Google Privacy Sandbox, träffsäkra målgrupper och transparens för annonsörer 

Google meddelar att de fortsätter att stödja tredjepartskakor i Chrome vilket leder till frågetecken om framtiden för deras – mycket kritiserade - initiativ Privacy Sandbox. I två tidigare artiklar har vi gått igenom…
Google Privacy Sandbox, träffsäkra målgrupper och transparens för annonsörer 

Senaste nytt

Google Privacy Sandbox, träffsäkra målgrupper och transparens för annonsörer 

Google meddelar att de fortsätter att stödja tredjepartskakor i Chrome vilket leder till frågetecken om framtiden för deras – mycket kritiserade - initiativ Privacy Sandbox. I två tidigare artiklar har vi gått igenom…

Nu är höstens utbildningskalender här

Nu är höstens utbildningskalender uppdaterad. Fylld med nio intressanta kurser och ett program i varumärkesstrategi ledda av några av branschens bästa specialister.

Google Privacy Sandbox och konkurrenterna

Google meddelar att de fortsätter att stödja tredjepartskakor i Chrome vilket leder till frågetecken kring framtiden för deras initiativ Privacy Sandbox. Som vi skrev i en tidigare artikel har kritiken mot Privacy Sandbox…

KO agerar mot prismarknadsföring 

Konsumentombudsmannen (KO) gick den 19 maj ut med ett pressmeddelande om att myndigheten agerat mot tio företag för vad som enligt KO är bristande prisinformation. Om dessa företag upprepar det som Konsumenten nu…

Sveriges Annonsörers nya styrelse 2025

På årets föreningsstämma den 20 maj valdes ny styrelse, den består av både nyvalda och omvalda ledamöter från medlemsföretag med viktiga kompetenser för att fortsätta utveckla Sveriges Annonsörer. Tillsammans med ett dedikerat team…
Fler Aktuellt

”Utgå från att ingen känner till din bransch, ditt företag eller din utmaning”

Bidragsinlämningen i 100-wattaren 2020 har öppnat och de 70 jurymedlemmarna väntar ivrigt på att få utse den kommunikation som skapat bäst effekt under året. Vi har snackat med Per Carleö, marknadsdirektör på Volvo…

”Ett viktigt steg mot tryggare annonsmiljöer”

Häromveckan skrev Facebook, YouTube and Twitter på ett historiskt avtal med WFA med målsättningen att skapa tryggare annonsmiljöer. Tillsammans med annonsörer och byråer ska plattformarna ta fram gemensamma, globala riktlinjer för filtrering och…

Sveriges Annonsörer breddar byråvalsrådgivningen

Kommunikationsbehovet hos Sveriges Annonsörers medlemmar är under ständig utveckling. Med hänsyn till att kommunikationsbranschen är i stor förändring och branschglidningen är ett faktum har vi sett ett behov av att bredda vårt erbjudande…

Här är juryn som ska kora årets mest effektskapande kommunikation

I dag, den 16 september, öppnar nya 100-wattaren 2020 för inlämning av tävlingsbidrag. I samband med öppnandet offentliggörs också årets jury som består av 70 branschexperter från annonsörer, reklambyråer, mediebyråer och undersökningsföretag. Tillsammans…

Nyhet! Marknadsrapporten 2020 – nu är den här!

Så investerar, agerar och resonerar marknadsförare i Sverige. Läs hur marknadsförare tänker och arbetar, vilka utmaningar och hot de ser samt vad de tänker om framtiden i Marknadsrapporten 2020.

Nytt tävlingsupplägg i Sveriges största effekttävling 100-wattaren

Inför 100-wattaren 2020, som öppnar för anmälan den 16 september, lanserar Sveriges Annonsörer ett nytt, standardiserat tävlingsformulär. Syftet är att förenkla för tävlande och jurymedlemmar samt att fördjupa kunskapen om vilken marknadsföring som…

EFFDay – årets effektevent!

Save the date: 6 november 2020. Som en del av Effektinitiativet arrangerar Sveriges Annonsörer, Swedma och KOMM för första gången EFFDay. Under en halvdag samlar vi branschen för att diskutera hur vi får…

Så jobbar vi för att vända utvecklingen – Hanna Riberdahl om den eskalerande reklamtröttheten

Sex av tio svenskar är negativa till reklam, och andelen som är mycket “mycket negativa” ökar. Läs intervjun med Hanna Riberdahl om resultatet och hur Sveriges Annonsörer jobbar för att vända utvecklingen.

Reklamtröttheten större än någonsin – sex av tio svenskar negativa till reklam

Google begränsar livsmedelsannonsering riktad mot minderåriga

I oktober uppdateras Google Ads-policyn för livsmedelsannonsering för produkter med högt fett-, socker- eller saltinnehåll (HFSS). Den nya policyn gäller för EU och Storbritannien och träder i kraft den sjätte oktober.

Läs höstens första Marknadsinsikter

Läs om Share of Search, som kan svara på viktiga frågor i det nya medielandskapet, årets BrandZ 100 – värdet av starka varumärken blir sällan tydligare än i kriser och om forskning som…

”Måste vi köpa så mycket media? Vi har ju våra egna kanaler”

Du har säkert fått frågan. Men hur svarar man så att ledningsgruppen förstår? I tredje avsnittet av poddinarserien ”Snacka om effekt!” går vi igenom vanliga frågor och påståenden och hur man bemöter dem.

Nytt Poddinar: Snacka om effekt – Svar på tal

I tredje avsnittet "Svar på tal" ger vi dig användbara svar för några vanliga frågor och påståenden om kommunikation som du kan stöta på internt. Ett samtal mellan Emma Widerberg, varumärkesstrateg på Pyramid…

”Effektfrågan är väldigt central. Ingen vill spela en fotbollsmatch utan att få veta om det blivit mål”

Gina Azaric, marknadschef på Telia, är ny ledamot i Sveriges Annonsörers styrelse. Med sin långa erfarenhet från olika branscher och bolag vill hon nu bidra till det hon kallar ”den heliga treenigheten”.

”Nyckeltal måste vara tydliga och få”

Att mäta och redovisa effekt kan kännas svårt, och skapar ofta förvirring. Därför ägnade vi senaste avsnittet i poddinarserien ”Snacka om effekt” åt en djupdykning i ämnet.

Vår tredje medlemsundersökning om coronapåverkan är ute nu

Vår senaste medlemsmätning kring hur våra medlemmar har påverkats av coronakrisen andas en ökad optimism. Resultaten visar att det nu finns en mer positiv syn på framtiden.

Google ansluter sig till Cross Media Measurement i Sverige – medverkar i arbetet för att skapa standarder och riktlinjer för medieköp

Nytt Poddinar: Snacka om effekt – Mäta och redovisa effekt

I andra avsnittet "Mäta och redovisa effekt" pratar vi om hur man gör och vad ska man tänka på vad gäller mätning och redovisning. Ett samtal mellan Fredrik Hallberg, Mats Rönne och Hanna…