Varför är Sveriges Annonsörer på plats på Cannes Lions? 

Som branschorganisation är vårt uppdrag att hjälpa svenska varumärken att navigera i en allt mer komplex och snabbföränderlig marknads- och kommunikationsvärld. Cannes Lions är inte bara en kreativ tävling – de senaste åren…
Varför är Sveriges Annonsörer på plats på Cannes Lions? 

Senaste nytt

Varför är Sveriges Annonsörer på plats på Cannes Lions? 

Som branschorganisation är vårt uppdrag att hjälpa svenska varumärken att navigera i en allt mer komplex och snabbföränderlig marknads- och kommunikationsvärld. Cannes Lions är inte bara en kreativ tävling – de senaste åren…

Google ger upp försöken att fasa ut tredjepartskakor  

Googles VP för initiativet Privacy Sandbox, Anthony Chavez, skriver i dagarna på deras webbsida att Google har tagit beslut om att inte fasa ut tredjepartkakor i Chrome. Vad vi förstår är detta inte…

Meta ger sig in i Principal Media 

Principal Media handlar om att mediebyråer ska kunna köpa annonser för olika priser för byrån och kund som man handlar medieutrymme för. Detta finns idag redan inbyggt i stor del av dagens programmatiska…

Ny pitchstandard för minskad stress och ökad effektivitet – både för byrå och kund

Inom ramen för branschinitiativet CommToAct/People presenterar nu Sveriges Mediebyråer, Komm och Sveriges Annonsörer en ny pitchstandard för upphandling av mediebyrå och kommunikationsbyråtjänster.

Meta får miljardböter av EU för ”Pay or OK”

I november 2023 införde Meta sin modell ”Pay or OK” vilket innebar att man som användare var tvungen att antingen betala för Metas tjänster Facebook och Instagram eller acceptera omfattande behandling av personuppgifter…
Fler Aktuellt

Utnyttja ditt medlemskap – det har aldrig varit viktigare

Jag har aldrig varit marknadschef under en global pandemi, och tänker varken påstå att jag vet hur det känns eller hur man bäst hanterar utmaningar i dessa exceptionellt annorlunda tider. Men jag hör…

”En överraskande stark återhämtning”

I fredags släppte IRM sin rapport om de svenska medieinvesteringarna under Q3 2020, och siffrorna pekar på en oväntat stark återhämtning för digitala medier efter vårens historiska ras. Sveriges Annonsörer bad IRM:s vd…

Inte längre tillåtet med överföringar av personuppgifter till USA

Efter EU-domstolens dom: inte längre tillåtet med överföringar av personuppgifter till USA med stöd av Privacy Shield.

Möt Google på EFFDay den 6 november!

Under rubriken “Decoding Decisions – making sense of the messy middle” delar Carl Wåreus, Head of Domestic Clients, Agencies & Partners, med sig av bolagets senaste research om komplicerade köpbeslutsprocesser och vad marknadsförare…

Juryns tips till årets tävlande i 100-wattaren

I vår intervjuserie med juryordförandena i årets 100-wattaren bad vi om tips och råd till de tävlande – och fick in mängder av smarta svar. Här kan du ta del av dem igen…

Kreativitet och affärsnytta – har det någonsin varit viktigare?

… är temat för KOMMs break out session på EFFDay den 6 november. Medverkar gör Linda Nilsson, vd för KOMM, Niklas Bondesson, forskare vid Stockholms Universitet och Head of Science på Evidence Strategy…

”Mitt starkaste minne är min otroliga besvikelse när vi inte vann”

Bidragsinlämningen i 100-wattaren 2020 stänger om bara två dagar, och våra jurymedlemmar väntar ivrigt på att få sätta igång sitt arbete. En av dem är Kristoffer Stenqvist, marknadschef på Kry och juryordförande i…

Sveriges Annonsörers breakout session på EFFDay handlar om balans

Effekt eller effektivitet? Varumärkesbyggande eller taktiskt? Räckvidd eller personalisering? Att hitta rätt balans är svårt. Samtidigt är det en förutsättning för att vi ska kunna öka effekten av våra marknadsinvesteringar.

”Att våga ta ställning är ett vinnande koncept”

Deadline för tävlingsbidragen till 100-wattaren 2020 kryper allt närmare och våra jurymedlemmar gör sig redo för det viktiga bedömningsarbetet. Anna Sandberg, Corporate Communication Manager på UNICEF, är juryordförande i kategorin ”Samhällsansvar och ideellt”.

”Nya tävlingsupplägget är det bästa som hänt sen skivat bröd!”

Bidragsinlämningen i 100-wattaren 2020 är i full gång och våra jurymedlemmar väntar ivrigt på att få utse den kommunikation som skapat bäst effekt. Vi har snackat med Tobias Clewemar, varumärkeschef på Telenor och…

Köp biljetter till EFFDay – tre inspirerande Keynote Speakers

Brinner du för att skapa effekt? Missa inte EFFDay den 6 november! Våra tre Keynote Speakers Nick Milne, Fran Cassidy och Sorin Patilinet kommer att dela med sig av mängder av insikter och…

”100-wattaren är navet i en kunskapsresa för hela branschen”

”Nu blir det mer fokus på verkliga resultat”

Bidragsinlämningen i 100-wattaren är i full gång och våra jurymedlemmar väntar ivrigt på att få utse den kommunikation som skapat bäst effekt under året. Vi har snackat med Marie Wedin, marknadsdirektör på Coop…

”Vinnaren ska inspirera andra till att våga vara modiga”

100-wattaren 2020 är öppen för bidragsinlämning och nedräkningen inför 100-wattaren 2020 är igång! vi har snackat med Canan Yasar, creative director för PR-byrån Obeya och juryordförande i kategorin ”100-fattaren". "Att jag jobbar med…

”Utgå från att ingen känner till din bransch, ditt företag eller din utmaning”

Bidragsinlämningen i 100-wattaren 2020 har öppnat och de 70 jurymedlemmarna väntar ivrigt på att få utse den kommunikation som skapat bäst effekt under året. Vi har snackat med Per Carleö, marknadsdirektör på Volvo…

”Ett viktigt steg mot tryggare annonsmiljöer”

Häromveckan skrev Facebook, YouTube and Twitter på ett historiskt avtal med WFA med målsättningen att skapa tryggare annonsmiljöer. Tillsammans med annonsörer och byråer ska plattformarna ta fram gemensamma, globala riktlinjer för filtrering och…

Sveriges Annonsörer breddar byråvalsrådgivningen

Kommunikationsbehovet hos Sveriges Annonsörers medlemmar är under ständig utveckling. Med hänsyn till att kommunikationsbranschen är i stor förändring och branschglidningen är ett faktum har vi sett ett behov av att bredda vårt erbjudande…

Här är juryn som ska kora årets mest effektskapande kommunikation

I dag, den 16 september, öppnar nya 100-wattaren 2020 för inlämning av tävlingsbidrag. I samband med öppnandet offentliggörs också årets jury som består av 70 branschexperter från annonsörer, reklambyråer, mediebyråer och undersökningsföretag. Tillsammans…