En undersökning som Novus gjort på uppdrag av intresseorganisationen Sveriges Annonsörer, visar att svenskarna helst vill ha choklad från varumärkena Lindt, Marabou och Anthon Berg i present på Alla Hjärtans Dag.

Sveriges Annonsörer gör med hjälp av undersökningsföretaget Novus löpande studier av svenska folkets inställning till olika varumärken.

I den senaste webbenkäten fick 1000 personer frågan, med anledning av att det nu på söndag den 14 februari är Alla Hjärtans Dag: ”Om du skulle få choklad i present på Alla Hjärtans Dag, från vilket märke skulle du helst vilja att chokladen kom ifrån?”

Högst upp på listan hamnade varumärket Lindt med 18 procent av rösterna, tätt följt av Marabou med 17 procent och Anthon Berg med 15 procent. Tillsammans fick de hela 50 procent av rösterna.

Kvinnor vill i högre grad än män ha Lindt’s choklad på Alla Hjärtans dag (23 procent mot 14 procent). I åldersspannet 65 till 79 år är däremot Anthon Bergs choklad populärast, där fler än 1 av 5 säger sig välja dem bland olika chokladvarumärken.

 

Relaterade artiklar

Influencer-profiler tar ställning mot orealistiska skönhetsideal – slutar retuschera

Inom ramen för initiativet Riktlinjer för Positiv Påverkan har några av Sveriges största influencer-profiler gemensamt arbetat fram riktlinjer för att motverka orealistiska skönhetsideal och kroppshets. Syftet är att minska de negativa effekterna av…

Fame-kampanjer är ett vinnande koncept: det visar ny forskningsrapport

Sveriges Annonsörer och NoA Consulting har tillsammans studerat vilken typ av kommunikation som driver maximal effekt. I en delrapport presenterades insikter som pekade på att kreativitet har flera positiva effekter på kampanjer. Nu…

”Du får konkreta verktyg för bättre varumärkesarbete av en av Sveriges främsta inom området”

Intervju med Carmen Wargborn, Brand and Content Manager Sweden på Ramboll, som gick Campus program Varumärkesstrategi med Erik Modig hösten 2022.

Branschen går samman – nu lanseras GARM Nordic 

För första gången går annonsörer, intresseorganisationer, medieföretag och representanter från de största digitala plattformarna i Norden samman i en kraftsamling mot skadligt och hatiskt innehåll och tryggare annonsköp på digitala plattformar. Sverige är först…
Fler artiklar