Sveriges Annonsörer har yttrat sig över EU-kommissionens förslag till direktiv om verifiering och kommunikation om uttryckliga miljöpåståenden.

Ambitionen med förslaget är bland annat att det ska bli lättare för konsumenter att göra bättre miljömässiga val för att detta ska kunna driva på den gröna omställningen. Den ambitionen är något som vi ställer oss bakom liksom vissa delar av förslaget som rör förhandsgranskning av miljömärkningssystem. Men det föreslås även ett förhandsgranskningsförfarande av uttryckliga miljöpåståenden av oberoende så kallade kontrollörer som vi befarar kan bli såväl kostsamt, komplicerat och tidskrävande. Vi är därför oroliga för att förslaget blir kontraproduktivt och snarare leder till så kallad green hush – det vill säga att annonsörer exempelvis inte vågar marknadsföra och prata om produkter som de utvecklat och som är bättre för miljön.

Relaterade artiklar

Blomstrande svensk ekonomi under kreativ revolution

Det är 1950-talet i Sverige. Och trots det Kalla Kriget fortsätter svensk ekonomi att blomstra. I världen sker samtidigt en stor teknikutveckling som påverkar allt från kommunikation till konsumtion. 1951 lanseras exempelvis det…

Nu uppdateras ICC:s marknadsföringskod 

I dag den 19 september lanserar ICC den senaste utgåvan av ICC:s regler för reklam och marknadskommunikation som är näringslivets egna regelverk för etisk marknadsföring. Med uppdateringen följer ett stort antal nyheter som…

100-wattaren 2024 söker kommunikation som gett effekt – nu öppnar tävlingen

Från och med idag går det att skicka in bidrag till 100-wattaren 2024, tävlingen som belönar kommunikationsinsatser med bevisad effekt. Tävlingsbidragen i 100-wattaren bidrar även till forskning för att fördjupa kunskapen om marknadsföring…

Humor och premiumkänsla ger bäst effekt – visar ny rapport

Kreativ kommunikation driver effekt, men vilken typ av kreativt innehåll fungerar egentligen bäst? Sveriges Annonsörer och NoA Consulting har tillsammans studerat vilken typ av kommunikation som driver maximal effekt. Nu presenteras Kommunikation som…
Fler artiklar