Guider

Våra guider – hjälp till självhjälp

Här har vi samlat våra guider inom marknadsföring. Våra experter har bland annat skapat guider inom effekt, influencer marketing och digital annonsering. Allt för att hjälpa dig som medlem att skapa marknadsföring som ger effekt.

Guide för tävlingar och lotterier

Som ett led i ett företags eller organisations marknadsföringsaktiviteter är det populärt att anordna reklamtävlingar eller reklamlotterier. Beroende på vilken aktivitet som väljs och i vilken kanal man går ut i behöver man…

WFA Primer: opportunities and challenges in generative AI 

Sveriges Annonsörers moderorganisation WFA, World Federation Of Advertisers, arbetar aktivt med frågan om användning av AI i en marknadsföringskontext. I sitt arbete har man utarbetat guiden ”Generative AI Primer”. Guiden är utformad för…

Etiska principer för användning av generativ AI i marknadskommunikation

Användningen av AI har växt exceptionellt och innebär enorma möjligheter, men med AI följer även juridiska, regulatoriska och etiska utmaningar. Sveriges Annonsörer och Sveriges Kommunikationsbyråer (Komm) bevakar utvecklingen, och som ett första steg…

Effektsystemet, för alla

I den ständigt växande djungeln av KPI:er är det lätt att tappa fokus på målet och blanda ihop effekt med effektivitet. Jakten på snabba resultat tar gärna över och skymmer sikten för de…

Effektsystemet, medlem

I den ständigt växande djungeln av KPI:er är det lätt att tappa fokus på målet och blanda ihop effekt med effektivitet. Jakten på snabba resultat tar gärna över och skymmer sikten för de…
Visa alla guider
Marknadsinsikter

Fördjupande verktyg för bättre marknadsinsikt

En gång i månaden publiceras nya intressanta och utvecklande artiklar med kurerat innehåll från vår skribent Carin Fredlund. Marknadsinsikter är väl underbyggda artiklar att ta del av när du har tid.

En bra brief är guld värd

Många faktorer spelar in för att företagens marknadsinvesteringar ska ge bästa möjliga resultat. ”Tur” eller ”slump” är dock inte några av dem. Det handlar i stället om noggranna förberedelse och goda samarbeten.

Majblomman vågade. Och vann.

Kan man verkligen plocka sönder en mer än 100 år gammal ikon? Jo, Majblomman var modig nog att ta bort ett blad på en del av sina blommor förra året, för att illustrera…

E.ON – från basleverantör till folkbildare

E.ON tog hjälp av sina kunder för att vända ett lågt förtroende. På samma gång inspirerade man till minskad energiförbrukning.

Nu äger Willys helgen

”En lågprisbutik duger förstås till vardags, men till helgen vill man ha något lyxigare.” Sådana missuppfattningar behövde Willys ändra på. Och gjorde det med besked. Willys har sina rötter från Västsverige där första…

Kommunicera med alla

För att få bästa möjliga resultat av marknadsinvesteringarna bör man kommunicera inkluderande och spegla mångfald. Allt annat är slöseri med pengarna. Det finns många bevis för detta. Bland annat i en ny rapport…
Visa alla marknadsinsikter
Rapporter

Rapporter för bättre marknadsföringseffekt

Med hjälp av våra rapporter får du uppdaterad kunskap om marknadsföringsområdet. Vi mäter t.ex. regelbundet allmänhetens åsikt om reklam och medietrender. Vi jobbar ständigt för att fördjupa och utveckla våra kunskaper om hur marknadsförare tänker och arbetar, för att bli ännu bättre på att stötta våra medlemmar och driva viktiga branschfrågor.

Marketer of the Future Nordics 2025

Marketer of the Future Nordics 2025 lyfter fram nyckelfaktorer som skiljer ledande varumärken från dem som presterar sämre. Den nya guiden identifierar fem avgörande faktorer som skiljer varumärken som lyckas och frodas från…

WFA: Marketer of the Future 2025

Marketer of the Future 2025 lyfter fram nyckelfaktorer som skiljer ledande varumärken från dem som presterar sämre. Den nya guiden identifierar fem avgörande faktorer som skiljer varumärken som lyckas och frodas från dem…

Medietrender Q4 och helår 2024

Efter lågkonjunkturen under 2023 såg vi återigen en tillväxt 2024. Det gäller dels utvecklingen för den svenska BNP men även för medieinvesteringarna där båda vände uppåt under förra året. Reklaminvesteringarna ligger oftast i…

