Google ger upp försöken att fasa ut tredjepartskakor  

Googles VP för initiativet Privacy Sandbox, Anthony Chavez, skriver i dagarna på deras webbsida att Google har tagit beslut om att inte fasa ut tredjepartkakor i Chrome. Vad vi förstår är detta inte…
Google ger upp försöken att fasa ut tredjepartskakor  

Senaste nytt

Google ger upp försöken att fasa ut tredjepartskakor  

Googles VP för initiativet Privacy Sandbox, Anthony Chavez, skriver i dagarna på deras webbsida att Google har tagit beslut om att inte fasa ut tredjepartkakor i Chrome. Vad vi förstår är detta inte…

Meta ger sig in i Principal Media 

Principal Media handlar om att mediebyråer ska kunna köpa annonser för olika priser för byrån och kund som man handlar medieutrymme för. Detta finns idag redan inbyggt i stor del av dagens programmatiska…

Ny pitchstandard för minskad stress och ökad effektivitet – både för byrå och kund

Inom ramen för branschinitiativet CommToAct/People presenterar nu Sveriges Mediebyråer, Komm och Sveriges Annonsörer en ny pitchstandard för upphandling av mediebyrå och kommunikationsbyråtjänster.

Meta får miljardböter av EU för ”Pay or OK”

I november 2023 införde Meta sin modell ”Pay or OK” vilket innebar att man som användare var tvungen att antingen betala för Metas tjänster Facebook och Instagram eller acceptera omfattande behandling av personuppgifter…

Kundresan är inte en karta – det är en kompass 

Att få en hel organisation att fokusera på det som faktiskt spelar roll – för kunden och för affären. Hur undviker vi att fastna i silos, punktinsatser och kanaloptimering, och istället enas kring…
Fler Aktuellt

Se våra podinar om influencersamarbeten

I en ny podinarserie i fyra avsnitt djupdyker vi i influencer marketing tillsammans med experter och inbjudna gäster. Avsnitten bygger på innehållet i vår guide ”Marknadsförarens guide till influencer marketing” som helt och…

Årsrapport Medietrender Sverige 2020

Sverige har en lång tradition av transparens på mediemarknaden där de olika medieaktörernas siffror redovisas så att annonsörer och mediebyråer får tillgång till värdefull data. Problemet är att dessa siffror finns inlåsta i…

Ny guide för medieaudit med fokus på TV

Sveriges Annonsörer har tagit fram en guide som stöd för att säkerställa att en audit av medieköp utförs på ett korrekt sätt, som följer etiska och rättsliga riktlinjer och som hjälper annonsköpare att…

Michael Grimborg först ut som Månadens Gästmentor på Slack

I vårt stora nätverk av medlemmar har vi många duktiga och erfarna marknadsförare. Nu lanserar vi Månadens Gästmentor på vårt nya medlemsforum på Slack där några av dem kommer dela med sig av…

Slack + Sveriges Annonsörer = sant

I Sveriges Annonsörers digitala medlemsforum på Slack får du tillgång till vårt fantastiska nätverk av duktiga marknadsförare. I vårt Slackforum kan du utbyta erfarenheter, samarbeta, ge feedback, diskutera samt nätverka med andra medlemmar…

”Jag gör allt det där som marknadsförare inte hinner själva”

Carin Fredlund har inte bara stenkoll på den senaste forskningen och de mest framgångsrika kampanjerna. Med Marknadsinsikter, som går ut månadsvis till Sveriges Annonsörers medlemmar, vill hon ge marknadsförare råg i ryggen och…

Här är reklamen som fungerar – alla vinnarna i 100-wattaren 2020

Under onsdagen den 10 februari korades vinnarna i 100-wattaren 2020 när galan för första gången livestreamades. Mest prisade annonsör blev Apotek Hjärtat medan Åkestam Holst NoA blev byrån som kammade hem flest watt.…

Dags att utse vinnarna i 100-wattaren 2020

Den 10 februari presenteras vinnarna i årets upplaga av 100-wattaren – tävlingen som belönar marknadsföring som ger effekt. Galan, som i år leds av Gry Forssell, kommer att livestreamas, vilket innebär att tävlingen…

Nyhet! Månadens case i Marknadsinsikter

2021 börjar med en utveckling av vårt fördjupande verktyg Marknadsinsikter. En gång i månaden publiceras vi nu nya intressanta och utvecklande artiklar med kurerat innehåll från vår skribent Carin Fredlund. Nyhet för i…

Varmt välkommen Actic, ny medlem i Sveriges Annonsörer!

Vi vill bidra till arbetet för ärlig, hållbar och mätbar kommunikation som Sveriges Annonsörer driver framåt. Men jag ser också medlemskapet som ett bra sätt för mig och mitt team att få inspiration…

Nya regler från EU som omfattar digitala plattformar påverkar oss alla

I december presenterade EU-kommissionen ett förslag om att reformera regelverket för alla digitala tjänster. Förslaget på regelverk omfattar alla typer av sociala medier, marknadsplatser online samt andra typer av online-plattformar som verkar inom…

Summering av året som gått

2020 har ju minst sagt varit ett annorlunda och väldigt utmanande år. Få kunde väl ana i början av året att vi skulle drabbas av coronapandemin på det sätt som vi har gjort…

Varmt välkommen Tre, ny medlem i Sveriges Annonsörer!

”Som en av Sveriges största annonsköpare tycker vi att det är viktigt att vara med och påverka utvecklingen i branschen, inte minst när det gäller effektfrågan. Vi uppskattar verkligen att Sveriges Annonsörer satsar…

Snart halvtid i Effektkalendern 2020

I årets effektkalender hittar du några av våra mest uppskattade artiklar, guider och webinar – med tips och inspiration för marknadsföring som ger effekt. Luckorna hittar du varje dag fram till jul på…

100-wattaren 2020 – här är alla nominerade

I år lyckades 62 bidrag ta sig igenom juryns nålsöga och bli nominerade i 100-wattaren, tävlingen som belönar kommunikation som ger effekt.

Medlemsintervju – Adlibris välkommen till Sveriges Annonsörer!

Intervju med Sofia Söderqvist, CMO på Adlibris, ny medlem i Sveriges Annonsörer! “Vi är en stor marknadsavdelning med alla kompetenser inhouse, och medlemskapet i Sveriges Annonsörer är ett bra och enkelt sätt för…

Effektkalendern 2020

Bästa nedräkningen till jul? Effektkalendern 2020! Bakom varje lucka hittar du några av våra mest uppskattade artiklar, guider och webinar – med tips och inspiration för marknadsföring som ger effekt.

Utnyttja ditt medlemskap – det har aldrig varit viktigare

Jag har aldrig varit marknadschef under en global pandemi, och tänker varken påstå att jag vet hur det känns eller hur man bäst hanterar utmaningar i dessa exceptionellt annorlunda tider. Men jag hör…