Konsumentverket får regeringsuppdrag som sätter fokus på influencer marketing 

Den 5 juni fattade regeringen beslut om att ge Konsumentverket i uppdrag att redovisa och förstärka sitt arbete när det gäller marknadsföring via influencers. Uppdraget ska slutredovisas till Regeringskansliet 31 januari 2026.  
Konsumentverket får regeringsuppdrag som sätter fokus på influencer marketing 

Senaste nytt

Konsumentverket får regeringsuppdrag som sätter fokus på influencer marketing 

Den 5 juni fattade regeringen beslut om att ge Konsumentverket i uppdrag att redovisa och förstärka sitt arbete när det gäller marknadsföring via influencers. Uppdraget ska slutredovisas till Regeringskansliet 31 januari 2026.  

Snart kan även dalahästen skyddas av EU-regelverk om geografiska beteckningar 

Redan idag finns det särskilda regler om skydd för vissa geografiska beteckningar. Det gäller för spritdrycker, livsmedel, jordbruksprodukter och vin. Däremot har motsvarande hitintills inte gällt för hantverks- och industriprodukter. Detta ändras nu…

Google Privacy Sandbox, träffsäkra målgrupper och transparens för annonsörer 

Google meddelar att de fortsätter att stödja tredjepartskakor i Chrome vilket leder till frågetecken om framtiden för deras – mycket kritiserade - initiativ Privacy Sandbox. I två tidigare artiklar har vi gått igenom…

Nu är höstens utbildningskalender här

Nu är höstens utbildningskalender uppdaterad. Fylld med nio intressanta kurser och ett program i varumärkesstrategi ledda av några av branschens bästa specialister.

Google Privacy Sandbox och konkurrenterna

Google meddelar att de fortsätter att stödja tredjepartskakor i Chrome vilket leder till frågetecken kring framtiden för deras initiativ Privacy Sandbox. Som vi skrev i en tidigare artikel har kritiken mot Privacy Sandbox…
Fler Aktuellt

Vad är äkta i en låtsasvärld?

Vad är äkta i en låtsasvärld? Annonsörer storsatsar i sociala medier. Men hur mycket av investeringarna når fram till riktiga människor? Vi beslöt oss för att djupdyka i ämnet.

Påminnelse: Inbjudan att bevaka 100-wattsgalan – tävlingen för kommunikation som fungerar

Julhandeln förlängs – var femte planerar julklappsinköp under ”Black Friday”

”Det kommer att vara en konkurrensfördel att jobba med de här frågorna”

”Det kommer att vara en konkurrensfördel att jobba med de här frågorna”. Det började med ett samtal. Slutade med ett avtal. ”Tele2-klausulen” var Tele2:s egna agerande efter metoo-uppropet.

Inbjudan att bevaka 100-wattsgalan – Sveriges största tävling för kommunikation som fungerar

Renée Nyberg och hemlig artist gör 100-wattaren så mycket bättre!

Svarta listan uppdaterad – undvik de här sajterna!

Sveriges effektivaste kommunikation – här är alla nominerade i 100-wattaren

”Vi jobbade på hårt tills vi hade samsyn”

”Vi jobbade på hårt tills vi hade samsyn”. Tobias Karlsson, marknadschef på Max och juryordförande i 100-wattaren kategori Internationellt berättar i helgintervjun om juryarbetet och vad som krävs av framtidens kommunikation. 

Diana Amini: ”Våga stick ut hakan och testa något nytt”

Diana Amini: ”Våga stick ut hakan och testa något nytt”. I fjol vann hon 75watt med Foundation 500. I år är hon ordförande i kategorin Ideellt i 100-wattaren.

Vi har läst Svenskarna och Internet – här är det viktigaste för dig som annonsör

Vi har läst Svenskarna och Internet – här är det viktigaste för dig som annonsör. ”Svenskarna och internet” är en av Sveriges största individundersökningar om internetanvändning där 3000 svenskar tillfrågas om sina internetvanor.

The goalkeeper penalty paradox

The goalkeeper penalty paradox. Vad är viktigast för dig som marknadsförare: att lyckas, eller att inte riskera att misslyckas?

Här är juryn för 100-fattaren

”Lite ont i magen ska man ha”

”Lite ont i magen ska man ha”. Alternativa fakta. Chokladboll för vänsterhänta. Variant av Aladdinasken. Delicato har överraskat, tänkt i nya banor– och rönt stora framgångar.

Högt tryck på bidragsinlämningen till 100-wattaren

Media Genier igång – Barnens uppdrag: lösa klimatutmaningen

Anders Ericson slutar som VD för Sveriges Annonsörer

Samsungs marknadsdirektör om hur man lyckas med långsiktighet i sin kommunikation

Samsungs marknadsdirektör om hur man lyckas med långsiktighet i sin kommunikation