I oktober uppdateras Google Ads-policyn för livsmedelsannonsering för produkter med högt fett-, socker- eller saltinnehåll (HFSS).

Den nya policyn gäller för EU och Storbritannien och träder i kraft den sjätte oktober. Annonserna kommer inte visas för användare under 18 år samt icke inloggade användare. Policyn gäller Google Display Network och YouTube.

Företag som vill annonsera HFSS-produkter på YouTube och Google Display behöver skapa ett HFSS-konto. Annonsörer behöver klassificera sina produkter som HFSS eller non-HFSS. HFSS definieras enligt Google Nutrition Criteria, ett regelverk som är något strängare än både EUs regelverk och the American Childres’s Food and Beverage Advertising Initiative.

Läs mer här

Relaterade artiklar

Verksamhetsberättelse 2023

Ett stort fokus under 2023 har varit att paketera och förtydliga vårt kunskapserbjudande. Vi har allt från faktabaserade artiklar, inspirerande webinar, e-learning för självstudier, individuella utbildningar, företagsutbildningar samt certifieringar av Sveriges Annonsörer standards…

Vad händer om mitt varumärke hamnar i en ordbok? 

Vad behöver du tänka på som varumärkesinnehavare när du använder ditt varumärke? Är det bra eller dåligt om varumärket hamnar i en ordbok och blir en del av språket. I den här artikeln…

CommToAct förstärks – två nya branschorganisationer ansluter och initiativet får EU-stöd

CommToAct, det gemensamma initiativet för att driva hållbarhetsfrågor relevanta för marknads- och kommunikationsbranschen, tar nu nya kliv framåt med beviljat EU-stöd och ytterligare två tongivande branschorganisationer. Sveriges Kommunikatörer och Swedma ansluter till initiativet.…

Nya EU-regler för politisk reklam 

EU-kommissionen presenterade i slutet av 2021 ett förslag till nya regler för politisk reklam och förslaget har nu antagits av EU-parlamentet och rådet. Den slutligt förhandlade regeltexten har publicerats i EU:s officiella tidning…
Fler artiklar