Guider

Våra guider – hjälp till självhjälp

Här har vi samlat våra guider inom marknadsföring. Våra experter har bland annat skapat guider inom effekt, influencer marketing och digital annonsering. Allt för att hjälpa dig som medlem att skapa marknadsföring som ger effekt.

WFA Primer: opportunities and challenges in generative AI 

Sveriges Annonsörers moderorganisation WFA, World Federation Of Advertisers, arbetar aktivt med frågan om användning av AI i en marknadsföringskontext. I sitt arbete har man utarbetat guiden ”Generative AI Primer”. Guiden är utformad för…

Etiska principer för användning av generativ AI i marknadskommunikation

Användningen av AI har växt exceptionellt och innebär enorma möjligheter, men med AI följer även juridiska, regulatoriska och etiska utmaningar. Sveriges Annonsörer och Sveriges Kommunikationsbyråer (Komm) bevakar utvecklingen, och som ett första steg…

Effektsystemet, för alla

I den ständigt växande djungeln av KPI:er är det lätt att tappa fokus på målet och blanda ihop effekt med effektivitet. Jakten på snabba resultat tar gärna över och skymmer sikten för de…

Effektsystemet, medlem

I den ständigt växande djungeln av KPI:er är det lätt att tappa fokus på målet och blanda ihop effekt med effektivitet. Jakten på snabba resultat tar gärna över och skymmer sikten för de…

Riktlinjer för Positiv Påverkan

Ladda ner riktlinjer för positiv påverkan. Inom ramen för initiativet Riktlinjer för Positiv Påverkan har några av Sveriges största influencer-profiler gemensamt arbetat fram riktlinjer för att motverka orealistiska skönhetsideal och kroppshets.
Visa alla guider
Marknadsinsikter

Fördjupande verktyg för bättre marknadsinsikt

En gång i månaden publiceras nya intressanta och utvecklande artiklar med kurerat innehåll från vår skribent Carin Fredlund. Marknadsinsikter är väl underbyggda artiklar att ta del av när du har tid.

Långsiktighet och partnerskap med byråerna är McDonald’s recept

För tredje året i rad var det McDonald’s det varumärke som tog hem flest watt i årets 100-wattstävlingen, tillsammans med Nord DDB. De vann 100 watt i kategorierna Långsiktigt och Framsiktigt. Därtill 75…

Med genuin folklighet tog Löfbergs ledartröjan

Utgångsläget var utmanande, när Löfbergs drog i gång arbetet med en ny varumärkesplattform. Men genom noggrann analys fann man rätt väg och nådde sitt huvudmål betydligt snabbare än planerat.

Några råd för 2024

Varumärkesfokus, innovation och portföljsamarbeten. Det är några av de åtgärder som kan bidra till ökad effekt för varumärkesägare under året. Men också ökad effektivitet.

Peab tog tag i fördomarna

Är det verkligen bara halva befolkningen som har förutsättningar för att bygga och anlägga bostäder och infrastruktur? Självklart inte! Det fick Peab att sätta in handgripliga motåtgärder som fungerade så bra att de…

Dags att agera för mångfald

Marknads- och kommunikationssektorn är för dålig på mångfald och inkludering, tycker många som jobbar i branschen. Bristerna gäller både enskilda arbetsgivare och hela branschen. I vissa sammanhang ligger Sverige på efterkälken internationellt.
Visa alla marknadsinsikter
Rapporter

Rapporter för bättre marknadsföringseffekt

Med hjälp av våra rapporter får du uppdaterad kunskap om marknadsföringsområdet. Vi mäter t.ex. regelbundet allmänhetens åsikt om reklam och medietrender. Vi jobbar ständigt för att fördjupa och utveckla våra kunskaper om hur marknadsförare tänker och arbetar, för att bli ännu bättre på att stötta våra medlemmar och driva viktiga branschfrågor.

