2021 börjar med en utveckling av vårt fördjupande verktyg Marknadsinsikter. En gång i månaden publicerar vi nu nya intressanta och utvecklande artiklar med kurerat innehåll från vår skribent Carin Fredlund. Nyhet för i år är Månadens case där Carin fördjupar sig i ett intressant case varje månad. Du kan även läsa Marknadsinsikter i vår medlemsapp som finns där appar finns.

Månadens Case: Volvo – A Million More

För Volvo är ”Människan i Centrum” och ”Säkerhet” centrala kärnvärden. Deras kommunikation har byggt på detta i många år. I den senaste kampanjen är också några av de människor det handlar om med.
Be någon beskriva Volvo med ett ord och de flesta svarar ”säkerhet”. Det har varit Volvos främsta kärnvärde i decennier. Få varumärken, alla kategorier, har ett så tydligt och starkt förankrat varumärkeslöfte.

Det bygger på ett långsiktigt och konsekvent arbete för att ta äganderätten till just ”säkerhet”. Ofta har det varit fokus för kommunikationen, men inte alltid.

För ungefär ett halv decennium sedan beslutade exempelvis Volvo att arbeta mer emotionellt i sin kommunikation.

Läs caset här

Här hittar du alla Marknadsinsikter

Relaterade artiklar

Influencer marketing – ny vägledning från EU, ny tuff dom och skatteregler 

Influencer marketing är ett område högt upp på agendan för EU-kommissionen. Bland annat genomför kommissionen i samarbete med de nationella tillsynsmyndigheterna nu en granskning över hur influencers inom unionen sköter sig på sociala…

Black Friday närmar sig – Konsumentverket granskar prismarknadsföring

Konsumentverket gick idag ut med ett pressmeddelande om att man under oktober och november genomför en så kallad sweep där flera företags prisinformation kommer att granskas för att se om prisnedsättningsregeln i prisinformationslagen…

Möt årets 100-wattsjury – tävlingen är öppen

Idag presenterar vi juryn för 100-wattaren 2023. Tävlingen är öppen för bidragsinlämning, sista dag att tävla är 25 oktober. 100-wattaren har sedan 1990 belönat kommunikation som gett bevisad effekt.

Uppföljning av rätt KPI:er är viktigt för ökad effekt – nu uppdaterar Sveriges Annonsörer Effektsystemet och lanserar 2.0!

Nu lanseras Effektsystemet 2.0 en uppdaterad version av utvalda nyckeltal för hur vi definierar och mäter effekt, samt rekommendationer kring hur de kan användas i praktiken. Att tydligt kunna visa effekten av kommunikation…
Fler artiklar