Ny medlem intervju Adlibris

Varmt välkommen Adlibris och CMO Sofia Söderqvist, ny medlem i Sveriges Annonsörer!

Varför valde ni att bli medlem?

Vi är en stor marknadsavdelning med alla kompetenser inhouse, och medlemskapet i Sveriges Annonsörer är ett bra och enkelt sätt för oss att höja kunskapen och få inspiration för alla våra medarbetare.”

Vad hoppas ni få ut av medlemskapet?

“Inspiration, kunskap och att kunna ta del av den specialistkompetens som ingår i medlemskapet, som juridisk rådgivning. Eftersom vi jobbar inhouse med allt från reklamproduktion till online-marknadsföring och PR finns det dessutom flera forum som är relevanta för oss att delta i, exempelvis Effektnätverket. Jag hoppas att vi ska bli en aktiv medlem!”

Är det någon speciell fråga som känns extra viktig att vi driver?

Effektfrågan! Som e-handlare är det viktigt att kunna balansera sina marknadsinsatser på rätt sätt, och hitta den bästa effekten oavsett om man lägger tyngdpunkten på det varumärkesbyggande eller konverteringsdrivande. E-handeln är generellt sett en lågmarginalaffär, så effektfrågan är otroligt viktig för oss.”

Hur kommer du att använda medlemskapet i din egen roll som marknadschef?

“Jag kommer främst att använda det genom att delta i seminarier som ger mig möjlighet att fördjupa mig inom vissa områden. Jag ser också som mitt uppdrag att få våra medarbetare att verkligen nyttja medlemskapet på bästa sätt.”

Vad ser du mest fram emot inför marknadsåret 2021?

“Jag ser fram emot att implementera vår nya strategi som innebär att vi vill ta position som “home of books”. Strategin bygger på att vi ska bli störst i Norden med visionen att kunna inspirera till fler läsupplevelser. Allt talar för att den fysiska boken står inför en renässans, och i spåren av corona ser vi dessutom att allt fler människor väljer att köpa böcker på nätet”.

SNABBFAKTA Adlibris:

• Sveriges största bokhandel och bland de största e-handelsföretagen i Norden.
• Ägs av Bonnier AB.
• Utöver böcker säljer Adlibris garn, leksaker, pyssel och kontorsmaterial.
• Adlibris driver även sajterna Odla.nu och Discshop och
• Antalet anställda är cirka 500.
• 2019 omsatte Adlibrisgruppen 2,2 miljarder kr.

Läs mer om medlemskapet här

Relaterade artiklar

Verksamhetsberättelse 2024

2024 blev året då vi inte bara firade 100 år som organisation – utan också året då vi med kraft tog nästa steg mot en starkare, smartare och mer hållbar marknadsföringsbransch. I en…

Vi lanserar ny rådgivningstjänst!

Vi är stolta över att kunna presentera vår nya rådgivningstjänst som erbjuder medlemmar skräddarsydda upplägg i samarbete med några av branschens främsta experter. ​Som medlem i Sveriges Annonsörer är du aldrig ensam med…

Kunskap, insikter och en utmärkelse från Global Marketer Week 2025

Sveriges Annonsörer deltog i WFAs Global Marketer Week 2025 i Bryssel – en intensiv, inspirerande och lärorik vecka där vi har tagit del av de senaste insikterna, trenderna och utmaningarna inom marknadsföring.

Vad är lagen om digital tillgänglighet och vem måste följa den? 

Från och med den 28 juni 2025 gäller den så kallade tillgänglighetslagen i Sverige. Lagen som bygger på ett EU-direktiv syftar till att alla konsumenter, inklusive personer med synnedsättningar eller andra typer av…
Fler artiklar