Varumärkesstrategi

Företagsutbildning inom marknadsföring

Välj innehåll utifrån hur ni vill paketera er utbildning:

  • Lärarledd utbildning på plats – 3 halvdagar
  • Digitala mikrokurser kopplat till temat
  • Utvalda webinar via Sveriges Annonsörer
  • Rekommenderade artiklar i Sveriges Annonsörer Marknadsinsikter
  • Digital certifiering

För vem?

Utbildningen är för dig som både har jobbat länge med varumärken och som vill ha en brush-up eller du som är ny som ansvarig för er varumärkesstrategi. Kursen är för dig:

– som befinner dig i, eller vill lära dig mer inför, en varumärkesprocess.

– som känner behov av att uppdatera ditt företags varumärkesstrategi

– vill förbättra din förmåga att argumentera för varumärkessatsningar mot ledning

– som vill kunna utvärdera er byrås arbete bättre

– som vill veta hur ni på bästa sätt kan länka samman varumärke och sälj

Kursen passar både för dig inom B2B och B2C.

Om utbildningen:

Globaliseringen gör att ett starkt varumärke blir viktigare än någonsin för att försvara er marginal. Digitaliseringen gör att ett varumärke idag måste kunna förmedlas till kund på ca 2-3 sekunder. Samtidigt ställer ökat krav på accountability, att satsningar på varumärke måste underbyggas tydligare och mer faktabaserat på ledning.

Kursen rustar er för dessa tre utmaningar, både med praktiska exempel och senaste forskning och studier på området. Kursledare är Erik Modig, forskare och författare som ses som en av Sveriges främsta experter på marknadsföring.

Senaste åren har det hänt mycket som påverkar våra val inom varumärkesstrategi. Digitalisering och globalisering har lett till en extrem ökning i konkurrensen om både kundernas uppmärksamhet och deras plånbok. Därmed måste varumärkesstrategin vara tydlig och fokuserad så att vi inte glöms bort eller faller ner i en otydlighet som inte bidrar till påverkan på kundernas beslut. Frågorna är många:

  • När ska vi öka investeringar i varumärke?
  • När ska vi minska investeringar i varumärke?
  • Vad är en optimal balans i investeringar på lång och kort sikt?
  • Vad kännetecknar en bra varumärkesstrategi?
  • Behöver vi ett varumärkessyfte?
  • Om Binet & Fields har rätt eller fel om mediabudget, vad betyder det för oss?
  • Om Byron Sharp har rätt eller fel om varumärkesstrategi, vad betyder det för oss?
  • Hur argumenterar jag för en varumärkessatsning på ett effektivt sätt?
  • Hur argumenterar jag för en varumärkessatsning på rätt sätt?
  • Hur skapar jag en varumärkesstrategi som driver tillväxt?

Det här tar du med dig:

Du får kunskap om alla de olika beståndsdelar som bör finnas inom en varumärkesstrategi samt vad som kännetecknar bra sådana:

– varumärkesposition & personlighet

– varumärkesidentitet & plattform

– varumärkesupplevelse

– varumärkessyfte

– varumärkeslöfte & värdeerbjudande

Utöver förmågan att skapa varumärkesstrategin får du även förmågan att diskutera varumärkesinvesteringar med både samarbetspartners samt ledning.

Erik Modig

Föreläsare: Erik Modig

Forskare, författare och föreläsare samt rådgivare åt flertalet företag. Erik har många års erfarenhet av att jobba med globala varumärken och deras marknadsföring. Hans senaste bok Bang for the Buck vann priset årets marknadsföringsbok. Han är forskare vid institutionen för marknadsföring och strategi på Handelshögskolan i Stockholm. Hans forskning fokuserar på hur vår kunskap om kundpsykologi kan öka effektiviteten av företags marknadsföringsstrategi samt marknadsaktiviteter.

Läs mer om övriga teman:

Sagt om utbildningen:

”Jag sökte en partner som kunde säkra hög kvalitet och som samtidigt redan hade lagt en grund i ett upplägg som både kunde ge bredd och spets inom olika områden. Sveriges Annonsörer hade allt det!” säger Gina Azaric, marknadschef på Telia, om deras val att använda Campus Marketing för sin kompetenssatsning på marknadsavdelningen. 
 
”Vi har fått ett otroligt positivt gensvar och intresse. Framför allt att det är så hög kvalitativ nivå på utbildningen och att man känner att vi verkligen satsar på våra talanger.”  – Gina Azaric, Marknadschef Telia

Är du och ditt team intresserade utbildningskonceptet?

Kontakta vår projektledare för Campus Marketing Jenny Lager för bokning, pris och mer information.