Pressmeddelande 27 januari 2021

Den 10 februari presenteras vinnarna i årets upplaga av 100-wattaren – tävlingen som belönar marknadsföring som ger effekt. Galan, som i år leds av Gry Forssell, kommer att livestreamas, vilket innebär att tävlingen för första gången öppnar upp för en bredare publik.

62 bidrag i tio olika kategorier är nominerade i årets upplaga av 100-wattaren, som är den 31:a i ordningen. Galan, som tidigare år hållits i Stockholms stadshus, har anpassats efter rådande situation till ett livestreamat och kostnadsfritt evenemang. Det innebär att 100-wattaren för första gången öppnar upp för en bredare publik och att alla, oavsett var i landet man befinner sig, kan följa tävlingen. Välkända radio- och tv-personligheten Gry Forssell är den som kommer att lotsa medverkande och tittare genom prisutdelningen.

– Det blir på många sätt en annorlunda gala, men kärnan är densamma. Vi ska hylla och belöna marknadsföring som skapar effekt och gör verklig skillnad, något som är viktigare än någonsin och en fråga som hela branschen måste samlas kring i ännu högre utsträckning, säger Hanna Riberdahl, vd för Sveriges Annonsörer, som står bakom tävlingen.

2020 lanserade Sveriges Annonsörer ett nytt, standardiserat tävlingsformulär för 100-wattaren, med syfte att förenkla för tävlande och jurymedlemmar samt fördjupa kunskapen om marknadsföring som ger effekt. Formuläret togs fram i samarbete med forskare och experter inom marknadsföring samt reklambyråer med lång tävlingserfarenhet.

Huvudpartner för 100-wattsgalan 2020 är TV4. Övriga partners är Bauer Media, Google och Marketing Clinic. Produktionspartners är Cision, Online Voices, Penetrace och PS Occasion.

Galan hålls den 10 februari kl. 14:00–16:00 och kan följas via 100wattaren.se och TV4 Play.

För ytterligare information om gala, jury och nominerade bidrag: 100wattaren.se

Boka din plats på galan här

Eventuella frågor besvaras av:

Ulrika Strallhofer
Projektledare event
0703-50 22 81
[email protected]

Om 100-wattaren:

100-wattaren har arrangerats sedan 1990 och belönar kommunikation som gett bevisad effekt för uppdragsgivaren. 100-wattaren handlar om kommmunikationsinsatser som skapar påvisbart värde genom att påverka målgruppens beteende, och därmed uppdragsgivarens verksamhet, i önskad riktning. Prisutdelningen 2020 sker den 10 februari 2021. Läs gärna mer på 100wattaren.se.

fotograf: Linus Hallsenius

Relaterade artiklar

Blomstrande svensk ekonomi under kreativ revolution

Det är 1950-talet i Sverige. Och trots det Kalla Kriget fortsätter svensk ekonomi att blomstra. I världen sker samtidigt en stor teknikutveckling som påverkar allt från kommunikation till konsumtion. 1951 lanseras exempelvis det…

Nu uppdateras ICC:s marknadsföringskod 

I dag den 19 september lanserar ICC den senaste utgåvan av ICC:s regler för reklam och marknadskommunikation som är näringslivets egna regelverk för etisk marknadsföring. Med uppdateringen följer ett stort antal nyheter som…

100-wattaren 2024 söker kommunikation som gett effekt – nu öppnar tävlingen

Från och med idag går det att skicka in bidrag till 100-wattaren 2024, tävlingen som belönar kommunikationsinsatser med bevisad effekt. Tävlingsbidragen i 100-wattaren bidrar även till forskning för att fördjupa kunskapen om marknadsföring…

Humor och premiumkänsla ger bäst effekt – visar ny rapport

Kreativ kommunikation driver effekt, men vilken typ av kreativt innehåll fungerar egentligen bäst? Sveriges Annonsörer och NoA Consulting har tillsammans studerat vilken typ av kommunikation som driver maximal effekt. Nu presenteras Kommunikation som…
Fler artiklar