Marknadsföringsrätt

Just utkommen och skriven av Sveriges Annonsörers jurister Niklas Briselius och Tobias Eltell tillsammans med advokaterna Maria Bruder och Johan Åberg.

Boken behandlar alltifrån traditionella marknadsföringsrättsliga frågor som vilseledande framställningar, aggressiv marknadsföring, jämförande reklam och gränsdragningen mellan marknadsföring och yttrandefrihet – till frågor om ansvar, utformning av förbud, bestämmande och utdömande av vite. Därutöver redogörs för speciallagstiftning med marknadsföringsrättslig anknytning. Bland sådan lagstiftning kan nämnas alkohollagen, läkemedelslagen, spellagen, samt lagen om avtalsvillkor i konsumentförhållanden. Boken innehåller rikligt med rättspraxis.

Även om boken i första hand vänder sig till jurister kan den med fördel även läsas och användas av marknadsavdelningen.

Sveriges Annonsörers medlemmar köper boken till 25 procents rabatt, dvs. 638 kr istället för 850 kr. Moms och frakt tillkommer.

Erbjudandet gäller t.o.m. den 31 maj. Kontakta Niklas Briselius eller Tobias Eltell och få rabattkoden samt länk till Norstedts Juridiks webbshop.

Niklas Briselius
[email protected]

Tobias Eltell
[email protected]

Relaterade artiklar

Idag öppnar bidragsinlämningen till 100-wattaren 2023 – välkommen att tävla med din kommunikation som gett effekt!

Från och med idag går det att skicka in bidrag till 100-wattaren 2023, tävlingen som belönar kommunikationsinsatser med bevisad effekt. Tävlingsbidragen i 100-wattaren bidrar även till forskning för att fördjupa kunskapen om marknadsföring…

Lagom mix skapar bäst effekt: visar ny forskningsrapport

Sveriges Annonsörer och NoA Consultings genomför varje år en studie för att hitta gemensamma nämnare hos kampanjer som har skapat bäst effekt i Sverige och som visat detta genom att tävla i 100-wattaren.…

Vill du engagera dig i något av våra branschinitiativ?  

Vi öppnar nu upp för fler medlemmar att engagera sig i något av våra branschinitiativ inom Sveriges Annonsörer. Läs mer om initiativen, vad vi jobbar med och vem du ska kontakta om du…

Nu börjar Digital Services Act att gälla för de största plattformarna – ger användare bättre trygghet och transparens 

Från och med nu måste sjutton mycket stora plattformar som Facebook, Linkedin, Google Play, Youtube, med flera samt de två större sökmotorerna Bing och Google search uppfylla sina skyldigheter enligt DSA – Digital…
Fler artiklar