Marknadsföringsrätt

Just utkommen och skriven av Sveriges Annonsörers jurister Niklas Briselius och Tobias Eltell tillsammans med advokaterna Maria Bruder och Johan Åberg.

Boken behandlar alltifrån traditionella marknadsföringsrättsliga frågor som vilseledande framställningar, aggressiv marknadsföring, jämförande reklam och gränsdragningen mellan marknadsföring och yttrandefrihet – till frågor om ansvar, utformning av förbud, bestämmande och utdömande av vite. Därutöver redogörs för speciallagstiftning med marknadsföringsrättslig anknytning. Bland sådan lagstiftning kan nämnas alkohollagen, läkemedelslagen, spellagen, samt lagen om avtalsvillkor i konsumentförhållanden. Boken innehåller rikligt med rättspraxis.

Även om boken i första hand vänder sig till jurister kan den med fördel även läsas och användas av marknadsavdelningen.

Sveriges Annonsörers medlemmar köper boken till 25 procents rabatt, dvs. 638 kr istället för 850 kr. Moms och frakt tillkommer.

Erbjudandet gäller t.o.m. den 31 maj. Kontakta Niklas Briselius eller Tobias Eltell och få rabattkoden samt länk till Norstedts Juridiks webbshop.

Niklas Briselius
[email protected]

Tobias Eltell
[email protected]

Relaterade artiklar

“Varningslistan för illegala sajter” – dessa bör annonsörer undvika

Illegala sajter tjänar miljontals kronor genom reklam från annonser. Det är pengar som går rätt ner i brottslingarnas fickor. Det är även viktigt att illegala sajter inte ges reklamutrymme och på så sätt…

Vi har släppt 6 nya mikrokurser på Campus Marketing Online – plattformen för dig som vill lära dig mer om marknadsföring som ger effekt

Utöver det som ingår i medlemskapet erbjuder vi mikrokurser via vår digitala utbildningsplattform Campus Marketing Online. Våra mikrokurser är avsedda för individuella självstudier och är 15–20 minuter långa. Nu har vi släppt 6…

Nyhet! Marknadsinsikter i poddversion

I samarbete med Bauer Media och Vi hörs! släpper vi vår första podd. Hör Carin Fredlund prata långsiktig varumärkesvård med Bauer Medias försäljningsdirektör Johnny Strömgren och konceptutvecklare Anki Berglund. En gång per kvartal…

Hur ser det ut med mångfald, inkludering, jämställdhet och psykisk ohälsa i marknad- och kommunikationsbranschen?

Nu genomförs den globala studien som undersöker mångfald och inkludering i marknad- och kommunikationsbranschen av The World Federation of Advertisers (WFA) och European Associations of Communication Agencies (EACA). Sveriges Annonsörer går tillsammans med SWEDMA, KOMM, Sveriges…
Fler artiklar