Medietrender Q3 2024

Det blir allt tydligare att mediemarknaden leder den svenska ekonomin in i tillväxt. Detta innebär att medieinvesteringarna förväntas uppvisa starkast tillväxt i år, 2024. Ökningen fortsätter sedan in i 2025 om än i…

Reklamrapporten 2024

Nya undersökningen från Sveriges Annonsörer och Novus visar att inställningen till reklam fortsättningsvis är delad. Nära hälften av svenskarna har en positiv eller neutral inställning. Samtidigt framgår det också att de kanalerna som…
Visa alla rapporter
Mallar, Avtal & rekommendationer

Undvik misstag, använd våra mallar, avtal och rekommendationer

I medlemskapet ingår juridisk rådgivning och du kan redan nu undvika en hel del fallgropar genom att använda våra rekommendationer och mallar för t.ex. pitcher, briefer, produktions- och samarbetsavtal och marknadsföring av alkoholhaltiga drycker.

Pitchstandard – Hur man upphandlar en kommunikationsbyrå

Att upphandla en kommunikationsbyrå är inte som vilken upphandling som helst. Det handlar inte om kopieringsapparater eller kabeldragning, det handlar om relationer. Därför har Sveriges Kommunikationsbyråer, Sveriges Annonsörer, Sveriges Mediebyråer och CommToAct gemensamt…

Pitchstandard – Hur man upphandlar en mediebyrå

Att upphandla en Mediebyrå är inte som vilken upphandling som helst. Det handlar inte om kopieringsapparater eller kabeldragning, det handlar om relationer. Därför har Sveriges Kommunikatörer, Sveriges Annonsörer, Sveriges mediebyråer och CommToAct tagit…

Branschrekommendation om reklammarkering vid influencer marketing på sociala medier

Influencer marketing har under det senaste decenniet etablerat sig som en viktig kanal i företagens mediemix. Men utvecklingen har också fört med sig utmaningar – inte minst när det gäller att på ett…

Produktionsavtal för reklamfilm informationsfilm eller annan kommunikationsfilm

Nu lanserar vi ett nytt modernt och uppdaterat produktionsavtal för reklamfilm, informationsfilm eller annan kommunikationsfilm. Avtalet är framtaget av Sveriges Annonsörer och Film & TV-Producenterna. Avtalet innehåller förhandlade avtalsvillkor som såväl Sveriges Annonsörer som…

Briefmodell

En bra brief är grunden för ett bra samarbete och i slutet en bra kommunikation. Vår briefmodell ger dig en bra start. Innehåll: – Syfte med briefen – Frågor att bearbeta inför briefen…
Visa alla
INSPELADE WEBINAR & PODINAR

Kunskap när det passar dig

Här kan du titta på inspelningar av de webinar och podinar du missat. Ta del av vår samlade kunskap när du vill – var du vill.

Digital spårning i praktiken – vad du som ansvarig måste veta

I detta webinar går Cecilia Arneving Juhlin igenom hur digital spårning går till i praktiken så att du förstår hur data flödar mellan ditt företags webbplats och en tredje part som till exempel…

AI-trender 2025: Bortom ChatGPT – så förändrar AI marknadsavdelningens arbetssätt

I detta webinar spanar vår AI-expert Sara Öhman in de viktigaste AI-trenderna för 2025 och visar hur tekniken kan användas för mer än textgenerering. Generativ AI har gått från hype till verklighet, men…

Podd: Vi hörs! Marknadsinsikter ”En bra brief är guld värd”

Vi träffar Jerker Winther – planner och tillförordnad VD på Åkestam Holst och dyker ner i en av Sveriges Annonsörers senaste Marknadsinsikter som visar att det finns ett stort gap mellan marknadsförare och…

ICC:s reklamregler uppdateras – lär dig mer om nyheterna!

Den 6 november lanserades den nya versionen av Internationella Handelskammarens regler för reklam och marknadskommunikation i Sverige. I detta webinar har vi bjudit in Kajsa Persson-Berg och Jesper Labardi från ICC Sweden för…

How Brand focus generates Business Growth

Här har du möjlighet att ladda ner presentationen från vårt webinar How brand focus generates Business Growth och mer information Brand Impact Score.
Se alla webinar & podinar
mer

Några råd för 2024

Varumärkesfokus, innovation och portföljsamarbeten. Det är några av de åtgärder som kan bidra till ökad effekt för varumärkesägare under året. Men också ökad effektivitet.

