Reklamens roll i samhället

Många kan tänka sig mer reklam mot billigare priser – men acceptansen varierar stort beroende på sammanhang

Var tredje svensk (33%) kan tänka sig mer reklam vid idrottsevenemang om det skulle innebära lägre priser, och nästan lika många (31%) kan tänka sig det i kollektivtrafiken. Samtidigt kan endast 7 procent tänka sig mer reklam i nyhetsmedier mot att det blir billigare. Det visar en ny Novus-undersökning om svenska folkets attityder till reklamfinansierad verksamhet, gjord på uppdrag av Sveriges Annonsörer.

I undersökningen har drygt 1 000 personer i åldrarna 18–79 år tillfrågats om de anser att olika typer av tjänster och verksamheter bör finansieras med mer eller mindre reklam jämfört med idag, givet sambandet att mer reklam leder till lägre pris för den aktuella tjänsten/verksamheten.

Bland de olika tjänster och verksamheter som presenteras för respondenterna är acceptansen störst vid sportevenemang och idrottsplatser. Här anser var tredje (33%) att det bör finnas mer reklam om det leder till lägre biljettpriser, medan 15 procent efterfrågar mindre reklam eller ingen reklam alls med konsekvensen att det blir dyrare. Även när det gäller kollektivtrafiken är en stor andel (31%) positiva till mer reklam mot lägre priser, medan 19 procent vill se mindre reklam eller ingen reklam alls. När det gäller nyhetsmedier är endast sju procent positiva till mer reklam mot lägre priser. Över hälften (53%) vill se mindre reklam eller slippa den helt.

Ladda ner och läs hela rapporten här

Se fler rapporter

Relaterade artiklar

Medietrender Q3 2022

Reklaminvesteringarna har gått urstarkt efter coronapandemin, trots Rysslands invasion av Ukraina, vilket har gett högre energipriser och en inflation som vi inte har sett på årtionden. Annonsmarknaden fortsatte dock att växa stark även…

Communication that creates effect!

Learnings from the Effectiveness database based on entries in the 100 Watts effectiveness competition in 2020 and 2021 by NoA Consulting and Sveriges Annonsörer. The analysis in this report is based on the…

Kommunikation som ger effekt!

Sveriges Annonsörer och NoA Consulting har tillsammans studerat vilken typ av kommunikation som driver maximal effekt. Rapporten mynnar ut i sex rekommendationer för marknadskommunikation som ger effekt.

Clients and creativity

Our goal is to help brand owners address, and reverse, the decline in creativity in marketing communications to drive sustainable brand growth. We know that creative communications effectiveness is in decline. Which poses…
Fler artiklar