Jag har aldrig varit marknadschef under en global pandemi, och tänker varken påstå att jag vet hur det känns eller hur man bäst hanterar utmaningar i dessa exceptionellt annorlunda tider. Men jag hör och ser på nära håll hur ni resonerar och agerar. En del av er kämpar för överlevnad, andra har utmaningar i att ställa om till digitalt tillräckligt snabbt, medan några förundras över att verksamheten går bättre än någonsin.

Men oavsett utgångsläge har vi marknadsförare fortfarande en gemensam utmaning. Vi behöver kunna visa effekten av våra marknadsinvesteringar, både på kort och lång sikt. Jag vet att det för många just nu pågår tuffa förhandlingar och översyn av budgetar och satsningar, och att argumentera för marknadsföringens bidrag till långsiktig tillväxt och lönsamhet är kanske svårare än någonsin. Som vd för vår gemensamma intresseorganisation lovar jag att vi ska göra vad vi kan för att hjälpa till.

Samtidigt som pandemin härjar befinner vi oss i ett stort paradigmskifte. Spelplanen för marknadsföringen har förändrats i grunden. Kanalerna, verktygen och arbetssätten blir allt fler. Reklamtröttheten ökar, samtidigt som effekten av våra marknadsinvesteringar minskar. Branschen – både i Sverige och globalt – är i skriande behov av ordning och reda. Vi behöver nya och anpassade riktlinjer, regelverk och standarder. Vi behöver ny kompetens och kunskap. Vi måste öka transparensen och tydliggöra den etiska kompassen för hur våra investeringar påverkar konsumenter och samhället.

Ja, det är stora utmaningar och behov som behöver tillgodoses, och tro mig, detta kommer att bli ännu mer angeläget i spåren efter pandemin. På Sveriges Annonsörer jobbar vi just nu hårt med de stora branschgemensamma frågorna.

I kristider behöver vi som marknadsförare också rusta oss för framtiden. För krisen tar så småningom slut, och det är då vi får kvittot på hur vi agerade och investerade medan den pågick. Därför vill jag påminna er som är medlemmar i Sveriges Annonsörer att ni har tillgång till mängder av kompetensutveckling, ett ovärderligt nätverk att bolla med, praktiska verktyg och guider, och inte minst oberoende juridisk rådgivning i marknadsrättsfrågor. Passa på och använd detta! Är det någon gång din organisation ska vara medlem i Sveriges Annonsörer – och, framför allt, utnyttja medlemskapet fullt ut – så är det nu!

/Hanna Riberdahl

vd Sveriges Annonsörer
[email protected]

Blogg Hanna Riberdahl
Relaterade artiklar

Influencer-profiler tar ställning mot orealistiska skönhetsideal – slutar retuschera

Inom ramen för initiativet Riktlinjer för Positiv Påverkan har några av Sveriges största influencer-profiler gemensamt arbetat fram riktlinjer för att motverka orealistiska skönhetsideal och kroppshets. Syftet är att minska de negativa effekterna av…

Fame-kampanjer är ett vinnande koncept: det visar ny forskningsrapport

Sveriges Annonsörer och NoA Consulting har tillsammans studerat vilken typ av kommunikation som driver maximal effekt. I en delrapport presenterades insikter som pekade på att kreativitet har flera positiva effekter på kampanjer. Nu…

”Du får konkreta verktyg för bättre varumärkesarbete av en av Sveriges främsta inom området”

Intervju med Carmen Wargborn, Brand and Content Manager Sweden på Ramboll, som gick Campus program Varumärkesstrategi med Erik Modig hösten 2022.

Branschen går samman – nu lanseras GARM Nordic 

För första gången går annonsörer, intresseorganisationer, medieföretag och representanter från de största digitala plattformarna i Norden samman i en kraftsamling mot skadligt och hatiskt innehåll och tryggare annonsköp på digitala plattformar. Sverige är först…
Fler artiklar