Certifiering i marknadsföringsjuridik sker vid två tillfällen och ingår i medlemskapet. Certifieringen vänder sig i första hand till dig som jobbar på marknadsavdelningen men även jurister som kommer i kontakt med marknads- och reklamjuridiska frågor, vi har delat upp innehållet på två halvdagar.

Agenda Dag 1, fredag 12/4 kl. 09-12

Allmän marknadsföringsjuridik

I del 1 går vi igenom de allmänna reglerna för marknadsföring, framför allt utifrån reglerna i marknadsföringslagen. Du som deltar på utbildningen kommer bland annat att lära dig om:

  • Gränsdragningen mellan marknadsföring och yttrandefrihet
  • Vilseledande marknadsföring
  • Influencer marketing
  • Marknadsföring med miljöpåståenden
  • Regler för prisinformation och kampanjer
  • Tävlingar- och reklamlotterier
  • Etik och självreglering
  • Samt mycket annat

Anmäl dig till Dag 1 här

Agenda Dag 2, fredag 26/4 kl. 09-12

Immaterialrätt och dataskydd

I del 2 går vi igenom de grundläggande regler som marknadsförare behöver kunna när det kommer till immaterialrätt och dataskydd. Du som deltar på utbildningen kommer bland annat att lära dig om:

  • GDPR utifrån en marknadsförares perspektiv,
  • Regler för cookies, pixlar och andra spårningstekniker
  • Integritetsreglerna i lagen om namn och bild i reklam
  • Reglerna för direktreklam i marknadsföringslagen
  • Viktiga regler inom immaterialrätten så som exempelvis upphovsrätt och varumärkesrätt
  • Samt mycket annat, däribland hur ovanstående förhåller sig till generativ AI

Anmäl dig till Dag 2 här

Det praktiska

De två 3-timmars tillfällena kommer att hållas digitalt via Zoom mellan klockan 09:00-12:00 (spelas inte in).

Efter certifieringen får du tillgång till ett digital test. När du klarat testet är du certifierad och erhåller ett certifikat tillhörande den certifieringsutbildning du klarat. 

Har du några funderingar är du välkommen att kontakta oss på [email protected]
Med reservation för eventuella ändringar i agendan.

Kostnad

Juridikcertifieringen ingår i medlemskapet för medlemmar i Sveriges Annonsörer.

Föreläsare

Ulrika Wendt

Jurist
Sveriges Annonsörer

Jakob Rönnerbäck

Jurist
Sveriges Annonsörer

De personuppgifter du lämnar till oss i samband med nätverk/webinar/inbjudningar/utbildningar behandlas i enlighet med Dataskyddförordningen. Vi kommer inte att använda dina personuppgifter i något annat syfte än att göra din upplevelse av vår aktivitet blir så bra som möjligt. Ta del av våra fullständiga riktlinjer för hantering av personuppgifter.

Relaterade event

Certifiering: Medieköpare 23 april

Med vår Cross Media Measurement-certifiering kan alla som köper, förmedlar och säljer annonsexponeringar ha ett gemensamt språk för vad som köps och levereras. Genom att certifiera dig i Cross Media Measurement blir du…

Certifiering: Effektsystemet 2.0 10 april

Effektcertifiering för dig som inte redan är certifierad. Att ha en gemensam definition för hur vi mäter effekt är en nödvändig förutsättning för att faktiskt kunna skapa marknadskommunikation som ger effekt.

Certifiering: uppgradera till Effektsystemet 2.0 18 april

För dig som redan är certifierad i Effektsystemet 1.0 erbjuder vi en kortare digital uppgradering på 1 1/2 timme där vi går igenom de förändringar som har gjorts i Effektsystemet.

Certifiering: Marknadsföringsjuridik del 1

Marknadsjuridisk utbildning. Dessa två utbildningstillfällen som ingår i medlemskapet vänder sig i första hand till dig som jobbar på marknadsavdelningen men även jurister som kommer i kontakt med marknads- och reklamjuridiska frågor, vi…
Fler event