Guider

Våra guider – hjälp till självhjälp

Här har vi samlat våra guider inom marknadsföring. Våra experter har bland annat skapat guider inom effekt, influencer marketing och digital annonsering. Allt för att hjälpa dig som medlem att skapa marknadsföring som ger effekt.

Guide för tävlingar och lotterier

Som ett led i ett företags eller organisations marknadsföringsaktiviteter är det populärt att anordna reklamtävlingar eller reklamlotterier. Beroende på vilken aktivitet som väljs och i vilken kanal man går ut i behöver man…

WFA Primer: opportunities and challenges in generative AI 

Sveriges Annonsörers moderorganisation WFA, World Federation Of Advertisers, arbetar aktivt med frågan om användning av AI i en marknadsföringskontext. I sitt arbete har man utarbetat guiden ”Generative AI Primer”. Guiden är utformad för…

Etiska principer för användning av generativ AI i marknadskommunikation

Användningen av AI har växt exceptionellt och innebär enorma möjligheter, men med AI följer även juridiska, regulatoriska och etiska utmaningar. Sveriges Annonsörer och Sveriges Kommunikationsbyråer (Komm) bevakar utvecklingen, och som ett första steg…

Effektsystemet, för alla

I den ständigt växande djungeln av KPI:er är det lätt att tappa fokus på målet och blanda ihop effekt med effektivitet. Jakten på snabba resultat tar gärna över och skymmer sikten för de…

Effektsystemet, medlem

I den ständigt växande djungeln av KPI:er är det lätt att tappa fokus på målet och blanda ihop effekt med effektivitet. Jakten på snabba resultat tar gärna över och skymmer sikten för de…
Visa alla guider
Marknadsinsikter

Fördjupande verktyg för bättre marknadsinsikt

En gång i månaden publiceras nya intressanta och utvecklande artiklar med kurerat innehåll från vår skribent Carin Fredlund. Marknadsinsikter är väl underbyggda artiklar att ta del av när du har tid.

En bra brief är guld värd

Många faktorer spelar in för att företagens marknadsinvesteringar ska ge bästa möjliga resultat. ”Tur” eller ”slump” är dock inte några av dem. Det handlar i stället om noggranna förberedelse och goda samarbeten.

Majblomman vågade. Och vann.

Kan man verkligen plocka sönder en mer än 100 år gammal ikon? Jo, Majblomman var modig nog att ta bort ett blad på en del av sina blommor förra året, för att illustrera…

E.ON – från basleverantör till folkbildare

E.ON tog hjälp av sina kunder för att vända ett lågt förtroende. På samma gång inspirerade man till minskad energiförbrukning.

Nu äger Willys helgen

”En lågprisbutik duger förstås till vardags, men till helgen vill man ha något lyxigare.” Sådana missuppfattningar behövde Willys ändra på. Och gjorde det med besked. Willys har sina rötter från Västsverige där första…

Kommunicera med alla

För att få bästa möjliga resultat av marknadsinvesteringarna bör man kommunicera inkluderande och spegla mångfald. Allt annat är slöseri med pengarna. Det finns många bevis för detta. Bland annat i en ny rapport…
Visa alla marknadsinsikter
Rapporter

Rapporter för bättre marknadsföringseffekt

Med hjälp av våra rapporter får du uppdaterad kunskap om marknadsföringsområdet. Vi mäter t.ex. regelbundet allmänhetens åsikt om reklam och medietrender. Vi jobbar ständigt för att fördjupa och utveckla våra kunskaper om hur marknadsförare tänker och arbetar, för att bli ännu bättre på att stötta våra medlemmar och driva viktiga branschfrågor.

Marketer of the Future Nordics 2025

Marketer of the Future Nordics 2025 lyfter fram nyckelfaktorer som skiljer ledande varumärken från dem som presterar sämre. Den nya guiden identifierar fem avgörande faktorer som skiljer varumärken som lyckas och frodas från…

WFA: Marketer of the Future 2025

Marketer of the Future 2025 lyfter fram nyckelfaktorer som skiljer ledande varumärken från dem som presterar sämre. Den nya guiden identifierar fem avgörande faktorer som skiljer varumärken som lyckas och frodas från dem…

Medietrender Q4 och helår 2024

Efter lågkonjunkturen under 2023 såg vi återigen en tillväxt 2024. Det gäller dels utvecklingen för den svenska BNP men även för medieinvesteringarna där båda vände uppåt under förra året. Reklaminvesteringarna ligger oftast i…

