Canan Yasar

100-wattaren 2020 är öppen för bidragsinlämning och nedräkningen inför 100-wattaren 2020 är igång! vi har snackat med Canan Yasar, creative director för PR-byrån Obeya och juryordförande i kategorin ”100-fattaren”:

Hur känner du inför uppdraget att vara med och utse den kommunikation som skapat bäst effekt under året?

”Jag är väldigt hedrad och peppad och ser mycket fram emot det! Jag startade min egen PR-byrå för att jag vill få fler företag att ta ansvar för sin kommunikation och därför känns det ärofyllt att få leda den här gruppen. Vi ska ju utse varumärket som har ”fattat grejen”.”

Utifrån din bakgrund och erfarenhet, vad ser du som ditt främsta bidrag i juryarbetet?

”Att jag jobbar med de här frågorna till vardags och dessutom driver dem i branschen tror jag blir värdefullt. Jag hoppas också att kunna bidra till större förståelse för kopplingen mellan affären och ansvarstagande kommunikation. Min erfarenhet från tidigare juryarbete i andra tävlingar kan såklart också hjälpa till. Jag har vanligtvis väldigt mycket och starka åsikter, men i den här rollen som ordförande ska jag försöka att inte tycka för mycket själv utan ta ansvar för hela gruppen.”

Hur ser du på det nya tävlingsupplägget, med ett nytt och mer standardiserat tävlingsformulär?

”Jag har suttit i många juryer och vet att det kan vara svårt att ställa de inskickade bidragen mot varandra. De är ofta uppbyggda på väldigt olika sätt. Med det här upplägget tror jag att det blir betydligt lättare, så det är ett väldigt bra initiativ.”

Det är första du gången du medverkar i 100-wattaren, vad är dina förväntningar?

Dels att jag själv ska bli inspirerad av allt det jag ser och hör, men framför allt vill jag utse en vinnare som kan inspirera andra till att våga vara modiga i sin kommunikation. Det är tyvärr något som många varumärken inte vågar. Jag ser också fram emot att möta de andra jurydeltagarna och ta del av insikter och perspektiv som jag själv inte sitter på. Sen förväntar jag mig förstås också att ha kul!”

Till sist, vad är ditt bästa tips till den som tävlar i 100-wattaren?

”Säkerställ att inskicket inte skapar några frågetecken. Vi i juryn ska inte behöva sitta och spekulera i vad briefen eller idén egentligen var. Så fundera på vilka frågor som skulle kunna uppstå och se till att de besvaras. Om vi måste gissa så kommer vi inte att kunna bedöma korrekt. Så mitt bästa tips är att skapa ett tydligt bidrag.”

Om ”100-fattaren”
I 100-fattaren tävlar du med inkluderande, normbildande och/eller hållbara aktiviteter. Arbetet ska ha pågått under en tidsperiod på minst tre år, och kan bestå av en eller flera aktiviteter. Vinnaren av 100-fattaren ska ha skapat kommunikation som är inkluderande, bryter eller utmanar gängse schabloner och fördomar om en företeelse, grupp, attityd eller beteende. Med andra ord bidragit till att skapa ett öppnare och mer positivt samhällsklimat. Pristagaren ska ha utmanat sig själv och sin bransch samt inspirerat fler till att agera och tänka i nya banor.

Läs mer och tävla i 100-wattaren 2020 senast 21 oktober här

Relaterade artiklar

Vad händer om mitt varumärke hamnar i en ordbok? 

Vad behöver du tänka på som varumärkesinnehavare när du använder ditt varumärke? Är det bra eller dåligt om varumärket hamnar i en ordbok och blir en del av språket. I den här artikeln…

CommToAct förstärks – två nya branschorganisationer ansluter och initiativet får EU-stöd

CommToAct, det gemensamma initiativet för att driva hållbarhetsfrågor relevanta för marknads- och kommunikationsbranschen, tar nu nya kliv framåt med beviljat EU-stöd och ytterligare två tongivande branschorganisationer. Sveriges Kommunikatörer och Swedma ansluter till initiativet.…

Nya EU-regler för politisk reklam 

EU-kommissionen presenterade i slutet av 2021 ett förslag till nya regler för politisk reklam och förslaget har nu antagits av EU-parlamentet och rådet. Den slutligt förhandlade regeltexten har publicerats i EU:s officiella tidning…

Nu lanseras Effektsystemet för offentlig sektor

Sveriges Annonsörer lanserade i juni 2021 ”Effektsystemet” – en svensk branschstandard för hur marknadsförare ska redovisa effekterna av marknadsföring och i september 2023 lanserades Effektsystemet 2.0 med uppdateringar. Sedan lanseringen har över 2 500…
Fler artiklar