Ny medlem intervju Adlibris

Varmt välkommen Adlibris och CMO Sofia Söderqvist, ny medlem i Sveriges Annonsörer!

Varför valde ni att bli medlem?

Vi är en stor marknadsavdelning med alla kompetenser inhouse, och medlemskapet i Sveriges Annonsörer är ett bra och enkelt sätt för oss att höja kunskapen och få inspiration för alla våra medarbetare.”

Vad hoppas ni få ut av medlemskapet?

“Inspiration, kunskap och att kunna ta del av den specialistkompetens som ingår i medlemskapet, som juridisk rådgivning. Eftersom vi jobbar inhouse med allt från reklamproduktion till online-marknadsföring och PR finns det dessutom flera forum som är relevanta för oss att delta i, exempelvis Effektnätverket. Jag hoppas att vi ska bli en aktiv medlem!”

Är det någon speciell fråga som känns extra viktig att vi driver?

Effektfrågan! Som e-handlare är det viktigt att kunna balansera sina marknadsinsatser på rätt sätt, och hitta den bästa effekten oavsett om man lägger tyngdpunkten på det varumärkesbyggande eller konverteringsdrivande. E-handeln är generellt sett en lågmarginalaffär, så effektfrågan är otroligt viktig för oss.”

Hur kommer du att använda medlemskapet i din egen roll som marknadschef?

“Jag kommer främst att använda det genom att delta i seminarier som ger mig möjlighet att fördjupa mig inom vissa områden. Jag ser också som mitt uppdrag att få våra medarbetare att verkligen nyttja medlemskapet på bästa sätt.”

Vad ser du mest fram emot inför marknadsåret 2021?

“Jag ser fram emot att implementera vår nya strategi som innebär att vi vill ta position som “home of books”. Strategin bygger på att vi ska bli störst i Norden med visionen att kunna inspirera till fler läsupplevelser. Allt talar för att den fysiska boken står inför en renässans, och i spåren av corona ser vi dessutom att allt fler människor väljer att köpa böcker på nätet”.

SNABBFAKTA Adlibris:

• Sveriges största bokhandel och bland de största e-handelsföretagen i Norden.
• Ägs av Bonnier AB.
• Utöver böcker säljer Adlibris garn, leksaker, pyssel och kontorsmaterial.
• Adlibris driver även sajterna Odla.nu och Discshop och
• Antalet anställda är cirka 500.
• 2019 omsatte Adlibrisgruppen 2,2 miljarder kr.

Läs mer om medlemskapet här

Relaterade artiklar

Idag öppnar bidragsinlämningen till 100-wattaren 2023 – välkommen att tävla med din kommunikation som gett effekt!

Från och med idag går det att skicka in bidrag till 100-wattaren 2023, tävlingen som belönar kommunikationsinsatser med bevisad effekt. Tävlingsbidragen i 100-wattaren bidrar även till forskning för att fördjupa kunskapen om marknadsföring…

Lagom mix skapar bäst effekt: visar ny forskningsrapport

Sveriges Annonsörer och NoA Consultings genomför varje år en studie för att hitta gemensamma nämnare hos kampanjer som har skapat bäst effekt i Sverige och som visat detta genom att tävla i 100-wattaren.…

Vill du engagera dig i något av våra branschinitiativ?  

Vi öppnar nu upp för fler medlemmar att engagera sig i något av våra branschinitiativ inom Sveriges Annonsörer. Läs mer om initiativen, vad vi jobbar med och vem du ska kontakta om du…

Nu börjar Digital Services Act att gälla för de största plattformarna – ger användare bättre trygghet och transparens 

Från och med nu måste sjutton mycket stora plattformar som Facebook, Linkedin, Google Play, Youtube, med flera samt de två större sökmotorerna Bing och Google search uppfylla sina skyldigheter enligt DSA – Digital…
Fler artiklar