del av dagens programmatiska…

Ny pitchstandard för minskad stress och ökad effektivitet – både för byrå och kund

Inom ramen för branschinitiativet CommToAct/People presenterar nu Sveriges Mediebyråer, Komm och Sveriges Annonsörer en ny pitchstandard för upphandling av mediebyrå och kommunikationsbyråtjänster.

Meta får miljardböter av EU för ”Pay or OK”

I november 2023 införde Meta sin modell ”Pay or OK” vilket innebar att man som användare var tvungen att antingen betala för Metas tjänster Facebook och Instagram eller acceptera omfattande behandling av personuppgifter…

Kundresan är inte en karta – det är en kompass 

Att få en hel organisation att fokusera på det som faktiskt spelar roll – för kunden och för affären. Hur undviker vi att fastna i silos, punktinsatser och kanaloptimering, och istället enas kring…
Fler Aktuellt

Nytt tävlingsupplägg i Sveriges största effekttävling 100-wattaren

Inför 100-wattaren 2020, som öppnar för anmälan den 16 september, lanserar Sveriges Annonsörer ett nytt, standardiserat tävlingsformulär. Syftet är att förenkla för tävlande och jurymedlemmar samt att fördjupa kunskapen om vilken marknadsföring som…

EFFDay – årets effektevent!

Save the date: 6 november 2020. Som en del av Effektinitiativet arrangerar Sveriges Annonsörer, Swedma och KOMM för första gången EFFDay. Under en halvdag samlar vi branschen för att diskutera hur vi får…

Så jobbar vi för att vända utvecklingen – Hanna Riberdahl om den eskalerande reklamtröttheten

Sex av tio svenskar är negativa till reklam, och andelen som är mycket “mycket negativa” ökar. Läs intervjun med Hanna Riberdahl om resultatet och hur Sveriges Annonsörer jobbar för att vända utvecklingen.

Reklamtröttheten större än någonsin – sex av tio svenskar negativa till reklam

Google begränsar livsmedelsannonsering riktad mot minderåriga

I oktober uppdateras Google Ads-policyn för livsmedelsannonsering för produkter med högt fett-, socker- eller saltinnehåll (HFSS). Den nya policyn gäller för EU och Storbritannien och träder i kraft den sjätte oktober.

Läs höstens första Marknadsinsikter

Läs om Share of Search, som kan svara på viktiga frågor i det nya medielandskapet, årets BrandZ 100 – värdet av starka varumärken blir sällan tydligare än i kriser och om forskning som…

”Måste vi köpa så mycket media? Vi har ju våra egna kanaler”

Du har säkert fått frågan. Men hur svarar man så att ledningsgruppen förstår? I tredje avsnittet av poddinarserien ”Snacka om effekt!” går vi igenom vanliga frågor och påståenden och hur man bemöter dem.

Nytt Poddinar: Snacka om effekt – Svar på tal

I tredje avsnittet "Svar på tal" ger vi dig användbara svar för några vanliga frågor och påståenden om kommunikation som du kan stöta på internt. Ett samtal mellan Emma Widerberg, varumärkesstrateg på Pyramid…

”Effektfrågan är väldigt central. Ingen vill spela en fotbollsmatch utan att få veta om det blivit mål”

Gina Azaric, marknadschef på Telia, är ny ledamot i Sveriges Annonsörers styrelse. Med sin långa erfarenhet från olika branscher och bolag vill hon nu bidra till det hon kallar ”den heliga treenigheten”.

”Nyckeltal måste vara tydliga och få”

Att mäta och redovisa effekt kan kännas svårt, och skapar ofta förvirring. Därför ägnade vi senaste avsnittet i poddinarserien ”Snacka om effekt” åt en djupdykning i ämnet.

Vår tredje medlemsundersökning om coronapåverkan är ute nu

Vår senaste medlemsmätning kring hur våra medlemmar har påverkats av coronakrisen andas en ökad optimism. Resultaten visar att det nu finns en mer positiv syn på framtiden.

Google ansluter sig till Cross Media Measurement i Sverige – medverkar i arbetet för att skapa standarder och riktlinjer för medieköp

Nytt Poddinar: Snacka om effekt – Mäta och redovisa effekt

I andra avsnittet "Mäta och redovisa effekt" pratar vi om hur man gör och vad ska man tänka på vad gäller mätning och redovisning. Ett samtal mellan Fredrik Hallberg, Mats Rönne och Hanna…

Hitta balansen och få mer ut av din marknadsföring

Vår nya poddinarserie ”Snacka om Effekt!” är här, och i premiäravsnittet fokuserar vi på balansen mellan kortsiktiga och långsiktiga marknadsinvesteringar. Varför ska tyngdpunkten ligga på långsiktigt? Och hur får man till det i…

Nytt Poddinar: Snacka om effekt – den viktiga balansen

I första avsnittet pratar Simone Westerberg från IPG Mediabrands, Mats Rönne, effekt- och varumärkesexpert och vår egen Hanna Riberdahl om den viktiga balansen mellan långsiktiga och kortsiktiga marknadsinsatser.

Sveriges Annonsörer och Effektinitiativet lanserar guiden ”Snacka om effekt!”

Effekten av våra marknadsinvesteringar minskar – det är dags att vända trenden!

Det har viskats under en längre tid: investeringarna i marknadsföring ger lägre effekt. Inte bara i Sverige utan över stora delar av världen. Dessutom har begrepp som ”reklamtrötthet” fått fäste. Hur kan det…

”Så jobbar vi i coronatider” – marknadschefen berättar

Del 5: Lena Rodin, Löfbergs. ”Vi såg tidigt att vi skulle påverkas, då drog vi i handbromsen. Det var vi tvungna att göra."