Guider

Våra guider – hjälp till självhjälp

Här har vi samlat våra guider inom marknadsföring. Våra experter har bland annat skapat guider inom effekt, influencer marketing och digital annonsering. Allt för att hjälpa dig som medlem att skapa marknadsföring som ger effekt.

Guide för tävlingar och lotterier

Som ett led i ett företags eller organisations marknadsföringsaktiviteter är det populärt att anordna reklamtävlingar eller reklamlotterier. Beroende på vilken aktivitet som väljs och i vilken kanal man går ut i behöver man…

WFA Primer: opportunities and challenges in generative AI 

Sveriges Annonsörers moderorganisation WFA, World Federation Of Advertisers, arbetar aktivt med frågan om användning av AI i en marknadsföringskontext. I sitt arbete har man utarbetat guiden ”Generative AI Primer”. Guiden är utformad för…

Etiska principer för användning av generativ AI i marknadskommunikation

Användningen av AI har växt exceptionellt och innebär enorma möjligheter, men med AI följer även juridiska, regulatoriska och etiska utmaningar. Sveriges Annonsörer och Sveriges Kommunikationsbyråer (Komm) bevakar utvecklingen, och som ett första steg…

Effektsystemet, för alla

I den ständigt växande djungeln av KPI:er är det lätt att tappa fokus på målet och blanda ihop effekt med effektivitet. Jakten på snabba resultat tar gärna över och skymmer sikten för de…

Effektsystemet, medlem

I den ständigt växande djungeln av KPI:er är det lätt att tappa fokus på målet och blanda ihop effekt med effektivitet. Jakten på snabba resultat tar gärna över och skymmer sikten för de…
Visa alla guider
Marknadsinsikter

Fördjupande verktyg för bättre marknadsinsikt

En gång i månaden publiceras nya intressanta och utvecklande artiklar med kurerat innehåll från vår skribent Carin Fredlund. Marknadsinsikter är väl underbyggda artiklar att ta del av när du har tid.

En bra brief är guld värd

Många faktorer spelar in för att företagens marknadsinvesteringar ska ge bästa möjliga resultat. ”Tur” eller ”slump” är dock inte några av dem. Det handlar i stället om noggranna förberedelse och goda samarbeten.

Majblomman vågade. Och vann.

Kan man verkligen plocka sönder en mer än 100 år gammal ikon? Jo, Majblomman var modig nog att ta bort ett blad på en del av sina blommor förra året, för att illustrera…

E.ON – från basleverantör till folkbildare

E.ON tog hjälp av sina kunder för att vända ett lågt förtroende. På samma gång inspirerade man till minskad energiförbrukning.

Nu äger Willys helgen

”En lågprisbutik duger förstås till vardags, men till helgen vill man ha något lyxigare.” Sådana missuppfattningar behövde Willys ändra på. Och gjorde det med besked. Willys har sina rötter från Västsverige där första…

Kommunicera med alla

För att få bästa möjliga resultat av marknadsinvesteringarna bör man kommunicera inkluderande och spegla mångfald. Allt annat är slöseri med pengarna. Det finns många bevis för detta. Bland annat i en ny rapport…
Visa alla marknadsinsikter
Rapporter

Rapporter för bättre marknadsföringseffekt

Med hjälp av våra rapporter får du uppdaterad kunskap om marknadsföringsområdet. Vi mäter t.ex. regelbundet allmänhetens åsikt om reklam och medietrender. Vi jobbar ständigt för att fördjupa och utveckla våra kunskaper om hur marknadsförare tänker och arbetar, för att bli ännu bättre på att stötta våra medlemmar och driva viktiga branschfrågor.

Marketer of the Future Nordics 2025

Marketer of the Future Nordics 2025 lyfter fram nyckelfaktorer som skiljer ledande varumärken från dem som presterar sämre. Den nya guiden identifierar fem avgörande faktorer som skiljer varumärken som lyckas och frodas från…

WFA: Marketer of the Future 2025

Marketer of the Future 2025 lyfter fram nyckelfaktorer som skiljer ledande varumärken från dem som presterar sämre. Den nya guiden identifierar fem avgörande faktorer som skiljer varumärken som lyckas och frodas från dem…

Medietrender Q4 och helår 2024

Efter lågkonjunkturen under 2023 såg vi återigen en tillväxt 2024. Det gäller dels utvecklingen för den svenska BNP men även för medieinvesteringarna där båda vände uppåt under förra året. Reklaminvesteringarna ligger oftast i…

