Nu lanserar vi ett nytt modernt och uppdaterat produktionsavtal för reklamfilm, informationsfilm eller annan kommunikationsfilm. Avtalet är framtaget av Sveriges Annonsörer och Film & TV-Producenterna. 

Det som förut var två olika avtal, ett för totalt rättighetsförvärv och ett för begränsat rättighetsförvärv har nu slagits samman till ett och samma avtal där man i själva avtalet väljer omfattningen av rättighetsförvärvet. Avtalet finns i en pdf-version och i en word-version.  

Avtalet innehåller förhandlade avtalsvillkor som såväl Sveriges Annonsörer som Film & TV-Producenterna står bakom och därmed förordar genom detta avtal. Det står självklart avtalsparterna fritt att genom den ändringsbara word-versionen anpassa avtalet till den specifika avtalssituationen om det finns ett behov av detta.  

Vår förhoppning är att det nya avtalet blir en bra hjälp för er som ska förhandla om nya reklamfilmer, informationsfilmer eller andra kommunikationsfilmer. 

Relaterade artiklar

Marketer of the Future Nordics 2025

Marketer of the Future Nordics 2025 lyfter fram nyckelfaktorer som skiljer ledande varumärken från dem som presterar sämre. Den nya guiden identifierar fem avgörande faktorer som skiljer varumärken som lyckas och frodas från…

Digital spårning i praktiken – vad du som ansvarig måste veta

I detta webinar går Cecilia Arneving Juhlin igenom hur digital spårning går till i praktiken så att du förstår hur data flödar mellan ditt företags webbplats och en tredje part som till exempel…

AI-trender 2025: Bortom ChatGPT – så förändrar AI marknadsavdelningens arbetssätt

I detta webinar spanar vår AI-expert Sara Öhman in de viktigaste AI-trenderna för 2025 och visar hur tekniken kan användas för mer än textgenerering. Generativ AI har gått från hype till verklighet, men…

Podd: Vi hörs! Marknadsinsikter ”En bra brief är guld värd”

Vi träffar Jerker Winther – planner och tillförordnad VD på Åkestam Holst och dyker ner i en av Sveriges Annonsörers senaste Marknadsinsikter som visar att det finns ett stort gap mellan marknadsförare och…
Fler artiklar