I oktober uppdateras Google Ads-policyn för livsmedelsannonsering för produkter med högt fett-, socker- eller saltinnehåll (HFSS).

Den nya policyn gäller för EU och Storbritannien och träder i kraft den sjätte oktober. Annonserna kommer inte visas för användare under 18 år samt icke inloggade användare. Policyn gäller Google Display Network och YouTube.

Företag som vill annonsera HFSS-produkter på YouTube och Google Display behöver skapa ett HFSS-konto. Annonsörer behöver klassificera sina produkter som HFSS eller non-HFSS. HFSS definieras enligt Google Nutrition Criteria, ett regelverk som är något strängare än både EUs regelverk och the American Childres’s Food and Beverage Advertising Initiative.

Läs mer här

Relaterade artiklar

Träffa oss i Almedalen!

Almedalsveckan närmar sig med stormsteg! Sveriges Annonsörer är på plats under hela veckan för att prata om marknad- och kommunikationsbranschens viktigaste frågor.

Lansering av globalt ramverk för att mäta medias koldioxidutsläpp samt en guide för hållbara medieköp

Igår lanserades Global Media Sustainability Framework som är en global branschstandard för att få jämförbara mätningar av utsläpp av växthusgaser (GHG) från digital, tv, tryck, ljud, utomhus och bioreklam.

”Today’s best” från Cannes med Hanna Riberdahl

Cannes Lions 2024 är i gång (17-21 juni). Vd Hanna Riberdahl och eventansvarig Ulrika Strallhofer är på plats och rapporterar "dagens bästa" ur marknadsförarens perspektiv.

Får konst visas i reklam?

Det är inte helt ovanligt att konstverk används i reklammaterial. Men hur får man som marknadsförare använda upphovsrättsligt skyddad konst i marknadsföring? Den frågan reder vi ut i denna artikel. Tillsammans med Konstnärernas…
Fler artiklar