Sveriges Annonsörer är remissinstans för betänkandet som den s.k. AV-utredningen nyligen lämnade över till Kulturdepartementet (En moderniserad radio- och tv-lag- genomförande av ändringar i AV-direktivet SOU 2019:39). Utredningens uppdrag har varit att föreslå de ändringar i svensk lag och övriga åtgärder som behövs för att genomföra det s.k. AV-direktivet (direktivet om audiovisuella medietjänster).

Utredningen föreslår bl.a. att radio- och tv-lagen utvidgas för att omfatta videodelningsplattformar. I utredningen betonas bl.a. vikten av att upprätthålla skydd för barn mot skadligt innehåll och att grundläggande reklamregler efterlevs. Utredningen innehåller en rad förslag och överväganden. Remissvaren ska vara Kulturdepartementet tillhanda 22 november och en proposition planeras till våren 2020 då direktivet ska vara genomfört senast hösten 2020. Sveriges Annonsörer håller för närvarande på att gå igenom utredningens förslag och analysera de förslag som kan komma att beröra våra medlemmar.

Läs mer här https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/kommittedirektiv/2018/06/dir.-201855/

Se mer av Sveriges Annonsörers remissarbete här.

Av Niklas Briselius, jurist
[email protected]

Relaterade artiklar

Blomstrande svensk ekonomi under kreativ revolution

Det är 1950-talet i Sverige. Och trots det Kalla Kriget fortsätter svensk ekonomi att blomstra. I världen sker samtidigt en stor teknikutveckling som påverkar allt från kommunikation till konsumtion. 1951 lanseras exempelvis det…

Nu uppdateras ICC:s marknadsföringskod 

I dag den 19 september lanserar ICC den senaste utgåvan av ICC:s regler för reklam och marknadskommunikation som är näringslivets egna regelverk för etisk marknadsföring. Med uppdateringen följer ett stort antal nyheter som…

100-wattaren 2024 söker kommunikation som gett effekt – nu öppnar tävlingen

Från och med idag går det att skicka in bidrag till 100-wattaren 2024, tävlingen som belönar kommunikationsinsatser med bevisad effekt. Tävlingsbidragen i 100-wattaren bidrar även till forskning för att fördjupa kunskapen om marknadsföring…

Humor och premiumkänsla ger bäst effekt – visar ny rapport

Kreativ kommunikation driver effekt, men vilken typ av kreativt innehåll fungerar egentligen bäst? Sveriges Annonsörer och NoA Consulting har tillsammans studerat vilken typ av kommunikation som driver maximal effekt. Nu presenteras Kommunikation som…
Fler artiklar