Guider

Våra guider – hjälp till självhjälp

Här har vi samlat våra guider inom marknadsföring. Våra experter har bland annat skapat guider inom effekt, influencer marketing och digital annonsering. Allt för att hjälpa dig som medlem att skapa marknadsföring som ger effekt.

Riktlinjer för Positiv Påverkan

Ladda ner riktlinjer för positiv påverkan. Inom ramen för initiativet Riktlinjer för Positiv Påverkan har några av Sveriges största influencer-profiler gemensamt arbetat fram riktlinjer för att motverka orealistiska skönhetsideal och kroppshets.

WFAs globala riktlinjer för att motverka greenwashing

WFA lanserar sex regler för reklam som handlar om miljöpåverkan. Det är de första globala riktlinjerna i sitt slag, och har granskats och diskuterats av reklamorganisationer i bland annat Sverige, Brasilien, Indien och…

Dataetik, översikt av annonslandskapet

Vilka lagar behöver du som marknadsförare ha koll på – idag och imorgon? Här presenteras på ett enkelt och överskådligt sätt hur ”landskapet” ser ut, vilka parter som är med och vilka lagar…

Dataetik, guide och översikt av annonslandskapet, för medlemmar

Vilka lagar behöver du som marknadsförare ha koll på – idag och imorgon? Här presenteras på ett enkelt och överskådligt sätt hur ”landskapet” ser ut, vilka parter som är med och vilka lagar…

The Advertising Value Chain, för medlemmar

"The Advertising Value Chain” fungerar som karta och kompass för den som planerar, genomför och utvärderar medieinvesteringar. "Advertising Fact Sheet” ger fördjupande information om mät- och rapporteringsmetoder för respektive medieslag.
Visa alla guider
Marknadsinsikter

Fördjupande verktyg för bättre marknadsinsikt

En gång i månaden publiceras nya intressanta och utvecklande artiklar med kurerat innehåll från vår skribent Carin Fredlund. Marknadsinsikter är väl underbyggda artiklar att ta del av när du har tid.

Månadens Case: Skandia

Istället för att fokusera på tjänstepension valde Skandia att kommunicera sin förebyggande hälsoförsäkring. Det resulterade i rekord i kundleads och en 50-wattare. Och deras pensionskunder är landets mest nöjda.

Bevisen finns i Effektdatabasen

I Effektdatabasen samlas insikterna om vad som krävs för att skapa tillväxt och lönsamhet. Det är en värdefull vägledning för marknadsförare vill hitta vägen till bästa effekt för marknadsinvesteringarna.

Styrkan i varumärket Sverige och svenska varumärken

År efter år bevisar Ikea sitt varumärkes styrka och värde. Det står starkt i alla internationella jämförelser och i både bra och dåliga tider.

Så kan man få ut mer av kreativiteten

Kreativiteten är viktig, det håller de flesta med om. Ändå finns många hinder i vägen för att få största möjliga nytta av den. Det visar en stor internationell studie. Men den pekar också…

Månadens Case: Situation Sthlm

När Situation Sthlm korade alla sina säljare till ”Årets Säljare” så ökade inte bara upplagan rejält. Inskrivningar av nya säljare ökade med 183 %. Dessutom belönades kampanjen med en 75-wattare i Employer Branding.
Visa alla marknadsinsikter
Rapporter

Rapporter för bättre marknadsföringseffekt

Med hjälp av våra rapporter får du uppdaterad kunskap om marknadsföringsområdet. Vi mäter t.ex. regelbundet allmänhetens åsikt om reklam och medietrender. Vi jobbar ständigt för att fördjupa och utveckla våra kunskaper om hur marknadsförare tänker och arbetar, för att bli ännu bättre på att stötta våra medlemmar och driva viktiga branschfrågor.

Medietrender Q3 2022

Reklaminvesteringarna har gått urstarkt efter coronapandemin, trots Rysslands invasion av Ukraina, vilket har gett högre energipriser och en inflation som vi inte har sett på årtionden. Annonsmarknaden fortsatte dock att växa stark även…

Communication that creates effect!

Learnings from the Effectiveness database based on entries in the 100 Watts effectiveness competition in 2020 and 2021 by NoA Consulting and Sveriges Annonsörer. The analysis in this report is based on the…

Kommunikation som ger effekt!

