Sveriges Annonsörer är remissinstans för betänkandet som den s.k. AV-utredningen nyligen lämnade över till Kulturdepartementet (En moderniserad radio- och tv-lag- genomförande av ändringar i AV-direktivet SOU 2019:39). Utredningens uppdrag har varit att föreslå de ändringar i svensk lag och övriga åtgärder som behövs för att genomföra det s.k. AV-direktivet (direktivet om audiovisuella medietjänster).

Utredningen föreslår bl.a. att radio- och tv-lagen utvidgas för att omfatta videodelningsplattformar. I utredningen betonas bl.a. vikten av att upprätthålla skydd för barn mot skadligt innehåll och att grundläggande reklamregler efterlevs. Utredningen innehåller en rad förslag och överväganden. Remissvaren ska vara Kulturdepartementet tillhanda 22 november och en proposition planeras till våren 2020 då direktivet ska vara genomfört senast hösten 2020. Sveriges Annonsörer håller för närvarande på att gå igenom utredningens förslag och analysera de förslag som kan komma att beröra våra medlemmar.

Läs mer här https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/kommittedirektiv/2018/06/dir.-201855/

Se mer av Sveriges Annonsörers remissarbete här.

Av Niklas Briselius, jurist
[email protected]

Relaterade artiklar

Vi har släppt 6 nya mikrokurser på Campus Marketing Online – plattformen för dig som vill lära dig mer om marknadsföring som ger effekt

Utöver det som ingår i medlemskapet erbjuder vi mikrokurser via vår digitala utbildningsplattform Campus Marketing Online. Våra mikrokurser är avsedda för individuella självstudier och är 15–20 minuter långa. Nu har vi släppt 6…

Nyhet! Marknadsinsikter i poddversion

I samarbete med Bauer Media och Vi hörs! släpper vi vår första podd. Hör Carin Fredlund prata långsiktig varumärkesvård med Bauer Medias försäljningsdirektör Johnny Strömgren och konceptutvecklare Anki Berglund. En gång per kvartal…

Hur ser det ut med mångfald, inkludering, jämställdhet och psykisk ohälsa i marknad- och kommunikationsbranschen?

Nu genomförs den globala studien som undersöker mångfald och inkludering i marknad- och kommunikationsbranschen av The World Federation of Advertisers (WFA) och European Associations of Communication Agencies (EACA). Sveriges Annonsörer går tillsammans med SWEDMA, KOMM, Sveriges…

”Netto noll klimatavtryck” fälls av Patent- och marknadsdomstolen

Arla fälls av Patent- och marknadsdomstolen för sin användning av begreppet ”Netto noll klimatavtryck” på sina mjölkförpackningar. Domen visar hur svårt det är att använda sig av miljöpåståenden i sin marknadsföring.
Fler artiklar