Sveriges Annonsörer har yttrat sig över EU-kommissionens förslag till direktiv om verifiering och kommunikation om uttryckliga miljöpåståenden.

Ambitionen med förslaget är bland annat att det ska bli lättare för konsumenter att göra bättre miljömässiga val för att detta ska kunna driva på den gröna omställningen. Den ambitionen är något som vi ställer oss bakom liksom vissa delar av förslaget som rör förhandsgranskning av miljömärkningssystem. Men det föreslås även ett förhandsgranskningsförfarande av uttryckliga miljöpåståenden av oberoende så kallade kontrollörer som vi befarar kan bli såväl kostsamt, komplicerat och tidskrävande. Vi är därför oroliga för att förslaget blir kontraproduktivt och snarare leder till så kallad green hush – det vill säga att annonsörer exempelvis inte vågar marknadsföra och prata om produkter som de utvecklat och som är bättre för miljön.

Relaterade artiklar

Podd: Vi hörs! inspireras av 100-wattsvinnarna 2024

Nu kan du lyssna på, få tips och inspireras av årets 100-wattsvinnare i podden Vi hörs! Programledarna Anki Berglund och Viktor Cederman från Bauer Media fanns på plats på galan och intervjuade glada…

Ny rapport från EU-kommissionen om säker och hållbar e-handel och granskning av det kinesiska företaget Shein  

Som säkert många av er har uppmärksammat har flera e-handelsföretag utanför Europa hamnat under lupp på sistone. Senast var det den kinesiska e-handelsplattformen Temu som utsattes för kritik och granskning av såväl Konsumentverket…

Kommunikation som skapat effekt – här är vinnarna i 100-wattaren 2024

Under torsdagen den 6 februari korades vinnarna i 100-wattaren 2024 vid en härligt festfylld kväll i Blå hallen, Stockholms stadshus. Kvällen leddes av duon Kristian Luuk och Daniel Hallberg och bjöd på underhållning…

Nu är den här – Campus Marketings Utbildningskalender 2025

Så här ser vår utbildningskalender ut för 2025. Fylld med intressanta och lärorika program och kurser ledda av några av branschens bästa specialister.
Fler artiklar