Medietrender Q3 2024

Det blir allt tydligare att mediemarknaden leder den svenska ekonomin in i tillväxt. Detta innebär att medieinvesteringarna förväntas uppvisa starkast tillväxt i år, 2024. Ökningen fortsätter sedan in i 2025 om än i…

Reklamrapporten 2024

Nya undersökningen från Sveriges Annonsörer och Novus visar att inställningen till reklam fortsättningsvis är delad. Nära hälften av svenskarna har en positiv eller neutral inställning. Samtidigt framgår det också att de kanalerna som…
Visa alla rapporter
Mallar, Avtal & rekommendationer

Undvik misstag, använd våra mallar, avtal och rekommendationer

I medlemskapet ingår juridisk rådgivning och du kan redan nu undvika en hel del fallgropar genom att använda våra rekommendationer och mallar för t.ex. pitcher, briefer, produktions- och samarbetsavtal och marknadsföring av alkoholhaltiga drycker.

Pitchstandard – Hur man upphandlar en kommunikationsbyrå

Att upphandla en kommunikationsbyrå är inte som vilken upphandling som helst. Det handlar inte om kopieringsapparater eller kabeldragning, det handlar om relationer. Därför har Sveriges Kommunikationsbyråer, Sveriges Annonsörer, Sveriges Mediebyråer och CommToAct gemensamt…

Pitchstandard – Hur man upphandlar en mediebyrå

Att upphandla en Mediebyrå är inte som vilken upphandling som helst. Det handlar inte om kopieringsapparater eller kabeldragning, det handlar om relationer. Därför har Sveriges Kommunikatörer, Sveriges Annonsörer, Sveriges mediebyråer och CommToAct tagit…

Branschrekommendation om reklammarkering vid influencer marketing på sociala medier

Influencer marketing har under det senaste decenniet etablerat sig som en viktig kanal i företagens mediemix. Men utvecklingen har också fört med sig utmaningar – inte minst när det gäller att på ett…

Produktionsavtal för reklamfilm informationsfilm eller annan kommunikationsfilm

Nu lanserar vi ett nytt modernt och uppdaterat produktionsavtal för reklamfilm, informationsfilm eller annan kommunikationsfilm. Avtalet är framtaget av Sveriges Annonsörer och Film & TV-Producenterna. Avtalet innehåller förhandlade avtalsvillkor som såväl Sveriges Annonsörer som…

Briefmodell

En bra brief är grunden för ett bra samarbete och i slutet en bra kommunikation. Vår briefmodell ger dig en bra start. Innehåll: – Syfte med briefen – Frågor att bearbeta inför briefen…
Visa alla
INSPELADE WEBINAR & PODINAR

Kunskap när det passar dig

Här kan du titta på inspelningar av de webinar och podinar du missat. Ta del av vår samlade kunskap när du vill – var du vill.

CX – fokusera på det som spelar roll för kund och affär

I detta webinar får vi höra mer om Customer Experience Management (CXM). Att få ihop alla kontaktpunkter. Att ta ansvar för helheten. Att se till att upplevelsen är något som faktiskt styr hur…

Digital spårning i praktiken – vad du som ansvarig måste veta

I detta webinar går Cecilia Arneving Juhlin igenom hur digital spårning går till i praktiken så att du förstår hur data flödar mellan ditt företags webbplats och en tredje part som till exempel…

AI-trender 2025: Bortom ChatGPT – så förändrar AI marknadsavdelningens arbetssätt

I detta webinar spanar vår AI-expert Sara Öhman in de viktigaste AI-trenderna för 2025 och visar hur tekniken kan användas för mer än textgenerering. Generativ AI har gått från hype till verklighet, men…

Podd: Vi hörs! Marknadsinsikter ”En bra brief är guld värd”

Vi träffar Jerker Winther – planner och tillförordnad VD på Åkestam Holst och dyker ner i en av Sveriges Annonsörers senaste Marknadsinsikter som visar att det finns ett stort gap mellan marknadsförare och…

ICC:s reklamregler uppdateras – lär dig mer om nyheterna!

Den 6 november lanserades den nya versionen av Internationella Handelskammarens regler för reklam och marknadskommunikation i Sverige. I detta webinar har vi bjudit in Kajsa Persson-Berg och Jesper Labardi från ICC Sweden för…
Se alla webinar & podinar
mer

EFFDay 2020

EFFDay 2020 bjöd på talare, break-out sessions, expertpaneler och best practice inom strategi och planering, implementering, insiktsdriven marknadsföring och uppföljning av effekt.

