Marknadsföringens effekt

Företagsutbildning inom marknadsföring

Välj innehåll utifrån hur ni vill paketera er utbildning:

  • Lärarledd utbildning på plats – 3 halvdagar
  • Digitala mikrokurser kopplat till temat
  • Utvalda webinar via Sveriges Annonsörer
  • Rekommenderade artiklar i Sveriges Annonsörer Marknadsinsikter
  • Digital certifiering

För vem?

Den här utbildningen vänder sig till dig som:

  • Är marknadschef eller kommunikationsansvarig och vill få en djupare förståelse för nyckeltal och metoder för att mäta marknadsföringseffekter
  • Är ansvarig specialist eller projektledare inom marknadsföring och vill utveckla din kompetens om mätning och effekter för att få ett bredare perspektiv och kunna ta ett större ansvar
  • Ansvarar för att mäta era marknadsföringseffekter, t.ex. kampanjmätningar, varumärkestracking eller kundnöjdhet, och vill bli kunna sätta dessa i ett större sammanhang.

Om utbildningen:

Frågan om marknadsföringens effekter, d.v.s. hur man som marknadsförare visar värdet av den marknadskommunikation man ansvarar för, är den största utmaningen för en marknadsavdelning enligt Sveriges Annonsörers medlemmar. Att förstå hur man bör tänka och prioritera när man ska mäta, följa upp och analysera effekterna av marknadsföringen blir därför en allt viktigare fråga för alla marknadsförare. Utbildningen hjälper dig skapa bättre förutsättningar för att sätta mål för marknadskommunikationen, utvärdera insatserna och visa nyttan som marknadsföring skapar – och därmed också stöd för att argumentera för marknadsbudgetens storlek och innehåll.

  • Utveckla din verktygslåda inom effektmätning och redovisning så att det blir lättare att prioritera vad som bör mätas, och på vilket sätt, för att utvärdera marknadsföringsinsatserna med relevanta KPI:er.
  • Hjälpa dig att sätta relevanta mål för marknadsföringen och att relatera dessa till verksamhetens övergripande mål och ekonomiska nyckeltal.
  • Ge dig underlag för att skapa ökad förståelse i företaget för hur marknadsföring bidrar till företagets utveckling och lönsammare försäljning, och vilka resurser som behövs för detta.

Det här tar du med dig:

Utbildningen kommer att ge dig en grundlig genomgång av både strategiska och taktiska effektfrågor och visa vilka olika nyckeltal och mätningar som bör användas i olika sammanhang.

Utbildningen innehåller en blandning av såväl övergripande marknadsstrategiska prioriteringar som operativa råd, verktyg, metoder och praktisk hantering.

Utbildningen omfattar följande block:

1. Introduktion till effekt och genomgång av prioriterade nyckeltal

2. Effektmätning i praktiken

3. Effektmått och företagsledningen

Föreläsare: Mats Rönne

Mats Rönne – senior rådgivare inom marknadsföring och kommunikation. Mats är Sveriges Annonsörers effektexpert och har över 30 års erfarenhet i branschen, bl.a. som global varumärkeschef på både Ericsson och Electrolux, marknadschef på Skanskas bostadsenhet och den digitala lästjänsten Readly och som medgrundare av 100-wattaren.

Läs mer om övriga teman:

Sagt om utbildningen:

”Jag sökte en partner som kunde säkra hög kvalitet och som samtidigt redan hade lagt en grund i ett upplägg som både kunde ge bredd och spets inom olika områden. Sveriges Annonsörer hade allt det!” säger Gina Azaric, marknadschef på Telia, om deras val att använda Campus Marketing för sin kompetenssatsning på marknadsavdelningen. 
 
”Vi har fått ett otroligt positivt gensvar och intresse. Framför allt att det är så hög kvalitativ nivå på utbildningen och att man känner att vi verkligen satsar på våra talanger.”  – Gina Azaric, Marknadschef Telia

Är du och ditt team intresserade utbildningskonceptet?

Kontakta vår projektledare för Campus Marketing Jenny Lager för bokning, pris och mer information.