Tobias Clewemar

Bidragsinlämningen i 100-wattaren 2020 är i full gång och våra jurymedlemmar väntar ivrigt på att få utse den kommunikation som skapat bäst effekt under året. Vi har snackat med Tobias Clewemar, varumärkeschef på Telenor och juryordförande i kategorierna ”Företag” och ”Employer branding”.

Hur känner du inför juryuppdraget?

”Jag är orimligt peppad, och dessutom jätteglad att 100-wattaren nu får en nystart i och med det nya tävlingsupplägget. Effektfrågan ligger mig varmt om hjärtat och jag tycker att den är viktigare än någonsin, inte minst med tanke på corona. Ytterst handlar det om att säkra företags överlevnad och människors arbeten.”

Utifrån din bakgrund och erfarenhet, vad ser du som ditt främsta bidrag i juryarbetet?

”Jag har jobbat med marknadsföring på många olika ställen, och något jag har lärt mig är att den största kreativiteten ofta kommer ur de minsta budgetarna. B2B och Employer Branding får sällan lika stora budget som andra kategorier, men det finns otroligt många bra case därute. Så mitt främsta bidrag i juryn är att jag vill motbevisa fördomen att det inte görs lika mycket bra, kreativ och effektfull reklam inom de här kategorierna.”

Hur ser du på det nya tävlingsupplägget, med ett nytt och mer standardiserat tävlingsformulär?

”Jag tycker att det är det bästa som hänt sen skivat bröd! Jag har länge sneglat på Binet och Fields forskning, och tycker att Sveriges Annonsörer och 100-wattaren tar ett stort steg framåt med den här förändringen. Det kommer att bli lättare för branscher, företag och enskilda case att visa effekt, och framför allt kommer vi att se mönster över tid som kommer att hjälpa och inspirera oss framåt.”

Du har själv tävlat i 100-wattaren flera gånger. Vad är ditt bästa minne?

”Det var när jag jobbade på If och vi belönades för reflexkläderna som vi hade tagit fram i samarbete med designern Ann-Sofie Back. Det var väldigt kul, och jag minns även att det var väldigt stora diplom som jag fick släpa hem på bussen efter galan.”

Till sist, vad är ditt bästa tips till den som tävlar i 100-wattaren?

”Att man vågar vara transparent och visar upp riktiga resultat snarare än att gömma sig bakom en procentuell förändring av en viss KPI. Försök att berätta så mycket ni kan om ert case!”

Om kategorin ”Employer branding”:
Här tävlar bidrag som riktar sig mot nuvarande och/eller potentiella medarbetare med syfte att t ex stärka det egna varumärket som arbetsgivare och bli en attraktivare arbetsplats, öka medarbetarnas engagemang, underlätta rekrytering och/eller minska personalomsättningen.

Om kategorin ”Företag”:
Här tävlar bidrag med kommunikation från ett företag till andra företag och organisationer.

Läs mer och tävla i 100-wattaren 2020 senast 21 oktober här

Relaterade artiklar

Blomstrande svensk ekonomi under kreativ revolution

Det är 1950-talet i Sverige. Och trots det Kalla Kriget fortsätter svensk ekonomi att blomstra. I världen sker samtidigt en stor teknikutveckling som påverkar allt från kommunikation till konsumtion. 1951 lanseras exempelvis det…

Nu uppdateras ICC:s marknadsföringskod 

I dag den 19 september lanserar ICC den senaste utgåvan av ICC:s regler för reklam och marknadskommunikation som är näringslivets egna regelverk för etisk marknadsföring. Med uppdateringen följer ett stort antal nyheter som…

100-wattaren 2024 söker kommunikation som gett effekt – nu öppnar tävlingen

Från och med idag går det att skicka in bidrag till 100-wattaren 2024, tävlingen som belönar kommunikationsinsatser med bevisad effekt. Tävlingsbidragen i 100-wattaren bidrar även till forskning för att fördjupa kunskapen om marknadsföring…

Humor och premiumkänsla ger bäst effekt – visar ny rapport

Kreativ kommunikation driver effekt, men vilken typ av kreativt innehåll fungerar egentligen bäst? Sveriges Annonsörer och NoA Consulting har tillsammans studerat vilken typ av kommunikation som driver maximal effekt. Nu presenteras Kommunikation som…
Fler artiklar