Guider

Våra guider – hjälp till självhjälp

Här har vi samlat våra guider inom marknadsföring. Våra experter har bland annat skapat guider inom effekt, influencer marketing och digital annonsering. Allt för att hjälpa dig som medlem att skapa marknadsföring som ger effekt.

Guide för tävlingar och lotterier

Som ett led i ett företags eller organisations marknadsföringsaktiviteter är det populärt att anordna reklamtävlingar eller reklamlotterier. Beroende på vilken aktivitet som väljs och i vilken kanal man går ut i behöver man…

WFA Primer: opportunities and challenges in generative AI 

Sveriges Annonsörers moderorganisation WFA, World Federation Of Advertisers, arbetar aktivt med frågan om användning av AI i en marknadsföringskontext. I sitt arbete har man utarbetat guiden ”Generative AI Primer”. Guiden är utformad för…

Etiska principer för användning av generativ AI i marknadskommunikation

Användningen av AI har växt exceptionellt och innebär enorma möjligheter, men med AI följer även juridiska, regulatoriska och etiska utmaningar. Sveriges Annonsörer och Sveriges Kommunikationsbyråer (Komm) bevakar utvecklingen, och som ett första steg…

Effektsystemet, för alla

I den ständigt växande djungeln av KPI:er är det lätt att tappa fokus på målet och blanda ihop effekt med effektivitet. Jakten på snabba resultat tar gärna över och skymmer sikten för de…

Effektsystemet, medlem

I den ständigt växande djungeln av KPI:er är det lätt att tappa fokus på målet och blanda ihop effekt med effektivitet. Jakten på snabba resultat tar gärna över och skymmer sikten för de…
Visa alla guider
Marknadsinsikter

Fördjupande verktyg för bättre marknadsinsikt

En gång i månaden publiceras nya intressanta och utvecklande artiklar med kurerat innehåll från vår skribent Carin Fredlund. Marknadsinsikter är väl underbyggda artiklar att ta del av när du har tid.

Kommunicera rätt hållbarhetsmål!

Företagen kan göra mycket för att bidra till FN:s hållbarhetsmål. Men de måste veta vilka mål som lämpar sig bäst för dem att kommunicera och på vilket sätt. Liksom om de bör kommunicera…

Glöm tratten – det räcker med två pusselbitar

Vi har länge trott på marknadsföringstrattens många steg, men sanningen är enklare: det finns bara två sorters kunder – de som ska köpa nu och de som kanske ska köpa sen.

Den bästa reklamen – om konsumenten själv får välja

För en tid sedan presenterade Kantar vinnarna i sin årliga ”Creative Effectiveness Awards” vid ett frukostseminarium i Stockholm tillsammans med Sveriges Annonsörer. Där berättade också två framgångsrika svenska varumärken om sina kampanjer.

En bra brief är guld värd

Många faktorer spelar in för att företagens marknadsinvesteringar ska ge bästa möjliga resultat. ”Tur” eller ”slump” är dock inte några av dem. Det handlar i stället om noggranna förberedelse och goda samarbeten.

Majblomman vågade. Och vann.

Kan man verkligen plocka sönder en mer än 100 år gammal ikon? Jo, Majblomman var modig nog att ta bort ett blad på en del av sina blommor förra året, för att illustrera…
Visa alla marknadsinsikter
Rapporter

Rapporter för bättre marknadsföringseffekt

Med hjälp av våra rapporter får du uppdaterad kunskap om marknadsföringsområdet. Vi mäter t.ex. regelbundet allmänhetens åsikt om reklam och medietrender. Vi jobbar ständigt för att fördjupa och utveckla våra kunskaper om hur marknadsförare tänker och arbetar, för att bli ännu bättre på att stötta våra medlemmar och driva viktiga branschfrågor.

Medietrender Q1 2025

Efter ett starkt 2024 såg det ut som om vi skulle få dåliga tider runt hörnet redan nu. Amerikanska tullar hotar att dra in hela världen i ett handelskrig med efterföljande lågkonjunktur som…

Marketer of the Future Nordics 2025

Marketer of the Future Nordics 2025 lyfter fram nyckelfaktorer som skiljer ledande varumärken från dem som presterar sämre. Den nya guiden identifierar fem avgörande faktorer som skiljer varumärken som lyckas och frodas från…

WFA: Marketer of the Future 2025

Marketer of the Future 2025 lyfter fram nyckelfaktorer som skiljer ledande varumärken från dem som presterar sämre. Den nya guiden identifierar fem avgörande faktorer som skiljer varumärken som lyckas och frodas från dem…

