Att ha en gemensam definition för hur vi mäter effekt är en nödvändig förutsättning för att faktiskt kunna skapa marknadskommunikation som ger effekt. Sveriges Annonsörers Effektsystem är en branschstandard som ska hjälpa våra medlemmar och deras partners att förstå hur deras marknadskommunikation fungerar genom att mäta rätt saker och på rätt sätt. 

Nu kan du certifiera hela ditt företag (upp till 30 personer), ni väljer mellan fysiskt hos er eller ett digitalt möte. Här kan ni boka och se höstens tider lediga tider.

Vi ställde några frågor till Jacob Anderson, Marknadsdirektör på Yamaha Motor Skandinavien efter att Hanna Riberdahl haft en effetktcertifiering på plats hos Yamaha i maj. 

Yamaha Motor genomför en stor kompetenssatsning och köpte en företagscertifiering till hela marknadsteamet, vad var bakgrunden till att ni såg detta behov? 

Vi vill säkra att vi alla på marknadsavdelningen har samma grundpelare att stå på och att vi har gemensam syn på hur vi får mer effekt på våra investeringar. 

När du bokat in certifieringen, hur togs det emot av marknadsteamet och vad var deras reflektioner efteråt? 

Väldigt positivt men också lite nervöst då alla i teamet inte har samma marknadsföringsbakgrund. Efteråt har vi haft bra diskussioner och jag tror/hoppas många är blivit inspirerat till att gräva djupare.   

Hur kommer du själv att jobba vidare med effektsystemet? 

Inför marknadsplanerna 2024 (som börjar nu) kommer vi välja ut vilka områden i effektsystemet som är viktigast för oss och börja där, sen bygger vi på.  

Vad skulle du vilja skicka med som tips till våra medlemsföretag om man står och överväger att slå till på en effektcertifiering? 

Gör det 😊 Om fler effektcertifierar sig blir det bättre såklart, då kommer vi alla kunna prata ”samma språk” oavsett bransch och tillsammans skapa bättre effekt framöver. 

Yamaha Motor är nu ett av 182 st effektcertifierade företag i sverige, stort grattis till er! 

Relaterade artiklar

100-wattaren 2024 söker kommunikation som gett effekt – nu öppnar tävlingen

Från och med idag går det att skicka in bidrag till 100-wattaren 2024, tävlingen som belönar kommunikationsinsatser med bevisad effekt. Tävlingsbidragen i 100-wattaren bidrar även till forskning för att fördjupa kunskapen om marknadsföring…

Humor och premiumkänsla ger bäst effekt – visar ny rapport

Kreativ kommunikation driver effekt, men vilken typ av kreativt innehåll fungerar egentligen bäst? Sveriges Annonsörer och NoA Consulting har tillsammans studerat vilken typ av kommunikation som driver maximal effekt. Nu presenteras Kommunikation som…

Marknaden följer inte 7a § prisinformationslagen – Ny rapport från Konsumentverket

Marknaden står inför fortsatta utmaningar med missvisande prisnedsättningar visar ny rapport från Konsumentverket. Den 1 september 2022 trädde en ny bestämmelse i prisinformationslagen i kraft.

GARM läggs ner, men vi fortsätter arbetet med brand safety och brand suitability 

Den 8 augusti fick Sveriges Annonsörer information från vår moderorganisation WFA att man väljer att lägga ned GARM pga. den stämning som X (tidigare Twitter) har riktat mot WFA, GARM och några av…
Fler artiklar