Nya allmänna råd om marknadsföring av spel till konsumenter

Den 1 september 2025 börjar Konsumentverkets nya allmänna råd om marknadsföring av spel till konsumenter att gälla.
Nya allmänna råd om marknadsföring av spel till konsumenter

Senaste nytt

Nya allmänna råd om marknadsföring av spel till konsumenter

Den 1 september 2025 börjar Konsumentverkets nya allmänna råd om marknadsföring av spel till konsumenter att gälla.

Ny checklista för köp av annonsering via influencer  

I dag, den 25 juni, lanserar Sveriges Annonsörer en checklista för köpare av influencer marketing. Checklistan syftar till att ge stöd i att navigera genom vanliga juridiska och praktiska utmaningar före, under och…

Today’s best – Cannes Lions 2025

Varje år samlas några av världens mest inspirerande röster inom marknadsföring, kreativitet, affär och kultur på Cannes Lions – och 2025 ser ut att bli ett riktigt intressant år. Det är en unik…

Konsumentverket får regeringsuppdrag som sätter fokus på influencer marketing 

Den 5 juni fattade regeringen beslut om att ge Konsumentverket i uppdrag att redovisa och förstärka sitt arbete när det gäller marknadsföring via influencers. Uppdraget ska slutredovisas till Regeringskansliet 31 januari 2026.  

Snart kan även dalahästen skyddas av EU-regelverk om geografiska beteckningar 

Redan idag finns det särskilda regler om skydd för vissa geografiska beteckningar. Det gäller för spritdrycker, livsmedel, jordbruksprodukter och vin. Däremot har motsvarande hitintills inte gällt för hantverks- och industriprodukter. Detta ändras nu…
Fler Aktuellt

Sveriges Annonsörer och ”Effektinitiativet” lanserar svensk branschstandard för effekt

Nu finns ”Effektsystemet” – en svensk branschstandard för hur marknadsförare ska redovisa effekterna av marknadsföring.

Ställ er frågan: ”Varför gör vi det här?”

Mats Rönne, en av Sveriges främsta experter inom effektområdet och Kristoffer Stenqvist, marknadschef på KRY, gästade det tredje avsnittet i vår podinarserie om influencer marketing.

Många kan tänka sig mer reklam mot billigare priser – men acceptansen varierar stort beroende på sammanhang

Var tredje svensk (33%) kan tänka sig mer reklam vid idrottsevenemang om det skulle innebära lägre priser, och nästan lika många (31%) kan tänka sig det i kollektivtrafiken.

Var noga med att granska ändringar och bilagor i produktionsavtal

För att göra det lättare i avtalssituationen mellan annonsör och kommunikationsbyrå respektive annonsör och film- och tv-producent finns på båda håll rekommendationer för samarbete mellan parterna.

Michael Grimborg ny ordförande i Sveriges Annonsörer

Michael Grimborg, CMO på Synsam, har valts till ny styrelseordförande i Sveriges Annonsörer. Samtidigt tar fyra nya ledamöter plats i styrelsen. Beslutet fattades vid det årliga föreningssammanträdet den 20 maj 2021.

Okej att samarbeta med en influencer som gjort bort sig för fem år sedan?

Ett sätt att bli en tryggare köpare av influencersamarbeten är att prata mer om etik och ansvar. Därför ägnade vi det andra avsnittet i vår podinarserie om influencer marketing åt att diskutera ett…

Är det marknadsföring även om vi ”bara” har skickat produkter till en influencer?

Juridiken runt influencer marketing kan kännas snårig, och våra jurister Niklas Briselius och Tobias Eltell får ofta frågor från våra medlemmar om exempelvis reklammarkering, samarbetsavtal och vad som egentligen klassas som marknadsföring.

Ny bok – Marknadsföringsrätt – rabatterat pris för Sveriges Annonsörers medlemmar!

Just utkommen och skriven av Sveriges Annonsörers jurister Niklas Briselius och Tobias Eltell tillsammans med advokaterna Maria Bruder och Johan Åberg. Boken behandlar marknadsföringsrättsliga frågor.

Nya Marknadsinsikter ute nu

Läs nya Marknadsinsikter av Carin Fredlund. Månadens Case är Apotek Hjärtat som vann hela 325 watt vid senaste 100-wattsgalan. Du får också viktiga insikter i hur du lyckas med innovation och breddning av…

Hanna Riberdahl mentor hos All of Us

Mentorprogram för din karriär, någon som håller upp dörren. När All of Us nu startar upp ett mentorsprogram som matchar sökande med en coach är vår vd Hanna Riberdahl en av mentorerna.

Se våra podinar om influencersamarbeten

I en ny podinarserie i fyra avsnitt djupdyker vi i influencer marketing tillsammans med experter och inbjudna gäster. Avsnitten bygger på innehållet i vår guide ”Marknadsförarens guide till influencer marketing” som helt och…

Årsrapport Medietrender Sverige 2020

Sverige har en lång tradition av transparens på mediemarknaden där de olika medieaktörernas siffror redovisas så att annonsörer och mediebyråer får tillgång till värdefull data. Problemet är att dessa siffror finns inlåsta i…

Ny guide för medieaudit med fokus på TV

Sveriges Annonsörer har tagit fram en guide som stöd för att säkerställa att en audit av medieköp utförs på ett korrekt sätt, som följer etiska och rättsliga riktlinjer och som hjälper annonsköpare att…

Michael Grimborg först ut som Månadens Gästmentor på Slack

I vårt stora nätverk av medlemmar har vi många duktiga och erfarna marknadsförare. Nu lanserar vi Månadens Gästmentor på vårt nya medlemsforum på Slack där några av dem kommer dela med sig av…

Slack + Sveriges Annonsörer = sant

I Sveriges Annonsörers digitala medlemsforum på Slack får du tillgång till vårt fantastiska nätverk av duktiga marknadsförare. I vårt Slackforum kan du utbyta erfarenheter, samarbeta, ge feedback, diskutera samt nätverka med andra medlemmar…

”Jag gör allt det där som marknadsförare inte hinner själva”

Carin Fredlund har inte bara stenkoll på den senaste forskningen och de mest framgångsrika kampanjerna. Med Marknadsinsikter, som går ut månadsvis till Sveriges Annonsörers medlemmar, vill hon ge marknadsförare råg i ryggen och…

Här är reklamen som fungerar – alla vinnarna i 100-wattaren 2020

Under onsdagen den 10 februari korades vinnarna i 100-wattaren 2020 när galan för första gången livestreamades. Mest prisade annonsör blev Apotek Hjärtat medan Åkestam Holst NoA blev byrån som kammade hem flest watt.…

Dags att utse vinnarna i 100-wattaren 2020

Den 10 februari presenteras vinnarna i årets upplaga av 100-wattaren – tävlingen som belönar marknadsföring som ger effekt. Galan, som i år leds av Gry Forssell, kommer att livestreamas, vilket innebär att tävlingen…