Som tidigare gäller så klart att din marknadsföring inte får vara otillbörlig eller vilseledande. Konsumenten som du vänder dig till ska kunna fatta ett välgrundat affärsbeslut utifrån den information du lämnar. Försök alltså inte luras utan var ärlig!

Sedan den 1 september finns det dessutom nya lagregler som är viktiga att känna till när du ska annonsera om en prissänkning. Vi hade ett webinar om de nya reglerna i våras och du kan titta på webinariet här.

I korthet innebär de nya reglerna att prissänkningar ska anges med det lägsta pris som den aktuella varan har haft under de senaste 30 dagarna. Att ange ett annat tidigare pris eller till exempel ett rekommenderat pris är inte tillåtet. Om prissänkningen sker stegvis, ska du ange det lägsta priset som har använts under de senaste 30 dagarna. Bestämmelsen gäller inte för vissa varor, till exempel varor med kort hållbarhet. De nya reglerna hittar du bl.a. i Marknadsföringslagens 12 § och i Prisinformationslagens 7-10§§.

Det finns även nya regler kring bl.a. konsumentrecensioner och ranking som också är bra att ha lite koll på (12b-c MFL).

Är det så att du vill använda begreppet REA måste du tänka på att:

  • Det ska vara produkter som annars ingår i ert vanliga sortiment
  • Rean får bara hålla på under en begränsad tid
  • Priset ska vara väsentligt lägre än det ni annars tillämpar

Lycka till med din annonsering och kontakta oss om du har frågor!

/Ulrika Wendt
Jurist
[email protected]

Relaterade artiklar

Verksamhetsberättelse 2023

Ett stort fokus under 2023 har varit att paketera och förtydliga vårt kunskapserbjudande. Vi har allt från faktabaserade artiklar, inspirerande webinar, e-learning för självstudier, individuella utbildningar, företagsutbildningar samt certifieringar av Sveriges Annonsörer standards…

Vad händer om mitt varumärke hamnar i en ordbok? 

Vad behöver du tänka på som varumärkesinnehavare när du använder ditt varumärke? Är det bra eller dåligt om varumärket hamnar i en ordbok och blir en del av språket. I den här artikeln…

CommToAct förstärks – två nya branschorganisationer ansluter och initiativet får EU-stöd

CommToAct, det gemensamma initiativet för att driva hållbarhetsfrågor relevanta för marknads- och kommunikationsbranschen, tar nu nya kliv framåt med beviljat EU-stöd och ytterligare två tongivande branschorganisationer. Sveriges Kommunikatörer och Swedma ansluter till initiativet.…

Nya EU-regler för politisk reklam 

EU-kommissionen presenterade i slutet av 2021 ett förslag till nya regler för politisk reklam och förslaget har nu antagits av EU-parlamentet och rådet. Den slutligt förhandlade regeltexten har publicerats i EU:s officiella tidning…
Fler artiklar