Som tidigare gäller så klart att din marknadsföring inte får vara otillbörlig eller vilseledande. Konsumenten som du vänder dig till ska kunna fatta ett välgrundat affärsbeslut utifrån den information du lämnar. Försök alltså inte luras utan var ärlig!

Sedan den 1 september finns det dessutom nya lagregler som är viktiga att känna till när du ska annonsera om en prissänkning. Vi hade ett webinar om de nya reglerna i våras och du kan titta på webinariet här.

I korthet innebär de nya reglerna att prissänkningar ska anges med det lägsta pris som den aktuella varan har haft under de senaste 30 dagarna. Att ange ett annat tidigare pris eller till exempel ett rekommenderat pris är inte tillåtet. Om prissänkningen sker stegvis, ska du ange det lägsta priset som har använts under de senaste 30 dagarna. Bestämmelsen gäller inte för vissa varor, till exempel varor med kort hållbarhet. De nya reglerna hittar du bl.a. i Marknadsföringslagens 12 § och i Prisinformationslagens 7-10§§.

Det finns även nya regler kring bl.a. konsumentrecensioner och ranking som också är bra att ha lite koll på (12b-c MFL).

Är det så att du vill använda begreppet REA måste du tänka på att:

  • Det ska vara produkter som annars ingår i ert vanliga sortiment
  • Rean får bara hålla på under en begränsad tid
  • Priset ska vara väsentligt lägre än det ni annars tillämpar

Lycka till med din annonsering och kontakta oss om du har frågor!

/Ulrika Wendt
Jurist
[email protected]

Relaterade artiklar

Träffa oss i Almedalen!

Almedalsveckan närmar sig med stormsteg! Sveriges Annonsörer är på plats under hela veckan för att prata om marknad- och kommunikationsbranschens viktigaste frågor.

Lansering av globalt ramverk för att mäta medias koldioxidutsläpp samt en guide för hållbara medieköp

Igår lanserades Global Media Sustainability Framework som är en global branschstandard för att få jämförbara mätningar av utsläpp av växthusgaser (GHG) från digital, tv, tryck, ljud, utomhus och bioreklam.

”Today’s best” från Cannes med Hanna Riberdahl

Cannes Lions 2024 är i gång (17-21 juni). Vd Hanna Riberdahl och eventansvarig Ulrika Strallhofer är på plats och rapporterar "dagens bästa" ur marknadsförarens perspektiv.

Får konst visas i reklam?

Det är inte helt ovanligt att konstverk används i reklammaterial. Men hur får man som marknadsförare använda upphovsrättsligt skyddad konst i marknadsföring? Den frågan reder vi ut i denna artikel. Tillsammans med Konstnärernas…
Fler artiklar