I detta webinar får du höra mer om vad man som organisation bör tänka på vid användning av Google Analytics. Under 2023 kom ett antal nyheter som har påverkat vad som gäller för organisationer som använder sig av Google Analytics och andra liknande tjänster.

Om dagens webinar

Sommaren 2023 kom Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) med beslut som förbjöd ett antal företags användning av Google Analytics då den ansågs stå i strid med europeiska dataskyddsförordningen (GDPR). Någon vecka senare fattade EU-kommissionen beslut om adekvat skyddsnivå för överföring av personuppgifter mellan EU och USA för amerikanska bolag anslutna till det så kallade EU-U.S. Data Privacy Framework (DPF)

Nyligen gick Google ut med att de uppdaterar till Consent Mode v.2 vilket börjar tillämpas 6 mars 2024 och har betydelse för hur Googles tjänster såsom Google Analythics och Google Ads tillämpas.

Under detta webinar kommer vi att prata om:

  • Innebär DPF att det nu är fritt fram att använda Google Analytics?
  • Vad bör organisationer tänka på vid användning av Google Analytics?
  • Vad händer om DPF förklaras ogiltigt i likhet med tidigare beslut om adekvat skyddsnivå mellan EU och USA?
  • Vilka säkerhetsåtgärder bör organisationer vidta för att uppfylla GDPR:s grundläggande principer?
  • Vilka krav ställs för användning av cookies på webbplatser?
  • Vad innebär Googles uppdatering till Google Consent Mode v.2?
  • Hur ser de tekniska möjligheterna ut för att GDPR-säkra användningen av Google Analytics?

Välkommen!

Det praktiska

Detta webinar är via Zoom torsdag 13/2 kl 09:00-10:00 och är exklusiv och utan kostnad för medlemmar i Sveriges Annonsörer. Detta webinar görs i samarbete med MarLaw och Garfield Digital.

Har du några funderingar är du välkommen att kontakta oss på i[email protected]

Advokat Sandra Hanson från Advokatfirman MarLaw går igenom de juridiska frågeställningarna och ger praktiska tips kring hur organisationer kan GDPR-säkra sin nuvarande och framtida användning av Google Analytics.

Maxwell Stanford från Garfield Digital ger en enkel översikt för hur tekniken bakom Google Analytics fungerar och vilka åtgärder som finns för att ge organisationer kontroll över hur personuppgifter delas med Google.

Föreläsare

Sandra Hanson

Advokat
MarLaw

Maxwell Stanford

konsult
Garfield Digital

Jakob Rönnerbäck

Jurist
Sveriges Annonsörer

Ulrika Wendt

Jurist
Sveriges Annonsörer
Registrera dig här

De personuppgifter du lämnar till oss i samband med nätverk/webinar/inbjudningar/utbildningar behandlas i enlighet med Dataskyddförordningen. Vi kommer inte att använda dina personuppgifter i något annat syfte än att göra din upplevelse av vår aktivitet blir så bra som möjligt. Ta del av våra fullständiga riktlinjer för hantering av personuppgifter.

Relaterade event

WFA Knowledge Spotlight: Advanced/Connected TV

Som medlem i Sveriges Annonsörer har du möjlighet att ta del av webinar och material från vår moderorganisation WFA (World Federation of Advertisers). I WFAs nätverk finns mer än 150 av världens största…

WFA Knowledge Spotlight: Agency Briefing

Som medlem i Sveriges Annonsörer har du möjlighet att ta del av webinar och material från vår moderorganisation WFA (World Federation of Advertisers). I WFAs nätverk finns mer än 150 av världens största…

WFA Knowledge Spotlight: Inventory or proprietary media

Som medlem i Sveriges Annonsörer har du möjlighet att ta del av webinar och material från vår moderorganisation WFA (World Federation of Advertisers). I WFAs nätverk finns mer än 150 av världens största…
Fler event