En undersökning som Novus gjort på uppdrag av intresseorganisationen Sveriges Annonsörer, visar att svenskarna helst vill ha choklad från varumärkena Lindt, Marabou och Anthon Berg i present på Alla Hjärtans Dag.

Sveriges Annonsörer gör med hjälp av undersökningsföretaget Novus löpande studier av svenska folkets inställning till olika varumärken.

I den senaste webbenkäten fick 1000 personer frågan, med anledning av att det nu på söndag den 14 februari är Alla Hjärtans Dag: ”Om du skulle få choklad i present på Alla Hjärtans Dag, från vilket märke skulle du helst vilja att chokladen kom ifrån?”

Högst upp på listan hamnade varumärket Lindt med 18 procent av rösterna, tätt följt av Marabou med 17 procent och Anthon Berg med 15 procent. Tillsammans fick de hela 50 procent av rösterna.

Kvinnor vill i högre grad än män ha Lindt’s choklad på Alla Hjärtans dag (23 procent mot 14 procent). I åldersspannet 65 till 79 år är däremot Anthon Bergs choklad populärast, där fler än 1 av 5 säger sig välja dem bland olika chokladvarumärken.

 

Relaterade artiklar

Kristian Luuk och Daniel Hallberg leder årets 100-wattsgala

Den 6 februari är det dags att utse vinnarna i 100-wattaren 2024, tävlingen som belönar marknadskommunikation som skapat bevisad effekt. Nu är det klart att det för andra året i rad blir Kristian…

Meta ändrar sin strategi för innehållsmoderering – Vad betyder det för företag som annonserar på Facebook och Instagram? 

Mark Zuckerberg, CEO för Meta (som äger Facebook, Instagram, WhatsApp och Threads), meddelade nyligen att man genomför stora förändringar. En del handlar om extern faktagranskning, som endast gäller i USA i dagsläget. Man…

Konsumentverket riktar kritik mot marknadsföring om garanti 

Från och med den 1 maj 2022 gäller en ny konsumentköplag. Konsumentverket följer i en ny granskning upp om marknaden anpassat sina garantiutlåtelser i marknadsföring till den nya lagstiftningen.  

100-wattaren 2024 – se alla nominerade bidrag

I år har 81 bidrag lyckats ta sig igenom juryns nålsöga och nominerats i 100-wattaren 2024, tävlingen som belönar kommunikation som ger effekt.  100-wattaren belönar kommunikationsinsatser som skapar påvisbart affärsvärde genom att påverka…
Fler artiklar