Pressmeddelande 10 februari 2020

Under onsdagen den 10 februari korades vinnarna i 100-wattaren 2020 när galan för första gången livestreamades. Mest prisade annonsör blev Apotek Hjärtat medan Åkestam Holst NoA blev byrån som kammade hem flest watt. 100-wattaren har arrangerats sedan 1990 och belönar kommunikation som fungerar, det vill säga kommunikation som gett bevisad effekt. Totalt delades 25 priser ut i valörerna 100-, 75- och 50-watt.

Byråer med flest watt:

Åkestam Holst NoA 600W
NORD DDB Stockholm 425W
Garbergs 350W
Brand Union Stockholm 100W

Annonsörer med flest watt:

Apotek Hjärtat 325W
Ramboll 250W
McDonald’s Sverige 175W
AFRY, Barncancerfonden, Bregott, Pressbyrån, Vattenfall 100W

Här är alla vinnare i 100-wattaren 2020:

Företag
100-watt, Happy Commuter, Ramboll, Garbergs

Strategisk Design
100-watt, Sammanslagningen av ÅF och Pöyry, AFRY, Brand Union Stockholm
75-watt, Mentimeter – Visuell identitet, Mentimeter, Bold NoA
50-watt, Froosh – It’s Just Fruit, Froosh, Super Tuesday

100-fattaren
100-watt, Från Hjärtat, Apotek Hjärtat, Åkestam Holst
75-watt, Kommunikationskonceptet: Dear Condom, RFSU AB, Radon Creative

Konsument Singel
100-watt, Lussedräkten, Pressbyrån, Åkestam Holst NoA
75-watt, För Erica, McDonald’s Sverige, NORD DDB Stockholm
50-watt, Defy Damage Experiment, Joico, Yo Adrian

Employer Branding
100-watt, Happy Commuter, Ramboll, Garbergs

Samhällsansvar & Ideellt
100-watt, Barn och cancer hör inte ihop, Barncancerfonden, Garbergs
75-watt, Livsviktiga Snack, Suicide Zero, Åkestam Holst NoA
50-watt, A Hard Pill To Swallow, Apotek Hjärtat, Åkestam Holst

Konsument Multi
100-watt, Stora nog att göra skillnad 2019/2020, McDonald’s Sverige, NORD DDB Stockholm
75-watt, The No Show Room, Volkswagen, NORD DDB Stockholm
50-watt, Djuränklingar, Fonus, New Normal

Långsiktigt
100-watt, Bregottfabriken, Bregott, Åkestam Holst
75-watt, Från Hjärtat, Apotek Hjärtat, Åkestam Holst
50-watt, Tack för att ni tar hand om oss, KPA Pension, Bloomy Ideas

___________________________________________________________________________

När svenska folket tycker till och tycker om reklam, i samarbete med Kantar Sifo:

100-tyckaren
Vinnare 100-tyckaren spontan 2020, ICA
Vinnare 100-tyckaren hjälpt 2020, Systembolaget

___________________________________________________________________________

För mer information:

Ulrika Strallhofer
Projektledare event
08-545 252 30
[email protected]

Om 100-wattaren:

100-wattaren har arrangerats sedan 1990 och belönar kommunikation som gett bevisad effekt för uppdragsgivaren. 100-wattaren handlar om kommmunikationsinsatser som skapar påvisbart värde genom att påverka målgruppens beteende, och därmed uppdragsgivarens verksamhet, i önskad riktning. Läs gärna mer på 100wattaren.se.

Relaterade artiklar

Nya EU-regler för politisk reklam 

EU-kommissionen presenterade i slutet av 2021 ett förslag till nya regler för politisk reklam och förslaget har nu antagits av EU-parlamentet och rådet. Den slutligt förhandlade regeltexten har publicerats i EU:s officiella tidning…

Nu lanseras Effektsystemet för offentlig sektor

Sveriges Annonsörer lanserade i juni 2021 ”Effektsystemet” – en svensk branschstandard för hur marknadsförare ska redovisa effekterna av marknadsföring och i september 2023 lanserades Effektsystemet 2.0 med uppdateringar. Sedan lanseringen har över 2 500…

Stor granskning av influencer marketing inom EU – kritik riktas mot annonsering 

Hur använder ditt företag influencers? Har du koll på reglerna? I en nyligen gjord granskning inom EU framkommer att bara en av fem influencers redovisar att deras inlägg är reklam. Konsumentverket har tillsammans…

Digital Markets Act – Nyheter för marknadsförare 

Den 6 mars i år börjar Digital Markets Act (DMA) att gälla skarpt för de aktörer som beskrivs som grindvakter i regelverket och som EU-kommissionen utsåg under 2023. Reglerna träffar de största digitala…
Fler artiklar