Jag har aldrig varit marknadschef under en global pandemi, och tänker varken påstå att jag vet hur det känns eller hur man bäst hanterar utmaningar i dessa exceptionellt annorlunda tider. Men jag hör och ser på nära håll hur ni resonerar och agerar. En del av er kämpar för överlevnad, andra har utmaningar i att ställa om till digitalt tillräckligt snabbt, medan några förundras över att verksamheten går bättre än någonsin.

Men oavsett utgångsläge har vi marknadsförare fortfarande en gemensam utmaning. Vi behöver kunna visa effekten av våra marknadsinvesteringar, både på kort och lång sikt. Jag vet att det för många just nu pågår tuffa förhandlingar och översyn av budgetar och satsningar, och att argumentera för marknadsföringens bidrag till långsiktig tillväxt och lönsamhet är kanske svårare än någonsin. Som vd för vår gemensamma intresseorganisation lovar jag att vi ska göra vad vi kan för att hjälpa till.

Samtidigt som pandemin härjar befinner vi oss i ett stort paradigmskifte. Spelplanen för marknadsföringen har förändrats i grunden. Kanalerna, verktygen och arbetssätten blir allt fler. Reklamtröttheten ökar, samtidigt som effekten av våra marknadsinvesteringar minskar. Branschen – både i Sverige och globalt – är i skriande behov av ordning och reda. Vi behöver nya och anpassade riktlinjer, regelverk och standarder. Vi behöver ny kompetens och kunskap. Vi måste öka transparensen och tydliggöra den etiska kompassen för hur våra investeringar påverkar konsumenter och samhället.

Ja, det är stora utmaningar och behov som behöver tillgodoses, och tro mig, detta kommer att bli ännu mer angeläget i spåren efter pandemin. På Sveriges Annonsörer jobbar vi just nu hårt med de stora branschgemensamma frågorna.

I kristider behöver vi som marknadsförare också rusta oss för framtiden. För krisen tar så småningom slut, och det är då vi får kvittot på hur vi agerade och investerade medan den pågick. Därför vill jag påminna er som är medlemmar i Sveriges Annonsörer att ni har tillgång till mängder av kompetensutveckling, ett ovärderligt nätverk att bolla med, praktiska verktyg och guider, och inte minst oberoende juridisk rådgivning i marknadsrättsfrågor. Passa på och använd detta! Är det någon gång din organisation ska vara medlem i Sveriges Annonsörer – och, framför allt, utnyttja medlemskapet fullt ut – så är det nu!

/Hanna Riberdahl

vd Sveriges Annonsörer
[email protected]

Blogg Hanna Riberdahl
Relaterade artiklar

Stor granskning av influencer marketing inom EU – kritik riktas mot annonsering 

Hur använder ditt företag influencers? Har du koll på reglerna? I en nyligen gjord granskning inom EU framkommer att bara en av fem influencers redovisar att deras inlägg är reklam. Konsumentverket har tillsammans…

Digital Markets Act – Nyheter för marknadsförare 

Den 6 mars i år börjar Digital Markets Act (DMA) att gälla skarpt för de aktörer som beskrivs som grindvakter i regelverket och som EU-kommissionen utsåg under 2023. Reglerna träffar de största digitala…

Empowering consumers for the green transition – nya regler för miljöpåståenden antagna av parlamentet och rådet

Direktivet Empowering consumers for the green transition antogs idag den 20 februari 2024 av Europeiska rådet och har därmed antagits av såväl rådet som EU-parlamentet. Det nya direktivet introducerar en rad nya regler,…

Kommunikation som skapat effekt – här är vinnarna i 100-wattaren 2023

Under torsdagen den 8 februari korades vinnarna i 100-wattaren 2023 vid en festfylld kväll i Stockholms stadshus. Kvällen leddes av Kristian Luuk och Daniel Hallberg och bjöd på underhållning av Isaac and The Soul…
Fler artiklar