Som tidigare gäller så klart att din marknadsföring inte får vara otillbörlig eller vilseledande. Konsumenten som du vänder dig till ska kunna fatta ett välgrundat affärsbeslut utifrån den information du lämnar. Försök alltså inte luras utan var ärlig!

Sedan den 1 september finns det dessutom nya lagregler som är viktiga att känna till när du ska annonsera om en prissänkning. Vi hade ett webinar om de nya reglerna i våras och du kan titta på webinariet här.

I korthet innebär de nya reglerna att prissänkningar ska anges med det lägsta pris som den aktuella varan har haft under de senaste 30 dagarna. Att ange ett annat tidigare pris eller till exempel ett rekommenderat pris är inte tillåtet. Om prissänkningen sker stegvis, ska du ange det lägsta priset som har använts under de senaste 30 dagarna. Bestämmelsen gäller inte för vissa varor, till exempel varor med kort hållbarhet. De nya reglerna hittar du bl.a. i Marknadsföringslagens 12 § och i Prisinformationslagens 7-10§§.

Det finns även nya regler kring bl.a. konsumentrecensioner och ranking som också är bra att ha lite koll på (12b-c MFL).

Är det så att du vill använda begreppet REA måste du tänka på att:

  • Det ska vara produkter som annars ingår i ert vanliga sortiment
  • Rean får bara hålla på under en begränsad tid
  • Priset ska vara väsentligt lägre än det ni annars tillämpar

Lycka till med din annonsering och kontakta oss om du har frågor!

/Ulrika Wendt
Jurist
[email protected]

Relaterade artiklar

Stor granskning av influencer marketing inom EU – kritik riktas mot annonsering 

Hur använder ditt företag influencers? Har du koll på reglerna? I en nyligen gjord granskning inom EU framkommer att bara en av fem influencers redovisar att deras inlägg är reklam. Konsumentverket har tillsammans…

Digital Markets Act – Nyheter för marknadsförare 

Den 6 mars i år börjar Digital Markets Act (DMA) att gälla skarpt för de aktörer som beskrivs som grindvakter i regelverket och som EU-kommissionen utsåg under 2023. Reglerna träffar de största digitala…

Empowering consumers for the green transition – nya regler för miljöpåståenden antagna av parlamentet och rådet

Direktivet Empowering consumers for the green transition antogs idag den 20 februari 2024 av Europeiska rådet och har därmed antagits av såväl rådet som EU-parlamentet. Det nya direktivet introducerar en rad nya regler,…

Kommunikation som skapat effekt – här är vinnarna i 100-wattaren 2023

Under torsdagen den 8 februari korades vinnarna i 100-wattaren 2023 vid en festfylld kväll i Stockholms stadshus. Kvällen leddes av Kristian Luuk och Daniel Hallberg och bjöd på underhållning av Isaac and The Soul…
Fler artiklar