Ingen har väl missat debatten om att företag som annonserat på YouTube ibland hamnat i en kontext som rimmar illa med varumärket? Det kan vara ett problem i all digital annonsering, framförallt när du köper programmatiskt.

Men det går att ställa in och stänga av de annonsplatser du inte vill exponera ditt varumärke på.

Här ger vi några enkla tips hur du går tillväga och delar även tips från YouTube själva om hur du kan ställa in din annonsering så att den är ”Brand Safe”.

YouTube har Brand Control Levers med riktlinjer för innehåll med rekommendationer och länkar som ger dig mer information. De har även en Brand Suitability Guide som enkelt förklarar Limited, Standard and Expanded Mode som är olika sätt att ställa in när du ska köpa annonser på YouTube.

Låt oss förklara de olika inställningarna:

  • För de flesta annonsörer som vill ha stor räckvidd fungerar Standard Mode som innehåller 90 procent av annonslagret på YouTube.
  • Annonsörer som är lite försiktigare kan använda Limited Inventory Mode då kommer du åt ca 70 procent av annonslagret på YouTube.
  • Vill du att annonserna inte ska exponeras för barn kan du använda inställningen Standard Inventory Mode och exkludera Content Suitable for Families (CSF).
  • Vill du begränsa annonsering till barn och vara försiktig med var varumärket exponeras kan man kombinera Limited Inventory Mode samt utesluta CSF.
  • De annonsörer som har specifika saker som de absolut inte vill associeras med kan gå in på Topic Controls och exkludera olika ämnen.

Köper din mediebyrå annonser på YouTube, diskutera med dem hur ni kan säkra ert varumärke och vad som är ”Brand Suitable” för er.

Kostnaden för annonseringen påverkas inte direkt när du begränsar och exkluderar olika delar på YouTube, du får dock räkna med en lägre räckvidd. Men, det kan höja kostnaden indirekt om man vill nå upp till en viss räckvidd. Väljer du det som passar ditt varumärke är det troligt att effekten ökar om du har lyckats placera annonserna i en kontext som har en hög affinitet med den målgrupp du vill komma åt.

Om du skulle upptäcka att annonserna hamnar på olämpliga platser på YouTube kan du kontakta Google Help Center på denna länk, de skall ha en timmes svarstid om du vill plocka bort dina annonser.

Här har du lite andra länkar som är bra att ha koll på:

YouTube Policy

Advertising on YouTube

För frågor och mer information kontakta Peter Mackhé, [email protected]

Relaterade artiklar

Blomstrande svensk ekonomi under kreativ revolution

Det är 1950-talet i Sverige. Och trots det Kalla Kriget fortsätter svensk ekonomi att blomstra. I världen sker samtidigt en stor teknikutveckling som påverkar allt från kommunikation till konsumtion. 1951 lanseras exempelvis det…

Nu uppdateras ICC:s marknadsföringskod 

I dag den 19 september lanserar ICC den senaste utgåvan av ICC:s regler för reklam och marknadskommunikation som är näringslivets egna regelverk för etisk marknadsföring. Med uppdateringen följer ett stort antal nyheter som…

100-wattaren 2024 söker kommunikation som gett effekt – nu öppnar tävlingen

Från och med idag går det att skicka in bidrag till 100-wattaren 2024, tävlingen som belönar kommunikationsinsatser med bevisad effekt. Tävlingsbidragen i 100-wattaren bidrar även till forskning för att fördjupa kunskapen om marknadsföring…

Humor och premiumkänsla ger bäst effekt – visar ny rapport

Kreativ kommunikation driver effekt, men vilken typ av kreativt innehåll fungerar egentligen bäst? Sveriges Annonsörer och NoA Consulting har tillsammans studerat vilken typ av kommunikation som driver maximal effekt. Nu presenteras Kommunikation som…
Fler artiklar