Att ha en gemensam definition för hur vi mäter effekt är en nödvändig förutsättning för att faktiskt kunna skapa marknadskommunikation som ger effekt. Sveriges Annonsörers Effektsystem är en branschstandard som ska hjälpa våra medlemmar och deras partners att förstå hur deras marknadskommunikation fungerar genom att mäta rätt saker och på rätt sätt. 

Nu kan du certifiera hela ditt företag (upp till 30 personer), ni väljer mellan fysiskt hos er eller ett digitalt möte. Här kan ni boka och se höstens tider lediga tider.

Vi ställde några frågor till Jacob Anderson, Marknadsdirektör på Yamaha Motor Skandinavien efter att Hanna Riberdahl haft en effetktcertifiering på plats hos Yamaha i maj. 

Yamaha Motor genomför en stor kompetenssatsning och köpte en företagscertifiering till hela marknadsteamet, vad var bakgrunden till att ni såg detta behov? 

Vi vill säkra att vi alla på marknadsavdelningen har samma grundpelare att stå på och att vi har gemensam syn på hur vi får mer effekt på våra investeringar. 

När du bokat in certifieringen, hur togs det emot av marknadsteamet och vad var deras reflektioner efteråt? 

Väldigt positivt men också lite nervöst då alla i teamet inte har samma marknadsföringsbakgrund. Efteråt har vi haft bra diskussioner och jag tror/hoppas många är blivit inspirerat till att gräva djupare.   

Hur kommer du själv att jobba vidare med effektsystemet? 

Inför marknadsplanerna 2024 (som börjar nu) kommer vi välja ut vilka områden i effektsystemet som är viktigast för oss och börja där, sen bygger vi på.  

Vad skulle du vilja skicka med som tips till våra medlemsföretag om man står och överväger att slå till på en effektcertifiering? 

Gör det 😊 Om fler effektcertifierar sig blir det bättre såklart, då kommer vi alla kunna prata ”samma språk” oavsett bransch och tillsammans skapa bättre effekt framöver. 

Yamaha Motor är nu ett av 182 st effektcertifierade företag i sverige, stort grattis till er! 

Relaterade artiklar

Kristian Luuk och Daniel Hallberg leder årets 100-wattsgala

Den 6 februari är det dags att utse vinnarna i 100-wattaren 2024, tävlingen som belönar marknadskommunikation som skapat bevisad effekt. Nu är det klart att det för andra året i rad blir Kristian…

Meta ändrar sin strategi för innehållsmoderering – Vad betyder det för företag som annonserar på Facebook och Instagram? 

Mark Zuckerberg, CEO för Meta (som äger Facebook, Instagram, WhatsApp och Threads), meddelade nyligen att man genomför stora förändringar. En del handlar om extern faktagranskning, som endast gäller i USA i dagsläget. Man…

Konsumentverket riktar kritik mot marknadsföring om garanti 

Från och med den 1 maj 2022 gäller en ny konsumentköplag. Konsumentverket följer i en ny granskning upp om marknaden anpassat sina garantiutlåtelser i marknadsföring till den nya lagstiftningen.  

100-wattaren 2024 – se alla nominerade bidrag

I år har 81 bidrag lyckats ta sig igenom juryns nålsöga och nominerats i 100-wattaren 2024, tävlingen som belönar kommunikation som ger effekt.  100-wattaren belönar kommunikationsinsatser som skapar påvisbart affärsvärde genom att påverka…
Fler artiklar