Meta ger sig in i Principal Media 

Principal Media handlar om att mediebyråer ska kunna köpa annonser för olika priser för byrån och kund som man handlar medieutrymme för. Detta finns idag redan inbyggt i stor del av dagens programmatiska…
Meta ger sig in i Principal Media 

Senaste nytt

Meta ger sig in i Principal Media 

Principal Media handlar om att mediebyråer ska kunna köpa annonser för olika priser för byrån och kund som man handlar medieutrymme för. Detta finns idag redan inbyggt i stor del av dagens programmatiska…

Ny pitchstandard för minskad stress och ökad effektivitet – både för byrå och kund

Inom ramen för branschinitiativet CommToAct/People presenterar nu Sveriges Mediebyråer, Komm och Sveriges Annonsörer en ny pitchstandard för upphandling av mediebyrå och kommunikationsbyråtjänster.

Meta får miljardböter av EU för ”Pay or OK”

I november 2023 införde Meta sin modell ”Pay or OK” vilket innebar att man som användare var tvungen att antingen betala för Metas tjänster Facebook och Instagram eller acceptera omfattande behandling av personuppgifter…

Kundresan är inte en karta – det är en kompass 

Att få en hel organisation att fokusera på det som faktiskt spelar roll – för kunden och för affären. Hur undviker vi att fastna i silos, punktinsatser och kanaloptimering, och istället enas kring…

Verksamhetsberättelse 2024

2024 blev året då vi inte bara firade 100 år som organisation – utan också året då vi med kraft tog nästa steg mot en starkare, smartare och mer hållbar marknadsföringsbransch. I en…
Fler Aktuellt

”Så jobbar vi i coronatider” – marknadschefen berättar

Del 3: Philip Mossinger, Panduro. "Trots omständigheterna är läget helt okej. Vi ser en omsättningsökning, totalt sett, som ingen riktigt hade kunnat förutspå."

”Så jobbar vi i coronatider” – marknadschefen berättar

Del 2: Karolina Åhs, Plantagen. ”Vi är givetvis påverkade av situationen och har vidtagit extra åtgärder. Men vårt största fokus just nu är att möta den stora efterfrågan som vi har, trots allt."

Annonsörer, mediebyråer och mediehus går samman: Nytt branschinitiativ ska skapa standarder och gemensamma riktlinjer för medieköp

”Så jobbar vi i coronatider” – marknadschefen berättar

Del 1: Maria Engman, SGN Sport Sverige ”Krisen har naturligtvis påverkat oss precis som alla andra, och samtidigt kan vi konstatera att det totalt sett går bra, även om det varierar beroende på…

Mediebyråprofilerna: Passa på att investera i varumärket

”Anpassa tonaliteten, pusha inte säljdrivande budskap, men investera i varumärket och flytta fram positionerna inför en vändning.” Mediebyråprofilerna Christine Völcker, Urban Hilding ch Daniel Eriksson möttes i vårt poddinar.

Nytt Poddinaravsnitt! Tre mediebyråer samtalar om cononasituationen

Konsumenternas förändrade medievanor – och branschens reaktioner – stod i centrum när tre tunga mediebyråprofiler möttes i vårt senaste poddinar för att prata om coronasituationen.

Coronastöd och insikter samlat på ett ställe

Som marknadsförare ställs vi nu på prov i den nya verklighet coronaviruset har medfört. Vi har samlat allt vi gör under coronakrisen på ett ställe för att du lätt ska hitta hjälp och…

Svårt att planera dina medieinvesteringar i coronatider?

Det har kanske aldrig varit så svårt att sätta en medieplan som det är just nu. Därför vill vi på Sveriges Annonsörer ge en bild av hur mediebeteendet har förändrats och underlätta för…

Vad är god marknadsföring i kristider?

SAS, Amex och Lush lyftes fram som goda exempel när varumärkesexperterna Mats Rönne, Daniel Collin och Anne Gro Gulla möttes i vårt senaste poddinar för att prata marknadsföring i coronatider.

”Det går inte att hämta hem gapet om du upphör med marknadsföringen”

Vår vd Hanna Riberdahl kommenterar hur svenska marknadsinvesteringar påverkas av coronakrisen i Resumé.

Nytt Poddinaravsnitt! Tre marknadsförings-experters tankar och exempel i coronatider

Hör kloka tankar och inspirerande exempel från Mats Rönne känd varumärkesexpert, Daniel Collin från reklambyrån Vinter och Anne Gro Gulla med erfarenhet från olika internationella marknadsförings- och varumärkesroller.

Agera snabbt – och tänka långsiktigt

Att fatta snabba, svåra beslut i en totalt främmande situation – utan att tappa fokus på strategi och långsiktighet – är marknadschefens nya vardag. I vårt poddinar berättade Michael Grimborg, Stina Liljekvist och…

Sveriges Annonsörer utökar rådgivning med anledning av Corona.

Genom ett samarbete med Advokatfirman Fylgia erhåller medlemmar mycket förmånlig rådgivning avseende frågor som rör krediter, betalningsdröjsmål, obeståndsfrågor, inställda betalningar och konkursfrågor.

Nyhet! Poddinar – tre CMOs samtalar om marknadsföring i coronakrisen

Michael Grimborg – Synsam, Stina Liljekvist – Skandia och Karl-Oskar Tjernström – Samsung delar i vårt första poddinar med sig av sina utmaningar och tankar.

Nu öppnar vi stödlinje för dig som är CMO

Corona-pandemin påverkar oss alla. Den ställer många frågor och skapar behov av akuta åtgärder som kan få stor påverkan. Samtidigt vet vi att marknadsföring behöver finnas även under kris, men mer fokuserat på…

Hur gör vi nu då?

Corona-pandemin påverkar oss alla. Det är svårt att veta hur man ska hantera både problemen för stunden och på längre sikt. Kommunikation i oroliga tider är viktigare än någonsin”, konstaterar Hampus Knutsson, seniorkonsult…

”Generellt sett tror jag att mottagligheten för reklam inte riktigt finns just nu”

Hanna Riberdahl intervjuas i Resumé om hur Coronavirusets spridning ställer svenska företag inför många utmaningar.

Under coronatider – seminarium blir webinar

För att hjälpa till med att förhindra vidare spridning av coronaviruset har Sveriges Annonsörer beslutat att under de kommande veckorna minimera antalet externa besökare på kontoret och inte ha några seminarier eller andra…