Sveriges Annonsörer och NoA Consulting har tillsammans studerat vilken typ av kommunikation som driver maximal effekt. Rapporten mynnar ut i sex rekommendationer för marknadskommunikation som ger effekt.

Clients and creativity

Our goal is to help brand owners address, and reverse, the decline in creativity in marketing communications to drive sustainable brand growth. We know that creative communications effectiveness is in decline. Which poses…

Delrapport: Skapar kreativ reklam mer effekt?

Tillsammans med NoA Consulting har vi de första resultaten från den första rapporten i vår långsiktiga forskningssatsning om framgångsfaktorer för effekt. Sedan 2020 har 100-wattaren ett nytt tävlingsformulär som ger oss unika möjligheter…
Visa alla rapporter
Mallar & Avtalsrekommendationer

Undvik misstag, använd våra mallar och avtalsrekommendationer

I medlemskapet ingår juridisk rådgivning och du kan redan nu undvika en hel del fallgropar genom att använda våra rekommendationer och mallar för t.ex. pitcher, briefer, produktions- och samarbetsavtal och marknadsföring av alkoholhaltiga drycker.

Rekommendation avseende marknadsföring av alkoholdrycker, alkoholhaltiga lättdrycker och indirekt alkoholreklam

Rekommendationen avseende marknadsföring av alkoholhaltiga drycker och alkoholhaltiga lättdrycker ska ge vägledning för marknadsföring av alkoholdrycker utifrån de krav som ställs på marknadsföring av dessa.

Rekommendation för samarbete mellan annonsör och mediebyrå

Sveriges Annonsörer och Sveriges Mediebyråer har uppdaterat sina rekommendationer för samarbete mellan annonsör och mediebyrå, även kallat samsynsdokumentet.

Huvudrekommendationer för upphandling av kommunikationsbyrå (oavsett disciplin)

Rekommendationerna syftar till att hjälpa er som uppdragsgivare att skapa bättre förutsättningar för att hitta den partner/byrå som passar er bäst och som kan tillgodose de kommunikationsbehov ni har definierat.

Branschrekommendationer & Allmänna villkor för samarbete mellan annonsör och byrå samt offertmall

Det nya branschavtalet - "Branschrekommendationer & Allmänna villkor" - är paketerat tillsammans med en medföljande offertmall, enkelt och klart att använda.

Har ditt auditbolag köpt den data som de använder?

Att göra audit på sina medieköp blir allt mer populärt. För att kunna genomföra en bra audit krävs det att man har access till data. All data har en rättmätig ägare som har…
Visa alla avtalsrekommendationer
INSPELADE WEBINAR & PODINAR

Kunskap när det passar dig

Här kan du titta på inspelningar av de webinar och podinar du missat. Ta del av vår samlade kunskap när du vill – var du vill.

GARM Nordic: TikTok, Meta, Google och WFA pratar om arbetet mot skadligt innehåll på digitala plattformar

Genom ett historiskt samarbete mellan globala annonsörer och de största digitala plattformarna Meta, YouTube, Snapchat, TikTok, Twitch och Twitter har man utvecklat ett gemensamt universellt ramverk för att styra var deras varumärken exponeras…

Eftervalsanalys av den digitala valrörelsen – hur kan du utnyttja den öppna datan?

Webinar med Whispr Group där de delar en unik analys av hur den digitala valrörelsen sett ut på Facebook och Instagram. Riktad politisk reklam har debatterats flitigt de senaste åren och bland annat…

Färsk rapport: Skapar kreativ reklam mer effekt?

Tillsammans med Niklas Bondesson på NoA Consulting har vi nu de första resultaten från rapporten i vår långsiktiga forskningssatsning om framgångsfaktorer för effekt. Vad utmärker de svenska kampanjer som haft allra störst effekt?

Konkreta tips hur du får ett bättre byråsamarbete

Gunilla Bergh från Engage Marketing ger inspiration och konkreta verktyg för att få ett så bra och optimalt byråsamarbete som möjligt. Du kommer få veta mer om hur du får ihop hela byråkartan…

Cross Media Measurement – hur många har sett dina annonser

Ibland köps och rapporteras det på mätningar som gjorts på personer, ibland på inloggade konton och i vissa fall på impressions som är olika devices, webbläsare och appar – går dessa att jämföra…
Se alla webinar & podinar
mer

Glöm personifiering!

Inte minst inom B2B se personifiering och riktad reklam som perfekta redskap för att nå ”exakt rätt köpare”. Eller om det snarare är ett slöseri med marknadsföringsbudgeten.