Marknadsförarnas tuffa vardag

Marknadsföringens roll blir allt viktigare. Men det är inte lätt att vara marknadschef idag. Splittrade organisationer, otydliga mål, en uppsjö av KPI:er och en ständigt växande administration underlättar inte jobbet.

Guldkorn från årets Effectiveness Award-vinnare

För ett par veckor sedan delades IPA Effectiveness Awards 2020 ut. Den stora, internationella ”100-wattstävlingen” som äger rum vartannat år. Av vinnarna i årets tävling kan vi få en del tips om hur…

Glöm inte högerhjärnan online!

Det är lika viktigt att nå den högra hjärnhalvan för den som annonserar i digitala kanaler som på alla andra plattformar. Det visar nya studier av Orlando Wood, som undersökt online video, bland…

Amazon Marketplaces, en möjlighet för svenska företag, del 2

Under två tillfällen får du praktisk och detaljerad genomgång av Amazons ekosystem, hela vägen från vilka produkter som har störst möjlighet att lyckas till logistik och lagerhållning samt annonsering och marknadsföringsmöjligheter.

Amazon Marketplaces, en möjlighet för svenska företag, del 1

Under två tillfällen får du praktisk och detaljerad genomgång av Amazons ekosystem, hela vägen från vilka produkter som har störst möjlighet att lyckas till logistik och lagerhållning samt annonsering och marknadsföringsmöjligheter.

Tv-reklam signalerar framgång och förtroende

Reklam i tv skapar betydligt starkare känslor av kvalitet och popularitet jämfört med reklam i sociala medier, enligt nya brittiska studier som också finner att tv skickar de starkaste signalerna över alla kategorier…

Hur blir de starkaste så starka?

Ett starkt varumärke är en bra grundförutsättning för ökad försäljning och förbättrad lönsamhet. Det starka varumärket är både välkänt och har nöjda kunder. För det räcker inte med att bara vara känd. Eller…

Marknadsförare prioriterar fel

Många marknadsförare övervärderar mediemix och fördelningen mellan varumärkesreklam och performance för att maximera förutsättningarna för effekt. Samtidigt undervärderar de varumärkesstorlek och kreativ nivå. Det visar en ny studie från Kantar.

Kantars medieexpert pratar om vad som bygger effekt

I en artikel i Marketing Week presenterade Duncan Southgate, Global Brand Director, Media, Insights division på Kantar vad som bygger effekt och vilka skillnader det finns i marknadsförares tro och faktiskt utfall. Hör…

Hur K-Rauta fick fler besökare till butik genom digital kampanj

Hör David Olsson, Digital Marketing Manager på K-Rauta berätta om hur K-Rauta i Sverige med hjälp av Facebook och digitalt ODR lyckades driva besökare till butik och dessutom öka försäljningen.

Så bygger man ett starkt företagsvarumärke

Det är svårare att bygga ett starkt varumärke för ett helt företag än för enskilda produkter. Men ett starkt företagsvarumärke bidrar till att skapa styrka och trovärdighet i många sammanhang och ger också…

Svensk reklam begränsar sina möjligheter

Ska man tro reklamen, består den svenska marknaden främst av unga, smala, vita och heteronormativa. Könsrollerna är i stort sett intakta sedan generationer. Ett visst inslag av icke-vita finns på sina håll. Men…

Marknadsförare och mediehus tjänar mer på mindre adtech

Stora summor investeras i olika former av adtech. Men mycket av dessa pengar är mer eller mindre bortkastade. Annonsörer får inte det utfall av investeringarna som de tror och kan begära. Det mesta…

Marketer Approach to Diversity and Inclusion

Marknadsrapporten 2020

Som en del av Effektinitiativet har vi på Sveriges Annonsörer arbetat fram en ny årlig Marknadsrapport baserad på svar från våra medlemmar. Marknadsrapporten syftar till att ge en bild av marknadsförares situation, utmaningar,…

Ljusning i sikte trots dyster prognos

Mediebyråerna kommenterar IRM:s senaste rapport. Coronapandemin har lett till ett historiskt ras för medieinvesteringar i Sverige – den totala nedgången för 2020 hamnar på elva procent, enligt IRM:s senaste prognos. Vi har låtit…

Stämmer er bild med verkligheten?

Många företag formulerar stolta värderingar och varumärkeslöften på hemsidan. Men stämmer dessa värdeord med verkligheten? Hänger arbetsgivarvarumärket, företagsvarumärket och kulturvarumärket ihop? Detta blir allt viktigare.