Ett sätt att bli en tryggare köpare av influencersamarbeten är att prata mer om etik och ansvar. Därför ägnade vi det andra avsnittet i vår podinarserie om influencer marketing åt att diskutera ett antal knepiga men viktiga ämnen tillsammans med våra gäster Sara Hallsund, marknadschef, Best Western Hotels & Resorts, Yasmine Winberg, journalist och Peter Mackhé, medieexpert. Bland annat pratade vi om matchningen av varumärkets och influencerns värderingar. Hur väl fungerar den – egentligen?
Yasmine Winberg:
”Jag tror att trenden med mikroinfluencers bidrar till sämre kontroll över att matchningen blir rätt. Om man anlitar hundra personer som är små och gör sitt jobb i sina små grupper och nischer så säger det sig själv att det är svårt att få en överblick över vad alla står för och tycker.”
”När det gäller samarbeten som har gått fel så tycker jag mig se en tendens att annonsörer skyller ifrån sig ganska mycket. Och det håller inte, tycker jag, för man måste göra sin läxa. Köper man en influencer så köper man ju också en människa som har ett bagage med både positiva och negativa saker som har hänt förut. Och där måste man ha klart för sig var gränsen går. Är det okej att en influencer har gjort något dåligt för fem år sedan? Eller handlar det om ett år? Handlar det om en körning mot rött? Eller var går vår gräns? Det tror jag inte att så många har klart för sig.”
Sara Hallsund:
”Sverige är ett litet land och jag upplever att det finns ganska få influencers. Många av dem har synts i väldigt många olika sammanhang och det känns väldigt begränsande. Men om man lyckas hitta en influencer som faktiskt gillar bolaget och det man gör, då kan det bli magiskt. Och likaväl som att den personen kanske hamnar i eventuella svårigheter så hoppas man att han eller hon kan stötta bolaget lite extra, så det är lite ge och ta, tycker jag. Jag tror väldigt mycket på att jobba långsiktigt, så det är ett tips från mig, tänk långsiktigt även när det gäller influencers.”
Lyssna/titta på podinaravsnittet för att ta del av hela samtalet, där vi även tar upp det växande problemet med fejkföljare samt hur man förhåller sig till influencers som har väldigt unga följare.
I ”Marknadsförarens guide till influencer marketing” har vi samlat en mängd intressanta frågeställningar runt etik och ansvar som du och dina kollegor kan ha nytta av i ert arbete med influencer marketing.