Alternativa fakta. Chokladboll för vänsterhänta. Variant av Aladdinasken. Delicato har överraskat, tänkt i nya banor– och rönt stora framgångar. Vi pratade med marknadschefen Sofia Brandberg om nytänkande kommunikation. I år är hon också juryordförande i just kategorin Årets nytänk i 100-wattaren.

I dagens reklambrus krävs något mer för att nå ut. Du måste förtjäna din uppmärksamhet. Ett företag som verkligen lyckats med det är konditoritillverkaren Delicato. Det sjuttiåriga företaget, som tagit fram några av vår tids fikaklassiker som chokladbollar (Delicatobollar), punschrullar (Dammsugare) och mazariner, har senaste tiden stått för flera uppmärksammade kampanjer.

Kampanjerna har vi kunnat se i form av egna alternativa faktavärldens första Delicatoboll för vänsterhänta och inte minst en konkurrent till Aladdinasken i form av Delicatoasken. I våras slog man sig också ihop med Burger King i ett samarbete och lanserade Choklad Whopper, även om allt var på skoj och ett tidigt första aprilskämt.

I år sitter Delicatos marknadschef Sofia Brandberg som juryordförande i kategorin Årets Nytänk.

Vad är nytänk för dig?

– Ett riktigt bra nytänk är för mig något som är briljant i all sin enkelhet och leverans av effekt. En enkel men kreativ lösning på ett komplext problem, som ändå ingen tidigare tänkt på.

Hur lyckas man sälja in vikten av nytänkande kommunikation internt och visa på vikten av nytänk i sin kommunikation? Vilka är dina bästa tips?

– Det handlar till stor del om övertygelse och mod. Om man väl vågar ta risken en gång som annonsör så kommer resultatet tala för sig självt och man har börjat en ny era för att ta ut svängarna som bolag. Att förtjäna uppmärksamhet är ofta mer effektivt men också roligare och därför är mitt tips att alltid söka relevansen för konsumenten och sedan inte nöja sig där; ta det till nästa nivå genom kreativitet.

Ni har lyckats få till en hel del nytänk i er kommunikation. Vad har varit era framgångsnycklar?

– En framgångsnyckel för Delicato är en tydlig varumärkesplattform som alla kan ta till sig, både inom företaget men också företagspartners och människor i företagets närhet. Om den är tydlig så kan idéerna komma från de mest oväntade håll – inte nödvändigtvis från dyra workshops och koncept utan ifrån produktionen, ifrån konsumenter eller kanske ifrån köksbordet hemma. En annan nyckel är att våga – att våga sticka ut hakan med risk för att få skit ibland (lite ont i magen ska man ha).

Vilka trender tror du ni i juryn kommer få bland årets bidrag?

– Jag tror att vi kommer få se en del bidrag som länkar till hållbarhet – både gällande miljö och socialt ansvar. Inte alls omöjligt att vi ser flera smarta digitala lösningar på analoga problem. Sen hoppas jag också på några riktigt kreativa och ”knäppa” bidrag!

 

Av Tero Marjamäki

Relaterade artiklar

Blomstrande svensk ekonomi under kreativ revolution

Det är 1950-talet i Sverige. Och trots det Kalla Kriget fortsätter svensk ekonomi att blomstra. I världen sker samtidigt en stor teknikutveckling som påverkar allt från kommunikation till konsumtion. 1951 lanseras exempelvis det…

Nu uppdateras ICC:s marknadsföringskod 

I dag den 19 september lanserar ICC den senaste utgåvan av ICC:s regler för reklam och marknadskommunikation som är näringslivets egna regelverk för etisk marknadsföring. Med uppdateringen följer ett stort antal nyheter som…

100-wattaren 2024 söker kommunikation som gett effekt – nu öppnar tävlingen

Från och med idag går det att skicka in bidrag till 100-wattaren 2024, tävlingen som belönar kommunikationsinsatser med bevisad effekt. Tävlingsbidragen i 100-wattaren bidrar även till forskning för att fördjupa kunskapen om marknadsföring…

Humor och premiumkänsla ger bäst effekt – visar ny rapport

Kreativ kommunikation driver effekt, men vilken typ av kreativt innehåll fungerar egentligen bäst? Sveriges Annonsörer och NoA Consulting har tillsammans studerat vilken typ av kommunikation som driver maximal effekt. Nu presenteras Kommunikation som…
Fler artiklar