Analys, grunden för att skapa strategier som ger bättre effekt

En bra analys är grunden för en bra strategi. I detta webinar kommer du få några enkla principer för fakta- och datainsamling och analysarbete som förhoppningsvis leder fram till ett relevant och korrekt…

Google: Customer first privacy – why and how?

People are taking more steps than before to protect their privacy online - at the same time, we know that data is needed to provide consumers with useful information and relevant ads.

Medietrender Sverige Q1 2022

I början av 2022 trodde vi att alla negativa effekter av Covid skulle klinga av och marknaden skulle återgå till en mer normal utveckling. Rysslands invasion av Ukraina ändrade dock på utsikterna för…

Månadens case: Jula

Jula gick från att bara fokusera på priset till att också bygga varumärke med emotionella argument. Ett beslut som fick så goda effekter att Jula nu belönats med 100-wattare för Långsiktig varumärkesvård.

Så bidrar kreativitet till ökad ROI

Det går inte att komma ifrån att den kreativa nivån spelar stor roll för vilka effekter reklamen kan ge. Både på lång och kort sikt. Riktigt bra, kreativ reklam kan ge så mycket…

Så kan konvertering öka från varumärkesannonsering för FMCG

Orkla, Schibsteds och Matspar har tillsammans testat och utvecklat metoder för att leda digital marknadsföring av dagligvaror till konvertering i digitala butiker.

Stärk varumärkeskapitalet inför framtiden

När Nielsen studerat globala marknadsförares facit för 2021 och planer för 2022, konstaterar man att det aldrig har varit viktigare att öka varumärkeskännedomen och ligga top-of-mind hos konsumenterna.

”Konsumentskyddets GDPR” införs inom kort i Sverige

Det nya konsumentskyddsdirektivet införs nu i Sverige. Regeringen har presenterat propositionen 2021/22:174, ett moderniserat konsumentskydd där nya lagändringar föreslås. Förslagen innebär en modernisering och anpassning till den ökande digitaliseringen. Lagändringarna föreslås att träda…

Poddindex – Årsrapport 2021

Poddar är ett snabbt växande medie. När även intresset för investering i mediet växer, ökar också frågeställningarna från annonsörer och mediebyråer.

Så gör du en bra strategi

En bra strategi ger effekt och skapar resultat. I detta webinar får du råd, tips och tankar om de sex egenskaper som utmärker en bra strategi utifrån både erfarenhet och forskning.

Marknadsförarnas viktiga roll i klimatarbetet

Den globala reklam- och marknadsföringssektorn har stora möjligheter att bidra till lösningen av klimatkrisen. Men det kräver ett systemskifte, skriver WARC i en rapport med namnet A Guide to Net Zero Marketing.

Månadens case: Felix

De allra flesta vill leva hållbart och äta mer miljövänligt. Men många tycker det är krångligt och dyrt. De har svårt att veta hur de ska göra. Därför har Felix tagit fram verktyg…

Varumärkena kan göra verklig skillnad

Marknadskommunikationen måste spela samhällets mångfald bättre. Men för att det ska vara möjligt och trovärdigt är det nödvändigt att börja inifrån, från företagen. Både annonsörer och kommunikatörer måste leva som de lär.

Så påverkas varumärken och medier av kriget

Rysslands anfall på Ukraina har upprört en hel värld. Det påverkar också konsumentbeteenden och attityder – till varumärken, reklam och medier. Både i Sverige och andra länder.

Känslor i reklam – lönsamt för varumärket

I all form av kommunikation är känslor avgörande för hur budskap når fram och in. I detta webinar tittar vi närmare på hur man använder betendeekonomi och forskning för att skapa effektiv kommunikation.

Google – ett hållbart reklamekosystem

Hur skapar man egentligen ett hållbart reklam-ekosystem? Ett ekosystem som balanserar behovet från användare av media, annonsörer och innehållsskapare/medieägare. Vilka är utmaningarna och vad behöver alla parter göra för att inte skrämma bort…

Medietrender Sverige 2021, Q4 och helår

Medietrender i Sverige är en samlad rapport för mediemarknaden med siffror från IRM, Kantar Sifo, MMS, Sveriges Mediebyråer och Odyssey. Målet är att ge en kortfattad rapport med de viktigaste siffrorna från mediemarknaden.…