Medietrender Q3 2024

Det blir allt tydligare att mediemarknaden leder den svenska ekonomin in i tillväxt. Detta innebär att medieinvesteringarna förväntas uppvisa starkast tillväxt i år, 2024. Ökningen fortsätter sedan in i 2025 om än i…

Reklamrapporten 2024

Nya undersökningen från Sveriges Annonsörer och Novus visar att inställningen till reklam fortsättningsvis är delad. Nära hälften av svenskarna har en positiv eller neutral inställning. Samtidigt framgår det också att de kanalerna som…
Visa alla rapporter
Mallar, Avtal & rekommendationer

Undvik misstag, använd våra mallar, avtal och rekommendationer

I medlemskapet ingår juridisk rådgivning och du kan redan nu undvika en hel del fallgropar genom att använda våra rekommendationer och mallar för t.ex. pitcher, briefer, produktions- och samarbetsavtal och marknadsföring av alkoholhaltiga drycker.

Pitchstandard – Hur man upphandlar en kommunikationsbyrå

Att upphandla en kommunikationsbyrå är inte som vilken upphandling som helst. Det handlar inte om kopieringsapparater eller kabeldragning, det handlar om relationer. Därför har Sveriges Kommunikationsbyråer, Sveriges Annonsörer, Sveriges Mediebyråer och CommToAct gemensamt…

Pitchstandard – Hur man upphandlar en mediebyrå

Att upphandla en Mediebyrå är inte som vilken upphandling som helst. Det handlar inte om kopieringsapparater eller kabeldragning, det handlar om relationer. Därför har Sveriges Kommunikatörer, Sveriges Annonsörer, Sveriges mediebyråer och CommToAct tagit…

Branschrekommendation om reklammarkering vid influencer marketing på sociala medier

Influencer marketing har under det senaste decenniet etablerat sig som en viktig kanal i företagens mediemix. Men utvecklingen har också fört med sig utmaningar – inte minst när det gäller att på ett…

Produktionsavtal för reklamfilm informationsfilm eller annan kommunikationsfilm

Nu lanserar vi ett nytt modernt och uppdaterat produktionsavtal för reklamfilm, informationsfilm eller annan kommunikationsfilm. Avtalet är framtaget av Sveriges Annonsörer och Film & TV-Producenterna. Avtalet innehåller förhandlade avtalsvillkor som såväl Sveriges Annonsörer som…

Briefmodell

En bra brief är grunden för ett bra samarbete och i slutet en bra kommunikation. Vår briefmodell ger dig en bra start. Innehåll: – Syfte med briefen – Frågor att bearbeta inför briefen…
Visa alla
INSPELADE WEBINAR & PODINAR

Kunskap när det passar dig

Här kan du titta på inspelningar av de webinar och podinar du missat. Ta del av vår samlade kunskap när du vill – var du vill.

CX – fokusera på det som spelar roll för kund och affär

I detta webinar får vi höra mer om Customer Experience Management (CXM). Att få ihop alla kontaktpunkter. Att ta ansvar för helheten. Att se till att upplevelsen är något som faktiskt styr hur…

Digital spårning i praktiken – vad du som ansvarig måste veta

I detta webinar går Cecilia Arneving Juhlin igenom hur digital spårning går till i praktiken så att du förstår hur data flödar mellan ditt företags webbplats och en tredje part som till exempel…

AI-trender 2025: Bortom ChatGPT – så förändrar AI marknadsavdelningens arbetssätt

I detta webinar spanar vår AI-expert Sara Öhman in de viktigaste AI-trenderna för 2025 och visar hur tekniken kan användas för mer än textgenerering. Generativ AI har gått från hype till verklighet, men…

Podd: Vi hörs! Marknadsinsikter ”En bra brief är guld värd”

Vi träffar Jerker Winther – planner och tillförordnad VD på Åkestam Holst och dyker ner i en av Sveriges Annonsörers senaste Marknadsinsikter som visar att det finns ett stort gap mellan marknadsförare och…

ICC:s reklamregler uppdateras – lär dig mer om nyheterna!

