Pressmeddelande 20-09-09

Inför 100-wattaren 2020, som öppnar för anmälan den 16 september, lanserar Sveriges Annonsörer ett nytt, standardiserat tävlingsformulär. Syftet är att förenkla för tävlande och jurymedlemmar samt att fördjupa kunskapen om vilken marknadsföring som verkligen ger effekt. Det nya formuläret har utvecklats i nära samarbete med forskare och experter inom marknadsföring samt reklambyråer med lång tävlingserfarenhet.

– Förändringarna kommer inte bara att leda till en bättre och mer rättvis tävling, utan också ge oss värdefulla insikter om vilken marknadsföring som verkligen fungerar, som hela branschen kommer att ha nytta av. Därmed blir detta också ett stort och viktigt bidrag i det pågående arbetet med att öka effekten av våra marknadsinvesteringar, säger Hanna Riberdahl, vd hos Sveriges Annonsörer.

100-wattaren, som startade 1990 och som avgörs för 31:e gången, är en av branschens viktigaste och mest prestigefyllda tävlingar. I takt med de förändringar som har präglat branschen de senaste åren, med nya kanaler, format och verktyg, har det blivit allt svårare att mäta, redovisa och jämföra effekt. Det, i sin tur, har ställt nya krav på hur tävlingsbidrag redovisas och bedöms, vilket är ett av skälen till de förändringar som nu görs.

Det nya formuläret är utformat utifrån modeller som redan används i de stora internationella branschtävlingarna, och har utvecklats tillsammans med experter, forskare och tävlingserfarna byråer. Den viktigaste skillnaden jämfört med tidigare är att de tävlande fyller i ett stort antal standardiserade frågor om sitt bidrag, och att fritextdelen, som tidigare haft en mer central funktion, snarare blir ett komplement.
– Det blir lättare att lämna in ett riktigt bra tävlingsbidrag, även för den som har mindre resurser eller är oerfaren i tävlingssammanhang. Genom att alla svarar på samma frågor riskerar ingen att missa detaljer som har betydelse för juryns bedömning. Och för juryns del kommer det att bli betydligt lättare att jämföra bidragen med varandra och göra en rättvis bedömning, säger Hanna Riberdahl.

Det nya tävlingsupplägget innebär dessutom att det blir möjligt att samla in och jämföra data på ett nytt sätt, vilket har stor betydelse för branschen och för forskningen om marknadsföring.
– I Sverige har det länge saknats systematisk kunskap om vilken typ av kommunikation som fungerar, och vi har varit hänvisade till studier från USA och Storbritannien. Nu ser vi fram emot att sammanställa och analysera data för att få nya insikter och djupare kunskap. På sikt kan den kunskapen förhoppningsvis bidra till bättre och mer effektiv marknadsföring, säger Niklas Bondesson, docent i marknadsföring och lektor vid Stockholms Universitet samt delaktig i framtagandet av det nya formuläret.

Viktiga datum i 100-wattaren 2020:

16 september 2020 – öppnar för inlämning av tävlingsbidrag (12:00)
21 oktober 2020 – stänger för inlämning av bidrag (12:00)
8 december 2020 – årets nominerade bidrag presenteras
11 februari 2021 – vinnarna i 2020 års tävling presenteras

Läs mer om tävlingen: 100wattaren.se

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Hanna Riberdahl, vd Sveriges Annonsörer
[email protected]
0702-29 66 90

Ulrika Strallhofer, Eventansvarig Sveriges Annonsörer
[email protected]
0703-50 22 81

Om 100-wattaren:
Reklamtävlingen 100-wattaren har arrangerats sedan 1990. 100-wattaren belönar kommunikation som fungerar, det vill säga kommunikation som gett bevisad effekt genom hög kreativitet. Kommunikationens mål ska vara väl definierat och resultatet mätt. Smartast lösning utifrån insikterna som gett fantastiska resultat vinner. Tävlingen arrangeras av Sveriges Annonsörer. Prisutdelningen 2020 sker den 1 februari 2021. Läs gärna mer på 100wattaren.se.

Relaterade artiklar

Vad händer om mitt varumärke hamnar i en ordbok? 

Vad behöver du tänka på som varumärkesinnehavare när du använder ditt varumärke? Är det bra eller dåligt om varumärket hamnar i en ordbok och blir en del av språket. I den här artikeln…

CommToAct förstärks – två nya branschorganisationer ansluter och initiativet får EU-stöd

CommToAct, det gemensamma initiativet för att driva hållbarhetsfrågor relevanta för marknads- och kommunikationsbranschen, tar nu nya kliv framåt med beviljat EU-stöd och ytterligare två tongivande branschorganisationer. Sveriges Kommunikatörer och Swedma ansluter till initiativet.…

Nya EU-regler för politisk reklam 

EU-kommissionen presenterade i slutet av 2021 ett förslag till nya regler för politisk reklam och förslaget har nu antagits av EU-parlamentet och rådet. Den slutligt förhandlade regeltexten har publicerats i EU:s officiella tidning…

Nu lanseras Effektsystemet för offentlig sektor

Sveriges Annonsörer lanserade i juni 2021 ”Effektsystemet” – en svensk branschstandard för hur marknadsförare ska redovisa effekterna av marknadsföring och i september 2023 lanserades Effektsystemet 2.0 med uppdateringar. Sedan lanseringen har över 2 500…
Fler artiklar