Lagstiftning och regler
Fler Lagstiftning och regler
Snart dags för fars dag, Black Friday m.m. – du har väl koll på vad som gäller när du ska annonsera?
Publicerad: 10 oktober 2022 | Aktuellt
Som tidigare gäller så klart att din marknadsföring inte får vara otillbörlig eller vilseledande. Konsumenten som du vänder dig till ska kunna fatta ett välgrundat affärsbeslut utifrån den information du lämnar. Försök alltså…
Större transparens när man annonserar i Walled Gardens
Publicerad: 14 september 2022 | Aktuellt
Europeiska Unionen (EU) har formellt beslutat om att Digital Markets Act (DMA) ska antas. DMA är en ny lag som syftar till att skapa större insyn och bättre transparens för alla som annonserar…
Nya regler på väg för att motverka illegalt innehåll online och för att säkerställa ökad konkurrens
Publicerad: 12 juli 2022 | Aktuellt
Den 5 juli röstade Europaparlamentet för genomförande av rättsakterna Digital Services Act (DSA) och Digital Markets Act (DMA). Det är två regleringar som på olika sätt syftar till att reglera digitala tjänster. DSA…
Podinar: Marknadsförarens guide till influencer marketing – del 1 juridik
Publicerad: 15 mars 2021 | Inspelade Webinar & Poddar
I en ny podinarserie från Sveriges Annonsörer kommer vi i fyra avsnitt djupdyka i influencer marketing tillsammans med experter och inbjudan gäster. Avsnitten bygger på innehållet i vår guide "Marknadsförarens guide till influencer…
Alkoholreklamens effekter
Publicerad: 5 december 2019 | Rapporter
Alkoholreklamens effekter. På uppdrag av Sveriges Annonsörer har Novus gjort en undersökning om svenska folkets alkoholvanor. Undersökningen är genomförd via webbintervjuer i Novus slumpmässigt rekryterade och representativa Sverigepanel.
GDPR Guide for Marketers
Publicerad: 14 november 2019 | Rapporter
GDPR Guide for Marketers. Five things every brand owner should know about the General Data Protection Regulation, av WFA World Federation of Advertisers.
A guide to progressive gender portrayals in advertising
Publicerad: 14 november 2019 | Guider
Sveriges Annonsörers moderorganisation WFA, World Federation of Advertisers, har tagit fram A guide to Progressive Gender Portrayals in Advertising, a case for unstereotyping ads.