Den 6 november lanserades den nya versionen av Internationella Handelskammarens regler för reklam och marknadskommunikation i Sverige. I detta webinar har vi bjudit in Kajsa Persson-Berg och Jesper Labardi från ICC Sweden för…
Se alla webinar & podinar
mer

Äkta engagemang blir allt viktigare

Under senare året har kraven ökat på företag och varumärken att ta en aktiv del i samhället och bidra till att lösa problem. Både för sina kunder och för sina medarbetare. Men få…

Lyft ditt insiktsarbete och skapa större värde

Vi samlar på oss allt mer data om våra kunder och analyserar den på höjden och bredden. Men frågan är om vi ändå inte missar det viktigaste av allt – förståelsen om VARFÖR…

Lär dig mäta effekt med beteende- och attityddata

I en komplex och snabbrörlig värld blir traditionell brand tracking ofta för långsam. Så hur ska man då snabbt kunna se effekten av en marknadsaktivitet? Och hur vet man om man lyckats bidra…

Digital advertising and working with partners

Regulators across the world are increasingly focused on digital advertising and have been seeking to understand whether there are any competition concerns in the online advertising market and whether advertisers face challenges when…

Bli marknadsledare på den marknad du själv definierat

Kampen om första platsen på marknaden är hård i alla branscher och kategorier. Få har tillräckliga muskler för att vinna. Men om man är kvick och listig kan man skapa en egen kategori…

Dagligvarusektorn blickar framåt

Dagligvarumarknaden har påverkats rejält av Corona-pandemin. Vissa förändringar kommer att hänga kvar länge. Men en hel del kommer också att återgå till att bli ungefär som förr.

Så lönsam är kreativitet

Cannes Lions, 100-wattaren och andra reklam- och kommunikationstävlingar har visat otaliga exempel på hur kreativitet skapar effekt. McKinsey har studerat hur varumärken som belönats i Cannes Lions också nått betydligt högre ekonomiska mål…

Engagemang och hållbarhet blir bara viktigare

Även om Corona varit huvudfokus under det senaste året har inte konsumenternas krav på varumärkens ansvar för mångfald och hållbarhet dött ut. Tvärtom. Intresset ökar, både från konsumenter och varumärken. Rätt hanterat ger…

Så kan marknad komma upp på spåret igen

Marknadsavdelningens värdeskapande roll har minskat, visar undersökningar. Finansavdelningarna har under senare år tagit över en hel del av ansvaret för funktioner som egentligen ligger inom marknadsavdelningens kompetensområde.

Komplettera verktygslådan inför 2021

Ingen kunde förutse hur omvälvande 2020 skulle bli. Många planer kastades omkull, nya kom istället. Spåren av det år som snart är slut, kommer att vara kvar länge. Hur ska vi planera nu…

Öka räckvidden och minska reklamtröttheten

Man måste inte jaga konsumenter med reklam på alla digitala plattformar tills de blir så less att de blockerar alla möjligheter att nå dem. Det finns teknik för att göra mycket bättre jobb.

Varumärkets roll central även i e-handeln

Allt fler handlar mer och mer på digitala plattformar. Det har gjort det extra tydligt hur viktigt det är med ett starkt varumärke. Det är den säkraste vägen till nya kunder och merförsäljning.…

Mars bygger kultur kring effekt

Genom att lära av sina med- och motgångar får man ovärderlig kunskap för fortsatt arbete. Så arbetar Mars och har utifrån sina erfarenheter skapat ett ”betygssystem” för vad som ger bäst effekt. Snickers…

IRM medieinvesteringar under corona

I spåren av covid-19 har medieinvesteringarna sjunkit kraftigt under några mycket dramatiska månader på marknaden. Allt fler beslut kring köp av medier sitter nära marknadschefen och nu i tider av Covid-19 är det…

Vad händer i det globala Cross Media Measurement initiativet som ska skapa ramverk för annonsköp?

Matt Green från WFA i London berättar varför man startade Cross Media Measurement initiativet och om de stora globala annonsörernas krav på större transparens i det digitala ekosystemet när man köper annonser och…

Vi måste jobba med både och

Vid EFFDay i förra veckan handlade en av programpunkterna om den svåra konsten att balansera eller betydelsen av OCH-ism. Det räcker inte att bara fokusera på ett alternativ, när det gäller varumärkesarbetet, om…

Bygg en bro från ord till handling

Allt fler konsumenter säger att de väljer företag som delar deras värderingar. Men det finns rejäla gap mellan de värderingar som många företag presenterar och vad de lever upp till. Ett åtgärdspaket i…

Gemenskap och empati viktigt för världens mest värdefulla varumärken

Sällan är ett starkt varumärke så värdefullt som i oroliga tider. Det finns många bevis på det. Det senaste är Interbrands ”Best Global Brands 2020”, som nyligen publicerades.