2021 börjar med en utveckling av vårt fördjupande verktyg Marknadsinsikter. En gång i månaden publicerar vi nu nya intressanta och utvecklande artiklar med kurerat innehåll från vår skribent Carin Fredlund. Nyhet för i år är Månadens case där Carin fördjupar sig i ett intressant case varje månad. Du kan även läsa Marknadsinsikter i vår medlemsapp som finns där appar finns.

Månadens Case: Volvo – A Million More

För Volvo är ”Människan i Centrum” och ”Säkerhet” centrala kärnvärden. Deras kommunikation har byggt på detta i många år. I den senaste kampanjen är också några av de människor det handlar om med.
Be någon beskriva Volvo med ett ord och de flesta svarar ”säkerhet”. Det har varit Volvos främsta kärnvärde i decennier. Få varumärken, alla kategorier, har ett så tydligt och starkt förankrat varumärkeslöfte.

Det bygger på ett långsiktigt och konsekvent arbete för att ta äganderätten till just ”säkerhet”. Ofta har det varit fokus för kommunikationen, men inte alltid.

För ungefär ett halv decennium sedan beslutade exempelvis Volvo att arbeta mer emotionellt i sin kommunikation.

Läs caset här

Här hittar du alla Marknadsinsikter

Relaterade artiklar

Sveriges Annonsörer vinner internationellt pris på WFA President Award för Campus Marketing

Sveriges Annonsörer har återigen fått internationell erkännande genom att vinna det prestigefyllda WFA President Award för sitt banbrytande kunskapsprogram, Campus Marketing. Prisutdelningen ägde rum igår kväll och lyfter fram det betydande arbete som…

Siffrorna som visar att reklam är lönsamt

141 varumärken i 14 kategorier. Drygt 20 miljarder kronor i mediainvesteringar över tre år. 10 olika huvudmedier. 5 olika konsultgrupper. Det är svårt att inte bli imponerad av dataunderlaget som ligger till grund…

Välkommen på vårt årsmöte den 22 maj

Sveriges Annonsörer kallar till årsmöte. Missa inte möjligheten att som medlem göra din röst hörd. Årsmötet är exklusivt för dig som medlem i Sveriges Annonsörer.

Green Claims direktivet – uppdatering från lagstiftningsprocessen

Vi har tidigare rapporterat om den föreslagna nya EU-lagen – Green claims direktivet. Eftersom det snarare är regel än undantag att ett ursprungligt förslag ändras innan det klubbas igenom som slutgiltigt tar denna…
Fler artiklar