För att göra det lättare i avtalssituationen mellan annonsör och kommunikationsbyrå respektive annonsör och film- och tv-producent finns på båda håll rekommendationer för samarbete mellan parterna. De båda rekommendationerna är framtagna av Sveriges Annonsörer i samarbete med Sveriges Kommunikationsbyråer (KOMM) respektive Film- och Tv-producenterna.

De bägge rekommendationerna utgör alltså ett slags samsynsdokument eftersom de har varit föremål för förhandlingar mellan parterna och till slut fått en utformning som bägge organisationer ställer sig bakom. Rekommendationerna har visat sig värdefulla för respektive medlemmar. De uttrycker en branschkutym.

Ibland ändras rekommendationerna t.ex. genom att parterna gör ändringarna tillsammans så att de ska passa en specifik avtalssituation. Men ibland ändras avtalsrekommendationerna ensidigt från någondera sidan. Även om avtalsfrihet råder, dvs. parterna är fria att avtala hur man vill måste man komma ihåg att om avtalet ändras så utgör det inte den gemensamma rekommendation som organisationerna har kommit överens om. Den som utför ändringar i avtalet måste med andra ord vara transparent med detta och inte göra gällande att avtalet utgör den av organisationerna gemensamma rekommendationen. Detta riskerar annars att skapa en falsk trygghet. Denna tydlighet och transparens gäller ju för samtliga parter i de gemensamma rekommendationerna dvs. produktionsbolag, kommunikationsbyråer och annonsörer.

Alla medlemmar i Sveriges Annonsörer har alltid möjlighet att kolla av produktionsavtal med oss. Utnyttja gärna den möjligheten!

Det förekommer även att de gemensamma rekommendationerna förses med bilagor av olika slag. Även här kan detta ske gemensamt av båda parter, vilket är lika vanligt som naturligt eftersom rekommendationerna inte reglerar den fullständiga överenskommelsen. Men ensidiga bilagor förekommer också. Under den rådande pandemin har förekommit bilagor där beställaren/annonsören står hela den ekonomiska risken om produktionen/tjänsten ställs in eller skjuts upp av skäl som är covid-relaterade. Några av er medlemmar har reagerat på detta och ställt frågan till oss om detta är rimligt. I de covid-bilagor vi har sett står annonsören hela risken för inställd eller uppskjuten produktion oavsett vilken skuld ett produktionsbolag eller kommunikationsbyrå har till det inträffade. När det gäller covid är det tveksamt om man kan säga att detta ligger helt utanför parternas kontroll när vi har levt i pandemin i ett drygt år och lärt oss hantera riskerna någorlunda. Nej, enligt vår uppfattning är det inte skäligt att annonsören under alla omständigheter ska ta den risken.

Denna typ av bilagor och liknande bör granskas noggrant. Återigen, utnyttja er möjlighet som medlemmar och låt oss kika på era avtal.

Niklas Briselius & Tobias Eltell
jurister, Sveriges Annonsörer

[email protected]
[email protected]

Läs mer om vår marknadsjuridiska rådgivning 
Relaterade artiklar

Vi har släppt 6 nya mikrokurser på Campus Marketing Online – plattformen för dig som vill lära dig mer om marknadsföring som ger effekt

Utöver det som ingår i medlemskapet erbjuder vi mikrokurser via vår digitala utbildningsplattform Campus Marketing Online. Våra mikrokurser är avsedda för individuella självstudier och är 15–20 minuter långa. Nu har vi släppt 6…

Nyhet! Marknadsinsikter i poddversion

I samarbete med Bauer Media och Vi hörs! släpper vi vår första podd. Hör Carin Fredlund prata långsiktig varumärkesvård med Bauer Medias försäljningsdirektör Johnny Strömgren och konceptutvecklare Anki Berglund. En gång per kvartal…

Hur ser det ut med mångfald, inkludering, jämställdhet och psykisk ohälsa i marknad- och kommunikationsbranschen?

Nu genomförs den globala studien som undersöker mångfald och inkludering i marknad- och kommunikationsbranschen av The World Federation of Advertisers (WFA) och European Associations of Communication Agencies (EACA). Sveriges Annonsörer går tillsammans med SWEDMA, KOMM, Sveriges…

”Netto noll klimatavtryck” fälls av Patent- och marknadsdomstolen

Arla fälls av Patent- och marknadsdomstolen för sin användning av begreppet ”Netto noll klimatavtryck” på sina mjölkförpackningar. Domen visar hur svårt det är att använda sig av miljöpåståenden i sin marknadsföring.
Fler artiklar