Ny undersökning från Novus/Sveriges Annonsörer om reklamfinansiering

Var tredje svensk (33%) kan tänka sig mer reklam vid idrottsevenemang om det skulle innebära lägre priser, och nästan lika många (31%) kan tänka sig det i kollektivtrafiken. Samtidigt kan endast 7 procent tänka sig mer reklam i nyhetsmedier mot att det blir billigare. Det visar en ny Novus-undersökning om svenska folkets attityder till reklamfinansierad verksamhet, gjord på uppdrag av Sveriges Annonsörer.

– Det är tydligt att acceptansen för reklam, i förhållande till värdet av lägre priser, varierar stort beroende sammanhang. En trolig förklaring är att annonsmiljöerna skiljer sig markant åt och att människor inte upplever att de blir översköljda av reklam vid idrottsevenemang och i kollektivtrafiken i samma utsträckning som i nyhetsmedia, säger Hanna Riberdahl vd för Sveriges Annonsörer.

– Från köparsidan ser vi att medierna har ett viktigt jobb att göra framöver, både genom att utveckla bättre lösningar för placering och se över frekvensnivåerna så att reklamen inte upplevs störande. Samtidigt behöver vi satsa mer på att göra reklam som är intressant att ta del av. Tillsammans skulle detta kunna bidra till en större acceptans för reklam i nyhetsmedierna, fortsätter hon.

I undersökningen har drygt 1 000 personer i åldrarna 18–79 år tillfrågats om de anser att olika typer av tjänster och verksamheter bör finansieras med mer eller mindre reklam jämfört med idag, givet sambandet att mer reklam leder till lägre pris för den aktuella tjänsten/verksamheten.

Bland de olika tjänster och verksamheter som presenteras för respondenterna är acceptansen störst vid sportevenemang och idrottsplatser. Här anser var tredje (33%) att det bör finnas mer reklam om det leder till lägre biljettpriser, medan 15 procent efterfrågar mindre reklam eller ingen reklam alls med konsekvensen att det blir dyrare. Även när det gäller kollektivtrafiken är en stor andel (31%) positiva till mer reklam mot lägre priser, medan 19 procent vill se mindre reklam eller ingen reklam alls. När det gäller nyhetsmedier är endast sju procent positiva till mer reklam mot lägre priser. Över hälften (53%) vill se mindre reklam eller slippa den helt.

– Resultatet tyder på att många människor, trots en utbredd reklamtrötthet, gärna ser att reklamen bidrar till finansieringen av vissa funktioner i samhället. Men vi måste samtidigt komma ihåg att acceptansen till stor del styrs av vilken slags reklam företagen gör. Idag görs en hel del reklam som är trist och tjatig, och om det fortsätter kommer acceptansen att sjunka. Det riskerar att missgynna både företagen, som får mindre utrymme att kommunicera, och samhället, i form av exempelvis dyrare priser på kollektivtrafik eller färre medier. Företag som vill göra samhällsnytta borde därför satsa på att göra bättre och mer kreativ reklam, som människor uppskattar och ser ett värde i, säger Niklas Bondesson, marknadsföringsforskare vid Stockholms universitet.

Fakta undersökning:
Undersökningen omfattar 1 006 personer i åldrarna 18–79 år. Den har genomförts via webbintervjuer i Novus slumpmässigt rekryterade och representativa Sverigepanel under perioden 4–10 mars 2021, på uppdrag av Sveriges Annonsörer.

Vid frågor kontakta:
Hanna Riberdahl, vd Sveriges Annonsörer
[email protected]

Läs och ladda ner  rapporten här
Relaterade artiklar

100-wattaren 2024 söker kommunikation som gett effekt – nu öppnar tävlingen

Från och med idag går det att skicka in bidrag till 100-wattaren 2024, tävlingen som belönar kommunikationsinsatser med bevisad effekt. Tävlingsbidragen i 100-wattaren bidrar även till forskning för att fördjupa kunskapen om marknadsföring…

Humor och premiumkänsla ger bäst effekt – visar ny rapport

Kreativ kommunikation driver effekt, men vilken typ av kreativt innehåll fungerar egentligen bäst? Sveriges Annonsörer och NoA Consulting har tillsammans studerat vilken typ av kommunikation som driver maximal effekt. Nu presenteras Kommunikation som…

Marknaden följer inte 7a § prisinformationslagen – Ny rapport från Konsumentverket

Marknaden står inför fortsatta utmaningar med missvisande prisnedsättningar visar ny rapport från Konsumentverket. Den 1 september 2022 trädde en ny bestämmelse i prisinformationslagen i kraft.

GARM läggs ner, men vi fortsätter arbetet med brand safety och brand suitability 

Den 8 augusti fick Sveriges Annonsörer information från vår moderorganisation WFA att man väljer att lägga ned GARM pga. den stämning som X (tidigare Twitter) har riktat mot WFA, GARM och några av…
Fler artiklar