Medietrender Q4 och helår 2023

2023 blev ett lågkonjunkturens år för Sverige medan många andra delar av världen upplevde en betydligt mindre konjunktursvacka. Minskande BNP och hög inflation resulterade i att medieinvesteringarna backade med -1,2 procent i löpande…

Organising the insights function for maximum business impact

Ny rapport från vår moderorganisation WFA. Increasingly complex business landscapes, evolving consumer behaviors and demands from brands, increasing pressure on budgets, to do more with less (resources), diverse teams with diverse capabilities, across…

Medietrender Q3 2023

Under det tredje kvartalet 2023 fortsätter lågkonjunkturen att bita sig fast. Det blir det fjärde kvartalet på rad med negativa siffror där allt färre mediekategorier uppvisar positiv tillväxt. BNP-prognoserna har reviderats upp något…

Effective communication! 2023

Learnings from the Effectiveness Database with entries from the 100-wattaren competition from 2020-2022. The foundation for the analyses in this report is based on entries that competed in 100-wattaren during the years 2020,…

Marketers’ approaches to Generative AI

The objective of this survey was to better understand how senior professionals across marketing, media, insights, procurement, policy and legal functions perceive the opportunities and challenges of generative AI and gather insights into…
Visa alla rapporter
Mallar, Avtal & rekommendationer

Undvik misstag, använd våra mallar, avtal och rekommendationer

I medlemskapet ingår juridisk rådgivning och du kan redan nu undvika en hel del fallgropar genom att använda våra rekommendationer och mallar för t.ex. pitcher, briefer, produktions- och samarbetsavtal och marknadsföring av alkoholhaltiga drycker.

Rekommendationer kring ofrivillig annonsering på illegala sajter.

Rekommendationer kring ofrivillig annonsering på illegala sajter.  Logotyper och annonser kan utan annonsörens vetskap hamna på olagliga sajter. Annonsköpet går ofta via en mediebyrå eller annonsförmedlare som placerar annonserna på olika sajter. För…

Rekommendation avseende marknadsföring av alkoholdrycker, alkoholhaltiga lättdrycker och indirekt alkoholreklam

Rekommendationen avseende marknadsföring av alkoholhaltiga drycker och alkoholhaltiga lättdrycker ska ge vägledning för marknadsföring av alkoholdrycker utifrån de krav som ställs på marknadsföring av dessa.

Rekommendation för samarbete mellan annonsör och mediebyrå

Sveriges Annonsörer och Sveriges Mediebyråer har uppdaterat sina rekommendationer för samarbete mellan annonsör och mediebyrå, även kallat samsynsdokumentet.

Huvudrekommendationer för upphandling av kommunikationsbyrå (oavsett disciplin)

Rekommendationerna syftar till att hjälpa er som uppdragsgivare att skapa bättre förutsättningar för att hitta den partner/byrå som passar er bäst och som kan tillgodose de kommunikationsbehov ni har definierat.

Branschrekommendationer & Allmänna villkor för samarbete mellan annonsör och byrå samt offertmall

Det nya branschavtalet - "Branschrekommendationer & Allmänna villkor" - är paketerat tillsammans med en medföljande offertmall, enkelt och klart att använda.
Visa alla
INSPELADE WEBINAR & PODINAR

Kunskap när det passar dig

Här kan du titta på inspelningar av de webinar och podinar du missat. Ta del av vår samlade kunskap när du vill – var du vill.

Podd: Vi hörs! Marknadsinsikter med McDonald’s om vikten av partnerskap och långsiktighet

Tillsammans med Bauer Media bjuder vi på intressanta marknadsinsikter som publiceras en gång per kvartal. I detta avsnitt möter vi Susanne Rydjer på McDonald's.

ANA Programmatic Study

I detta webinar får du en inblick i en helt ny rapport från ANA – Association of National Advertisers – som visar hur transparensen och effektiveten är i programmatisk annonshandel.

WFA: Inspelade webinar

Via vår moderorganisation WFA (World Federation of Advertisers) har vi möjlighet att erbjuda flera spännande och intressanta webinars från världens alla hörn som du kan se ”on demand” när det passar dig.

CommToAct – McDonald’s och SB Insights samarbete för att skapa hållbar kommunikation

Våren 2021 lanserade Sveriges Annonsörer, Sveriges Kommunikationsbyråer, IAB Sverige och Sveriges Mediebyråer CommToAct. Ett initiativ som syftar till att skapa trovärdig kommunikation och samtidigt upplyser om vikten av att hela marknad- och kommunikationsbranschen…

Podd: Vi hörs! Vinnare från 100-wattaren 2023

Tillsammans med Bauer Media bjuder vi på intressanta intervjuer i podden Vi hörs! Den här gången är vi på plats i Stockholms Stadshus och intervjuar glada 100-wattsvinnare i varje kategori.
Se alla webinar & podinar
mer

Så ökar möjligheterna att göra bra kommunikation

Coronapandemin har gjort marknadschefens jobb svårare, bland annat genom kraftigt krympta budgetar. Samtidigt vet vi att det aldrig är viktigare att satsa på marknadskommunikation än nu. Så hur kommunicerar man?

