Marknadsföringsrätt

Just utkommen och skriven av Sveriges Annonsörers jurister Niklas Briselius och Tobias Eltell tillsammans med advokaterna Maria Bruder och Johan Åberg.

Boken behandlar alltifrån traditionella marknadsföringsrättsliga frågor som vilseledande framställningar, aggressiv marknadsföring, jämförande reklam och gränsdragningen mellan marknadsföring och yttrandefrihet – till frågor om ansvar, utformning av förbud, bestämmande och utdömande av vite. Därutöver redogörs för speciallagstiftning med marknadsföringsrättslig anknytning. Bland sådan lagstiftning kan nämnas alkohollagen, läkemedelslagen, spellagen, samt lagen om avtalsvillkor i konsumentförhållanden. Boken innehåller rikligt med rättspraxis.

Även om boken i första hand vänder sig till jurister kan den med fördel även läsas och användas av marknadsavdelningen.

Sveriges Annonsörers medlemmar köper boken till 25 procents rabatt, dvs. 638 kr istället för 850 kr. Moms och frakt tillkommer.

Erbjudandet gäller t.o.m. den 31 maj. Kontakta Niklas Briselius eller Tobias Eltell och få rabattkoden samt länk till Norstedts Juridiks webbshop.

Niklas Briselius
[email protected]

Tobias Eltell
[email protected]

Relaterade artiklar

Får konst visas i reklam?

Det är inte helt ovanligt att konstverk används i reklammaterial. Men hur får man som marknadsförare använda upphovsrättsligt skyddad konst i marknadsföring? Den frågan reder vi ut i denna artikel. Tillsammans med Konstnärernas…

CommToAct People lanserar tre guider för att stärka mångfald och psykisk hälsa inom kommunikationsbranschen

CommToAct People presenterar tre guider som syftar till att främja mångfald, inkluderande kommunikation och psykisk hälsa inom branschen. Två av guiderna som handlar om att stärka mångfalden i branschen lanserades i maj och nu…

EU – flygbolag kritiseras för Greenwashing 

Den 30 april gick EU-kommissionen ut med ett pressmeddelande om att man tillsammans med tillsynsmyndigheterna på konsumentområdet inom EU (”CPC-nätverket”), däribland Konsumentverket, kritiserat 20 flygbolag för användning av vilseledande miljöpåståenden.

Peter Knutsson ny reklamombudsman

Det blir Peter Knutsson, just nu departementsråd på Finansdepartementet, som axlar rollen som ny Reklamombudsman. Han jobbar nu som chef för enheten för offentlig upphandling och spelområdet, och har tidigare jobbat på Nyköpings kommun…
Fler artiklar