Kommunikationsstrategi

Företagsutbildning inom marknadsföring

Välj innehåll utifrån hur ni vill paketera er utbildning:

  • Lärarledd utbildning på plats – 3 halvdagar
  • Digitala mikrokurser kopplat till temat
  • Utvalda webinar via Sveriges Annonsörer
  • Rekommenderade artiklar i Sveriges Annonsörer Marknadsinsikter
  • Digital certifiering

För vem?

För dig som planerat och genomfört marknadskommunikation och vill finslipa ditt strategiska tänk och verktyg. I utbildningen går vi igenom vikten av en resultatfokuserad marknadskommunikationsplan och hur vi ska göra avvägningar mellan strategisk och taktisk kommunikation.

Du får en djupare förståelse för hur kunder påverkas av kommunikation samt hur detta omsätts i praktiskt arbete. Utbildningen fungerar bra både för B2C och B2B.

Du får även jobba konkret med er marknadskommunikationsplan och diskutera denna med kursledare Erik Modig och få feedback från gruppen.

Om utbildningen:

Allt handlar om att få ut så mycket effekt som möjligt. Idag är det en utmaning att inte fastna helt i det taktiska med konverteringsfokus. I utbildningen lyfter vi blicken och ser hur vi kan resonera kring vår balans mellan kommunikation som ska driva försäljning på kort och lång sikt. Vi går igenom vad resultat från Binet & Fields om fördelning på 60/40% betyder och om det verkligen gäller för dig. När ska ni överinvestera i säljdrivande eller varumärkesbyggande.

Vi går även in på balansen mellan always on och tillfälliga kampanjer och hur man ska planera för att lyckas bygga effekten av er marknadskommuniktion både när det kommer till impact samt stadig ökning av er basförsäljning.

Vi går även in på vilka olika strategiska delar ni behöver ha på plats i form av varumärkesstrategi och kommunikationskoncept för att kunna hålla fokus och få ut så mycket som möjligt av er kommunikation.

Utbildningen går också in på myter och sanningar om kommunikation som idag råder. Vi tar död på myten att man bara ska visa loggan sist samtidigt som vi gräver djupare i sanningen om vad som krävs av vår kommunikation om vi ska förmedla vårt värde på 2-3 sekunder.

Det här tar du med dig:

Du kommer att känna dig ännu bättre rustad för att fatta beslut och argumentera kring följande utmaningar:

– hur utvärdera och felsöka er existerande kommunikation

– skapa konkret åtgärdsplan för att öka effekt av era kommande investeringar

– hur balansera mellan kort och lång sikt

– hur synka ihop datadrivet, värderings/syftesdrivet så att det skapar synergier

– verktyg för att bedöma mediabudget

Du får kompetens att diskutera alla olika mätpunkter ni har idag och redovisa vilka som är viktiga och vad ni kan göra för att påverka dem.

Erik Modig

Föreläsare: Erik Modig

Forskare, författare och föreläsare samt rådgivare åt flertalet företag. Erik har många års erfarenhet av att jobba med globala varumärken och deras marknadsföring. Hans senaste bok Bang for the Buck vann priset årets marknadsföringsbok. Han är forskare vid institutionen för marknadsföring och strategi på Handelshögskolan i Stockholm. Hans forskning fokuserar på hur vår kunskap om kundpsykologi kan öka effektiviteten av företags marknadsföringsstrategi samt marknadsaktiviteter.

Läs mer om övriga teman:

Sagt om utbildningen:

”Jag sökte en partner som kunde säkra hög kvalitet och som samtidigt redan hade lagt en grund i ett upplägg som både kunde ge bredd och spets inom olika områden. Sveriges Annonsörer hade allt det!” säger Gina Azaric, marknadschef på Telia, om deras val att använda Campus Marketing för sin kompetenssatsning på marknadsavdelningen. 
 
”Vi har fått ett otroligt positivt gensvar och intresse. Framför allt att det är så hög kvalitativ nivå på utbildningen och att man känner att vi verkligen satsar på våra talanger.”  – Gina Azaric, Marknadschef Telia

Är du och ditt team intresserade utbildningskonceptet?

Kontakta vår projektledare för Campus Marketing Jenny Lager för bokning, pris och mer information.