Känner du dina konsumenter?

DLF:s och GfK:s nya rapport om konsumentprofiler kan tjäna som inspiration för produktutvecklare och marknadsförare inom FMCG. Inte minst i kombination med färska undersökningar om hur konsumenterna påverkats av Corona-pandemin.

Podinar: Snacka om effekt – den viktiga balansen

I första avsnittet "Den viktiga balansen" pratar Simone Westerberg från IPG Mediabrands, Mats Rönne, effekt- och varumärkesexpert och vår egen Hanna Riberdahl om den viktiga balansen mellan långsiktiga och kortsiktiga marknadsinsatser.

Marknadskommunikation har aldrig varit viktigare – så håller du fanan högt i krisen

Kommunikationsexperterna Arvid Axland och Mats Rönne delar med sig av sina bästa tips hur man kommunicerar i kristider. De går också igenom modeller och argument för att få med sig företagets ledning på…

Framtidens marknadschef – en flexibel jonglör

Förändring är det enda som är konstant i marknadschefens vardag. Det konstaterar WFA i en ny stor studie om marknadschefens roll idag och i framtiden. Närmare 700 ledande marknadsförare från 31 länder har…

Stärk arbetsgivarvarumärket i krisen!

Lika självklart som att en kris ger möjlighet att ta marknadsandelar, är den en chans att förstärka företagets personella resurser. Nu är det lättare att rekrytera begåvade personer som kanske har svårt att…

Så kan effekterna öka

Under senare år har vi sett hur marknadskommunikationens effekter minskat. Ökat har däremot reklamtröttheten. Det är, med andra ord, viktigt att försöka vända utvecklingen.

Corona Effect on Swedish Brands – survey number 2 by The Association of Swedish Advertisers

What effect does the Corona pandemic have on Swedish marketing investments? This is our second survey, survey period April 21st - May 1st. I also contains a comparison to our first survey concected…

Coronapåverkan hos svenska varumärken 2 – en kartläggning av Sveriges Annonsörer

Hur påverkas marknadsinvesteringarna av coronakrisen? Det här är vår andra kartläggning av Sveriges Annonsörer gjord, 21 april-1 maj 2020.

WFA Marketer of the Future 2020

The 2010s brought about a number of challenges to senior marketers worldwide with the growth of digital, data, and the increased personalisation of the consumer experience.

Hur man tar varumärket genom turbulens och in i framtiden

Stora marknadsomvälvningar har tre stadier. Men utvecklingen är inte densamma överallt samtidigt. Företag som vill stå starka efter turbulensen bör planera och agera för alla tre stadierna samtidigt. Kanske också agera olika på…

Låt reklamen vara en ljusglimt

Hellre samma reklam som vanligt, än Corona-anpassad ”Vi finns här för dig”. Det är konsumenternas bestämda uppfattning. Ska det finnas någon Corona-koppling, ska den hänga ihop med varumärket.

Framtidsmöjligheter för inhousebyrån

Dagens inhousebyråer är inte bara produktionsenheter för taktisk reklam, utan är i många fall inblandade i allt från produktdesign till konsumentupplevelser. De spelar allt större roll för företagen. En utveckling som forsätter och…

Snacka om effekt!

En guide till hur du får ut mer av din marknadsföring. Som en del av Effektinitiativet har vi på Sveriges Annonsörer tagit fram guiden Snacka om Effekt! Syftet är att sprida kunskap och…

Så agerar konsumenterna i coronakrisen

Svenska konsumenter drog snabbt och hårt i handbromsen när Covid-19 fick fäste också här. Konsumtionen stannade av betydligt mer än i Danmark till exempel. Det visar en färsk studie från Tre Kronor Media.

I coronatider är högerhjärnan än viktigare

I dagens pressade och osäkra tider är det extra klokt att kommunicera med empati, värme och humor i sin reklam. Stämningar som talar direkt till den högra hjärnhalvan. Det är slutsatser man kan…

Morgondagens marknadschef håller i taktpinnen

Kunskap genom ständigt lärande och inspiration från andra områden kommer att spela stor roll för morgondagens marknadsförare. Marknadschefen måste samla och förstå data, "äga konsumenten" och agera dirigent för företagets utveckling.

IAB Gold Standard

IABs vd Charlotte Thür berättar om Gold Standard som lanserades i Sverige i november 2019. Golden Standard är ett branschsamarbete som ska skapa en bättre annonsmiljö via självreglering.