Inom ramen för initiativet Riktlinjer för Positiv Påverkan har några av Sveriges största influencer-profiler gemensamt arbetat fram riktlinjer för att motverka orealistiska skönhetsideal och kroppshets. Syftet är att minska de negativa effekterna av dessa ideal på barn och unga. Profilerna tar nu ställning för att sluta retuschera bilder och kommer också att framföra krav på oretuscherade bilder och filmer inom ramen för kommersiella samarbeten.

– Att nå ut och påverka är ett privilegium vi arbetat hårt för, men det kommer med ett ansvar. Eller kanske snarare en möjlighet. På samma sätt som vi i vissa fall kan vara en del av problemet med att upprätthålla orealistiska skönhetsideal, väljer vi nu att aktivt vara en del av lösningen, säger Bianca Kronlöf, Felicia Bergström, Nicole Falciani, Imane Asry, Linda- Marie Nilsson och Tone Sekelius och som varit med i framtagandet av Riktlinjer för Positiv Påverkan.

Vissa av influencer-profilerna har redan tidigare valt att inte retuschera sina bilder, men de väljer nu att göra det till ett offentligt ställningstagande: Från och med nu slutar profilerna retuschera sina bilder på ett sådant sätt att det bidrar till orealistiska skönhetsideal och kroppshets. De kommer också att framföra krav på att bilder och filmer i reklamkampanjer och samarbeten de medverkar i är oretuscherade enligt samma standard.

”Att influencers nu går samman och agerar för att motverka detta ser vi som mycket positivt. Det är ett första steg till att skapa en förändring och något som vi kan stå bakom. Från Sveriges Annonsörs sida ser vi att dessa riktlinjer kan skapa ett bra underlag för våra medlemmar när de ska anlita influencers för sin marknadsföring.” /Hanna Riberdahl, vd Sveriges Annonsörer.

Läs mer om initiativet här

Relaterade artiklar

Vad händer om mitt varumärke hamnar i en ordbok? 

Vad behöver du tänka på som varumärkesinnehavare när du använder ditt varumärke? Är det bra eller dåligt om varumärket hamnar i en ordbok och blir en del av språket. I den här artikeln…

CommToAct förstärks – två nya branschorganisationer ansluter och initiativet får EU-stöd

CommToAct, det gemensamma initiativet för att driva hållbarhetsfrågor relevanta för marknads- och kommunikationsbranschen, tar nu nya kliv framåt med beviljat EU-stöd och ytterligare två tongivande branschorganisationer. Sveriges Kommunikatörer och Swedma ansluter till initiativet.…

Nya EU-regler för politisk reklam 

EU-kommissionen presenterade i slutet av 2021 ett förslag till nya regler för politisk reklam och förslaget har nu antagits av EU-parlamentet och rådet. Den slutligt förhandlade regeltexten har publicerats i EU:s officiella tidning…

Nu lanseras Effektsystemet för offentlig sektor

Sveriges Annonsörer lanserade i juni 2021 ”Effektsystemet” – en svensk branschstandard för hur marknadsförare ska redovisa effekterna av marknadsföring och i september 2023 lanserades Effektsystemet 2.0 med uppdateringar. Sedan lanseringen har över 2 500…
Fler artiklar