Reklamens roll i samhället

Många kan tänka sig mer reklam mot billigare priser – men acceptansen varierar stort beroende på sammanhang

Var tredje svensk (33%) kan tänka sig mer reklam vid idrottsevenemang om det skulle innebära lägre priser, och nästan lika många (31%) kan tänka sig det i kollektivtrafiken. Samtidigt kan endast 7 procent tänka sig mer reklam i nyhetsmedier mot att det blir billigare. Det visar en ny Novus-undersökning om svenska folkets attityder till reklamfinansierad verksamhet, gjord på uppdrag av Sveriges Annonsörer.

I undersökningen har drygt 1 000 personer i åldrarna 18–79 år tillfrågats om de anser att olika typer av tjänster och verksamheter bör finansieras med mer eller mindre reklam jämfört med idag, givet sambandet att mer reklam leder till lägre pris för den aktuella tjänsten/verksamheten.

Bland de olika tjänster och verksamheter som presenteras för respondenterna är acceptansen störst vid sportevenemang och idrottsplatser. Här anser var tredje (33%) att det bör finnas mer reklam om det leder till lägre biljettpriser, medan 15 procent efterfrågar mindre reklam eller ingen reklam alls med konsekvensen att det blir dyrare. Även när det gäller kollektivtrafiken är en stor andel (31%) positiva till mer reklam mot lägre priser, medan 19 procent vill se mindre reklam eller ingen reklam alls. När det gäller nyhetsmedier är endast sju procent positiva till mer reklam mot lägre priser. Över hälften (53%) vill se mindre reklam eller slippa den helt.

Ladda ner och läs hela rapporten här

Se fler rapporter

Relaterade artiklar

Kommunikation som ger effekt! 2023

Sveriges Annonsörer och NoA Consulting har för tredje året i rad tillsammans studerat vilken typ av kommunikation som driver bäst effekt. Analysen baseras på bidrag som tävlat i 100-wattaren. Resultatet visar bland annat…

Medietrender Q2 2023

IRMs siffror över annonsmarknaden har nu uppvisat tre negativa kvartal i rad och den förmedlade byråannonseringen minskade med -7% under första halvåret 2023. Mediemarknadens lågkonjunktur håller i sig.

The Marketing Department ’23

The purpose of this study is to find out what the role and situation of the marketing department is today in larger Swedish companies and to identify challenges and possible measures for the…

MarknadsAvdelningen ’23

Marknadsavdelningarna växer och mängden aktiviteter, kanaler, innehåll och antalet specialister ökar. Men det saknas en gemensam helhetsbild i vilket värde man bidrar med till företaget och det finns potential för att förbättra effektiviteten.…
Fler artiklar