Reklamens roll i samhället

Många kan tänka sig mer reklam mot billigare priser – men acceptansen varierar stort beroende på sammanhang

Var tredje svensk (33%) kan tänka sig mer reklam vid idrottsevenemang om det skulle innebära lägre priser, och nästan lika många (31%) kan tänka sig det i kollektivtrafiken. Samtidigt kan endast 7 procent tänka sig mer reklam i nyhetsmedier mot att det blir billigare. Det visar en ny Novus-undersökning om svenska folkets attityder till reklamfinansierad verksamhet, gjord på uppdrag av Sveriges Annonsörer.

I undersökningen har drygt 1 000 personer i åldrarna 18–79 år tillfrågats om de anser att olika typer av tjänster och verksamheter bör finansieras med mer eller mindre reklam jämfört med idag, givet sambandet att mer reklam leder till lägre pris för den aktuella tjänsten/verksamheten.

Bland de olika tjänster och verksamheter som presenteras för respondenterna är acceptansen störst vid sportevenemang och idrottsplatser. Här anser var tredje (33%) att det bör finnas mer reklam om det leder till lägre biljettpriser, medan 15 procent efterfrågar mindre reklam eller ingen reklam alls med konsekvensen att det blir dyrare. Även när det gäller kollektivtrafiken är en stor andel (31%) positiva till mer reklam mot lägre priser, medan 19 procent vill se mindre reklam eller ingen reklam alls. När det gäller nyhetsmedier är endast sju procent positiva till mer reklam mot lägre priser. Över hälften (53%) vill se mindre reklam eller slippa den helt.

Ladda ner och läs hela rapporten här

Se fler rapporter

Relaterade artiklar

Medietrender Sverige Q1 2022

I början av 2022 trodde vi att alla negativa effekter av Covid skulle klinga av och marknaden skulle återgå till en mer normal utveckling. Rysslands invasion av Ukraina ändrade dock på utsikterna för…

Poddindex – Årsrapport 2021

Poddar är ett snabbt växande medie. När även intresset för investering i mediet växer, ökar också frågeställningarna från annonsörer och mediebyråer.

Medietrender Sverige 2021 Q4 & helår

Under 2020 stängdes många delar av samhället ned på grund av den pågående pandemin och utsikten för mediemarknaden var blandad, annonseringen föll medan konsumtionen hemma i Sverige ökade. Annonseringen under 2021 slutade på…

Cross Media Measurement Audit 2021, för medlemmar

Rapporten ”Audit – Briefed, bought and reported” är en granskning som Cross Media Measurement-initiativet har låtit göra av kampanjer från åtta stora annonsörer. Granskningen är gjord utifrån den modell som presenteras i ”The…
Fler artiklar