Sveriges Annonsörer är remissinstans för betänkandet som den s.k. AV-utredningen nyligen lämnade över till Kulturdepartementet (En moderniserad radio- och tv-lag- genomförande av ändringar i AV-direktivet SOU 2019:39). Utredningens uppdrag har varit att föreslå de ändringar i svensk lag och övriga åtgärder som behövs för att genomföra det s.k. AV-direktivet (direktivet om audiovisuella medietjänster).

Utredningen föreslår bl.a. att radio- och tv-lagen utvidgas för att omfatta videodelningsplattformar. I utredningen betonas bl.a. vikten av att upprätthålla skydd för barn mot skadligt innehåll och att grundläggande reklamregler efterlevs. Utredningen innehåller en rad förslag och överväganden. Remissvaren ska vara Kulturdepartementet tillhanda 22 november och en proposition planeras till våren 2020 då direktivet ska vara genomfört senast hösten 2020. Sveriges Annonsörer håller för närvarande på att gå igenom utredningens förslag och analysera de förslag som kan komma att beröra våra medlemmar.

Läs mer här https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/kommittedirektiv/2018/06/dir.-201855/

Se mer av Sveriges Annonsörers remissarbete här.

Av Niklas Briselius, jurist
[email protected]

Relaterade artiklar

Idag öppnar bidragsinlämningen till 100-wattaren 2023 – välkommen att tävla med din kommunikation som gett effekt!

Från och med idag går det att skicka in bidrag till 100-wattaren 2023, tävlingen som belönar kommunikationsinsatser med bevisad effekt. Tävlingsbidragen i 100-wattaren bidrar även till forskning för att fördjupa kunskapen om marknadsföring…

Lagom mix skapar bäst effekt: visar ny forskningsrapport

Sveriges Annonsörer och NoA Consultings genomför varje år en studie för att hitta gemensamma nämnare hos kampanjer som har skapat bäst effekt i Sverige och som visat detta genom att tävla i 100-wattaren.…

Vill du engagera dig i något av våra branschinitiativ?  

Vi öppnar nu upp för fler medlemmar att engagera sig i något av våra branschinitiativ inom Sveriges Annonsörer. Läs mer om initiativen, vad vi jobbar med och vem du ska kontakta om du…

Nu börjar Digital Services Act att gälla för de största plattformarna – ger användare bättre trygghet och transparens 

Från och med nu måste sjutton mycket stora plattformar som Facebook, Linkedin, Google Play, Youtube, med flera samt de två större sökmotorerna Bing och Google search uppfylla sina skyldigheter enligt DSA – Digital…
Fler artiklar