Medietrender Q4 och helår 2024

Efter lågkonjunkturen under 2023 såg vi återigen en tillväxt 2024. Det gäller dels utvecklingen för den svenska BNP men även för medieinvesteringarna där båda vände uppåt under förra året. Reklaminvesteringarna ligger oftast i…

Medietrender Q3 2024

Det blir allt tydligare att mediemarknaden leder den svenska ekonomin in i tillväxt. Detta innebär att medieinvesteringarna förväntas uppvisa starkast tillväxt i år, 2024. Ökningen fortsätter sedan in i 2025 om än i…
Visa alla rapporter
Mallar, Avtal & rekommendationer

Undvik misstag, använd våra mallar, avtal och rekommendationer

I medlemskapet ingår juridisk rådgivning och du kan redan nu undvika en hel del fallgropar genom att använda våra rekommendationer och mallar för t.ex. pitcher, briefer, produktions- och samarbetsavtal och marknadsföring av alkoholhaltiga drycker.

Checklista för köp av annonsering via influencer

Sveriges Annonsörers checklista för köpare av influencer marketing syftar till att ge stöd i att navigera genom vanliga juridiska och praktiska utmaningar före, under och efter samarbeten med influencers. 

Pitchstandard – Hur man upphandlar en kommunikationsbyrå

Att upphandla en kommunikationsbyrå är inte som vilken upphandling som helst. Det handlar inte om kopieringsapparater eller kabeldragning, det handlar om relationer. Därför har Sveriges Kommunikationsbyråer, Sveriges Annonsörer, Sveriges Mediebyråer och CommToAct gemensamt…

Pitchstandard – Hur man upphandlar en mediebyrå

Att upphandla en Mediebyrå är inte som vilken upphandling som helst. Det handlar inte om kopieringsapparater eller kabeldragning, det handlar om relationer. Därför har Sveriges Kommunikatörer, Sveriges Annonsörer, Sveriges mediebyråer och CommToAct tagit…

Branschrekommendation om reklammarkering vid influencer marketing på sociala medier

Influencer marketing har under det senaste decenniet etablerat sig som en viktig kanal i företagens mediemix. Men utvecklingen har också fört med sig utmaningar – inte minst när det gäller att på ett…

Produktionsavtal för reklamfilm informationsfilm eller annan kommunikationsfilm

Nu lanserar vi ett nytt modernt och uppdaterat produktionsavtal för reklamfilm, informationsfilm eller annan kommunikationsfilm. Avtalet är framtaget av Sveriges Annonsörer och Film & TV-Producenterna. Avtalet innehåller förhandlade avtalsvillkor som såväl Sveriges Annonsörer som…
Visa alla
INSPELADE WEBINAR & PODINAR

Kunskap när det passar dig

Här kan du titta på inspelningar av de webinar och podinar du missat. Ta del av vår samlade kunskap när du vill – var du vill.

Podd: Vi hörs! Marknadsinsikter Reklam som berör, design som står ut – hur skapar man effekt för varumärket?

Tillsammans med Bauer Media bjuder vi på intressanta marknadsinsikter som publiceras en gång per kvartal. I detta avsnitt möter vi Ulf Berlin på Ateljé Bly.

Effektplaneringsguiden – hjälpmedel för högre effekt

Syftet med den Effektplaneringsguiden är att samla en del av den klokskap, empiri och de erfarenheter som har utvecklats under årens lopp, så att det finns ett antal konkreta och tydliga råd samlade…

Hälften av svenska företag gör motsatsen till forskarnas rekommendation för att skapa tillväxt

Enligt rapporten Hur varumärken växer i Sverige framkommer det dock att även om 7 av 10 chefer instämmer i att varumärkesbyggande bidrar till ökad marknadsandel, arbetar endast hälften av svenska företag aktivt med…

CommToAct People: Sponsring och hållbarhet i en CSRD-driven värld

2023 lanserade Sveriges Annonsörer, Sveriges Kommunikationsbyråer, IAB Sverige och Sveriges Mediebyråer CommToAct, ett branschinitiativ för Sveriges marknadsförare och kommunikatörer. Vårt mål är att påskynda omställningen till ett hållbart samhälle för både människor och…

CX – fokusera på det som spelar roll för kund och affär

I detta webinar får vi höra mer om Customer Experience Management (CXM). Att få ihop alla kontaktpunkter. Att ta ansvar för helheten. Att se till att upplevelsen är något som faktiskt styr hur…
Se alla webinar & podinar
mer

Färsk rapport: The Acceleration of Principal Media

I detta webinar får du höra mer om den färska rapport - The Acceleration of Principal Media - som vår motsvarighet i USA, ANA (Association of National Advertisers) har tagit fram.

