För att göra det lättare i avtalssituationen mellan annonsör och kommunikationsbyrå respektive annonsör och film- och tv-producent finns på båda håll rekommendationer för samarbete mellan parterna. De båda rekommendationerna är framtagna av Sveriges Annonsörer i samarbete med Sveriges Kommunikationsbyråer (KOMM) respektive Film- och Tv-producenterna.

De bägge rekommendationerna utgör alltså ett slags samsynsdokument eftersom de har varit föremål för förhandlingar mellan parterna och till slut fått en utformning som bägge organisationer ställer sig bakom. Rekommendationerna har visat sig värdefulla för respektive medlemmar. De uttrycker en branschkutym.

Ibland ändras rekommendationerna t.ex. genom att parterna gör ändringarna tillsammans så att de ska passa en specifik avtalssituation. Men ibland ändras avtalsrekommendationerna ensidigt från någondera sidan. Även om avtalsfrihet råder, dvs. parterna är fria att avtala hur man vill måste man komma ihåg att om avtalet ändras så utgör det inte den gemensamma rekommendation som organisationerna har kommit överens om. Den som utför ändringar i avtalet måste med andra ord vara transparent med detta och inte göra gällande att avtalet utgör den av organisationerna gemensamma rekommendationen. Detta riskerar annars att skapa en falsk trygghet. Denna tydlighet och transparens gäller ju för samtliga parter i de gemensamma rekommendationerna dvs. produktionsbolag, kommunikationsbyråer och annonsörer.

Alla medlemmar i Sveriges Annonsörer har alltid möjlighet att kolla av produktionsavtal med oss. Utnyttja gärna den möjligheten!

Det förekommer även att de gemensamma rekommendationerna förses med bilagor av olika slag. Även här kan detta ske gemensamt av båda parter, vilket är lika vanligt som naturligt eftersom rekommendationerna inte reglerar den fullständiga överenskommelsen. Men ensidiga bilagor förekommer också. Under den rådande pandemin har förekommit bilagor där beställaren/annonsören står hela den ekonomiska risken om produktionen/tjänsten ställs in eller skjuts upp av skäl som är covid-relaterade. Några av er medlemmar har reagerat på detta och ställt frågan till oss om detta är rimligt. I de covid-bilagor vi har sett står annonsören hela risken för inställd eller uppskjuten produktion oavsett vilken skuld ett produktionsbolag eller kommunikationsbyrå har till det inträffade. När det gäller covid är det tveksamt om man kan säga att detta ligger helt utanför parternas kontroll när vi har levt i pandemin i ett drygt år och lärt oss hantera riskerna någorlunda. Nej, enligt vår uppfattning är det inte skäligt att annonsören under alla omständigheter ska ta den risken.

Denna typ av bilagor och liknande bör granskas noggrant. Återigen, utnyttja er möjlighet som medlemmar och låt oss kika på era avtal.

Niklas Briselius & Tobias Eltell
jurister, Sveriges Annonsörer

[email protected]
[email protected]

Läs mer om vår marknadsjuridiska rådgivning 
Relaterade artiklar

CommToAct förstärks – två nya branschorganisationer ansluter och initiativet får EU-stöd

CommToAct, det gemensamma initiativet för att driva hållbarhetsfrågor relevanta för marknads- och kommunikationsbranschen, tar nu nya kliv framåt med beviljat EU-stöd och ytterligare två tongivande branschorganisationer. Sveriges Kommunikatörer och Swedma ansluter till initiativet.…

Nya EU-regler för politisk reklam 

EU-kommissionen presenterade i slutet av 2021 ett förslag till nya regler för politisk reklam och förslaget har nu antagits av EU-parlamentet och rådet. Den slutligt förhandlade regeltexten har publicerats i EU:s officiella tidning…

Nu lanseras Effektsystemet för offentlig sektor

Sveriges Annonsörer lanserade i juni 2021 ”Effektsystemet” – en svensk branschstandard för hur marknadsförare ska redovisa effekterna av marknadsföring och i september 2023 lanserades Effektsystemet 2.0 med uppdateringar. Sedan lanseringen har över 2 500…

Stor granskning av influencer marketing inom EU – kritik riktas mot annonsering 

Hur använder ditt företag influencers? Har du koll på reglerna? I en nyligen gjord granskning inom EU framkommer att bara en av fem influencers redovisar att deras inlägg är reklam. Konsumentverket har tillsammans…
Fler artiklar