Peab tog tag i fördomarna

Är det verkligen bara halva befolkningen som har förutsättningar för att bygga och anlägga bostäder och infrastruktur? Självklart inte! Det fick Peab att sätta in handgripliga motåtgärder som fungerade så bra att de…

ANA Programmatic Study

I detta webinar får du en inblick i en helt ny rapport från ANA – Association of National Advertisers i USA – som visar hur transparensen och effektiviteten är i programmatisk annonshandel. Resultaten…

Medietrender Q4 och helår 2023

2023 blev ett lågkonjunkturens år för Sverige medan många andra delar av världen upplevde en betydligt mindre konjunktursvacka. Minskande BNP och hög inflation resulterade i att medieinvesteringarna backade med -1,2 procent i löpande…

WFA: Inspelade webinar

Via vår moderorganisation WFA (World Federation of Advertisers) har vi möjlighet att erbjuda flera spännande och intressanta webinars från världens alla hörn som du kan se ”on demand” när det passar dig.

Organising the insights function for maximum business impact

Ny rapport från vår moderorganisation WFA. Increasingly complex business landscapes, evolving consumer behaviors and demands from brands, increasing pressure on budgets, to do more with less (resources), diverse teams with diverse capabilities, across…

CommToAct – McDonald’s och SB Insights samarbete för att skapa hållbar kommunikation

2023 lanserade Sveriges Annonsörer, Sveriges Kommunikationsbyråer, IAB Sverige och Sveriges Mediebyråer CommToAct. Ett initiativ som syftar till att skapa trovärdig kommunikation och samtidigt upplyser om vikten av att hela marknad- och kommunikationsbranschen tar…

Podd: Vi hörs! Vinnare från 100-wattaren 2023

Tillsammans med Bauer Media bjuder vi på intressanta intervjuer i podden Vi hörs! Den här gången är vi på plats i Stockholms Stadshus och intervjuar glada 100-wattsvinnare i varje kategori.

Den nya Prisinformationslagen (PIL)

I detta webinar tittar vi tillsammans med ARC på vad som krävs av företag för att anpassa sig till den nya prisnedsättningsregeln i prisinformationslagen efter att Konsumentverket börjat granska företags prissättningar mer aktivt.

Podd: Vi hörs! Marknadsinsikter med Mark Robinson

Tillsammans med Bauer Media bjuder vi på intressanta marknadsinsikter som publiceras en gång per kvartal. I detta avsnitt möter vi Mark Robinson på Lantmännen.

CommToAct – Hur mäter man utsläpp vid produktion av reklam?

Våren 2021 lanserade Sveriges Annonsörer, Sveriges Kommunikationsbyråer, IAB Sverige och Sveriges Mediebyråer CommToAct. Ett initiativ som syftar till att skapa trovärdig kommunikation och samtidigt upplyser om vikten av att hela marknad- och kommunikationsbranschen…

Dags att agera för mångfald

Marknads- och kommunikationssektorn är för dålig på mångfald och inkludering, tycker många som jobbar i branschen. Bristerna gäller både enskilda arbetsgivare och hela branschen. I vissa sammanhang ligger Sverige på efterkälken internationellt.

Hållbarhet allt viktigare i varumärkesarbetet

Företagen har blivit alltmer medvetna om sin roll och sitt ansvar i klimat- och miljöarbetet. Konsumenterna förväntar sig också att företagen ska ta det ansvaret. De vill kunna lita på att företagen är…

För Lantmännen är hållbarhet mer verkstad än snack

För kooperativet Lantmännen är hållbarhet en grund för framtidens lantbruk och basen för varumärkesbygget. Allmänheten litar på Lantmännen som idag också rankas som Sveriges mest meningsfulla varumärke.

Att sätta ord på känslorna gör dem lättare att leva med

Bland FN:s 17 Globala mål i Agenda 2030 handlar delmål 3 om god hälsa och välbefinnande. Fysiskt och psykiskt. Det är oftast lättare att arbeta förebyggande med fysisk ohälsa än med psykisk. Det…

Medietrender Q3 2023

Under det tredje kvartalet 2023 fortsätter lågkonjunkturen att bita sig fast. Det blir det fjärde kvartalet på rad med negativa siffror där allt färre mediekategorier uppvisar positiv tillväxt. BNP-prognoserna har reviderats upp något…

Cashing in on Creativity, how Better Ads Deliver Bigger Profits

I detta webinar berättar LinkedIn hur kreativitet i annonser kan öka effekten och går igenom fyra punkter som kan underlätta ditt arbete. Hör Jennifer Shaw-Sweet från LinkedIn B2B Institute.

Effective communication! 2023

Learnings from the Effectiveness Database with entries from the 100-wattaren competition from 2020-2022. The foundation for the analyses in this report is based on entries that competed in 100-wattaren during the years 2020,…