Så når man bäst effekt i digitala medier

Digitala medier är självklara för de flesta annonsörer idag. Men lika självklart är det inte hur de ska användas för att investeringarna ska ge bästa möjliga effekt. Schibsteds ”Attention Study Report” rätar dock…

Smula inte sönder budgeten!

Ju mer man splittrar upp sin budget, desto mindre blir möjligheten att få bästa möjliga effekt av investeringarna.

I den programmatiska snårskogen

På ett par, tre decennier har teknikutvecklingen förändrat vår vardag på en mängd olika sätt. Inte minst gäller det inom reklam och marknadsföring där revolutioner skett på de flesta områden. Från nya effektiva…

Medietrender Q1 2024

Stark start på 2024 för mediemarknaden Efter fyra kvartal med vikande investeringar på mediemarknaden syntes en ljusglimt i slutet av 2023 och det första kvartalet 2024 visar återigen tillväxt. Medieinvesteringarna netto ökade med…

Kreativt case: The World´s Ugliest Lawn

Hållbarhetskommunikation berättar ofta om gröna målsättningar och utmaningar men har också en outnyttjad potential att även bidra till att lösa problemen. Differ Agencys kampanjer för Region Gotland är framgångsrika exempel på detta med…

Samtal med Bob Hoffman

I detta samtal intervjuar vår mediechef Peter Mackhé kommunikationsprofilen Bob Hoffman. De pratar om Bob Hoffmans senaste bok Inside The Black Box - How marketers waste billions every year on online advertising. Why…

Podd: Vi hörs! Marknadsinsikter med McDonald’s om vikten av partnerskap och långsiktighet

Tillsammans med Bauer Media bjuder vi på intressanta marknadsinsikter som publiceras en gång per kvartal. I detta avsnitt möter vi Susanne Rydjer på McDonald's.

Långsiktighet och partnerskap med byråerna är McDonald’s recept

För tredje året i rad var det McDonald’s det varumärke som tog hem flest watt i årets 100-wattstävlingen, tillsammans med Nord DDB. De vann 100 watt i kategorierna Långsiktigt och Framsiktigt. Därtill 75…

Med genuin folklighet tog Löfbergs ledartröjan

Utgångsläget var utmanande, när Löfbergs drog i gång arbetet med en ny varumärkesplattform. Men genom noggrann analys fann man rätt väg och nådde sitt huvudmål betydligt snabbare än planerat.

Några råd för 2024

Varumärkesfokus, innovation och portföljsamarbeten. Det är några av de åtgärder som kan bidra till ökad effekt för varumärkesägare under året. Men också ökad effektivitet.

Peab tog tag i fördomarna

Är det verkligen bara halva befolkningen som har förutsättningar för att bygga och anlägga bostäder och infrastruktur? Självklart inte! Det fick Peab att sätta in handgripliga motåtgärder som fungerade så bra att de…

ANA Programmatic Study

I detta webinar får du en inblick i en helt ny rapport från ANA – Association of National Advertisers i USA – som visar hur transparensen och effektiviteten är i programmatisk annonshandel. Resultaten…

Medietrender Q4 och helår 2023

2023 blev ett lågkonjunkturens år för Sverige medan många andra delar av världen upplevde en betydligt mindre konjunktursvacka. Minskande BNP och hög inflation resulterade i att medieinvesteringarna backade med -1,2 procent i löpande…

WFA: Inspelade webinar

Via vår moderorganisation WFA (World Federation of Advertisers) har vi möjlighet att erbjuda flera spännande och intressanta webinars från världens alla hörn som du kan se ”on demand” när det passar dig.

Organising the insights function for maximum business impact

Ny rapport från vår moderorganisation WFA. Increasingly complex business landscapes, evolving consumer behaviors and demands from brands, increasing pressure on budgets, to do more with less (resources), diverse teams with diverse capabilities, across…

CommToAct – McDonald’s och SB Insights samarbete för att skapa hållbar kommunikation

2023 lanserade Sveriges Annonsörer, Sveriges Kommunikationsbyråer, IAB Sverige och Sveriges Mediebyråer CommToAct. Ett initiativ som syftar till att skapa trovärdig kommunikation och samtidigt upplyser om vikten av att hela marknad- och kommunikationsbranschen tar…

Podd: Vi hörs! Vinnare från 100-wattaren 2023

Tillsammans med Bauer Media bjuder vi på intressanta intervjuer i podden Vi hörs! Den här gången är vi på plats i Stockholms Stadshus och intervjuar glada 100-wattsvinnare i varje kategori.